Parket met afgeragde laag hardwax: Is het merk belangrijk?

onkl

Nieuw lid
17 sep 2012
1
0
Onze parketvloer (Vrij simpel geval, eiken met heel lichte whitewash) is ooit behandeld met HW Protect 3000, een soort hardwax. Intussen is de vloer aardig afgeragd aan het raken, vooral op plekken waar intensief gelopen is lijkt de hardwax er helemaal af te zijn, maar op andere plekken is het nog als nieuw. Typisch zo'n "oeps. Had ik eigenlijk al een paar jaar geleden moeten doen" projectje. Ik wil de vloer graag opknappen, maar wil liefst voorkomen dat ik de hele vloer kaal moet schuren.

Ik heb nog een klein restje van die HW Protect hardwax, maar zeker niet genoeg voor de hele vloer. De leverancier van HW Protect lijkt failliet te zijn/niet meer te bestaan. Wanneer ik het wil opknappen met HW Protect spullen, dan kan ik met enig geluk misschien nog wel ergens een parketwinkel vinden die nog wat heeft staan, maar dan heb ik over een paar jaar hetzelfde probleem nog een keer (En vermoedelijk wordt het dan nog veel lastiger iets te vinden)

Daarom vraag ik me af: Kan ik rustig denken "hardwax is hardwax" en de vloer herstellen met Osmo hardwax en/of onderhoudsolie, of is het heel belangrijk bij opknappen altijd dezelfde productlijn te gebruiken als wat er al opzit?

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
591
274
Wij hebben dat spul ook op de vloer. Het idee "hardwax is hardwax" heb ik andersom ingezet en er werkstukken mee behandeld. Werkte prima.

In principe is hardwax bij te werken zonder alles kaal te hoeven schuren. Of dat nog werkt als het hout echt kaalgelopen is, durf ik niet te zeggen.
De moeilijkheid zal zijn om de kleur goed te krijgen, zeker als je van product wisselt.
Je zou kunnen peoberen nog ergens een verloren pot HW Protect te vinden, daarmee de hele vloer behandelen om hopelijk weer een egaal geheel te krijgen. En dan overstappen op een ander product voor het onderhoud.

(Bij ons zat dit klusje er ook aan te komen. Wij hebben het opgelost door het huis te verkopen, maar ik snap dat dat niet altijd een optie is :LOL:)

• Leuk
Waarderingen: Boktor026 en Rik Hechtel

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.