A
Athanor
Guest
Op de Hammer kun je op twee manieren parallele zaagsneden maken. De meest gebruikelijke is via de zaaggeleider of parallelaanslag (voor de niet Nederlanders: parallel fence genaaamd
) op de zaagtafel. Omdat mijn machine een roltafel heeft met een zaagbereik van ongeveer twee meter kan ik met twee afkortgeleiders ook op een alternatieve manier zagen. Voordeel daarvan is dat je meer stabiliteit hebt in de te zagen plank dan bij het met de hand doorvoeren. Vaak een onbelangrijk gegeven, maar met de hulpmiddelen die ik bij de machine heb is het gemakkelijk te realiseren. Omdat de roltafel goed is afgesteld in het parallel zagen langs de cirkelzaag is het een kwestie van zorvuldig instellen van de afkortgeleiders. Ik maak gebruik van de uitbouw van de roltafel met de swingarm van de machine en de daarop nauwkeurig uitgelijnde geleider voor het haaks zaken van (plaat)materiaal. Aan de andere kant van de roltafel stel ik de losse afkortgeleider in. Dan even aanpassen op de lengte van de te zagen planken en ik kan aan de slag! Zie onderstaande foto's voor meer inzicht in de werkwijze. Bovendien staat er een filmpje op Youtube.
Fons

Fons