Panelen maken eenvoudig en snel

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.724
2.586
Gaanderen
Ik moet een tiental panelen maken voor het afwerken van de schuine onderkanten van het dakbeschot.
Vandaag gestart. Ik had geen zin in het afstellen van profiel contraprofiel maar heb een keer een voorbeeld gezien op youtube.
Men neme een frees in mijn geval een schijffrees. Ik kan nu de groef frezen in twee keer en zit altijd in het midden.
De eerste keer was meteen perfect. Even uit gerekend hoe hoog de frees moet staan en met de digitale hoogtemeter ingesteld. Nu kwam het grote voordeel van deze freeslift naar voren. Zeer nauwkeurig in te stellen op 0.05 mm
Je ziet hier de incra ls positioner op een eigengemaakte mft tafel ik heb de incra ls er met benchdog op gezet. Ik ga eens proberen of dit ook op mijn mobile mft tafel werkt.

IMG20210120143845.jpg

Eerste gang houtje erlangs omkeren en wederom erlangs
IMG20210120143828.jpg

Nu de "kopse kant"
IMG20210120143839.jpg
Nu even passen
IMG20210120144006.jpg
Er komt nog een fase aan
Hier het "nadeel" van deze methode
IMG20210120144014.jpg

Er moet dus een veer in. Natuurlijk zit er nog een flink stuk afwerking in.
Over het zaagwerk ben ik niet geheel tevreden. Dat had beter gekund. De houtleverancier heeft het gezaagd. Ik kan nu wegens beperkte ruimte geen platen zagen.
MDF nu buiten zagen vind ik te gevaarlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie en rendew

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.724
2.586
Gaanderen
Ja er zijn hele mooie dingen die uit de VS komen. Woodpeckers Lee Nielsen Incra Bridge City, in willekeurige volgorde, zijn enkele favorieten.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Inderdaad erg mooi spul, dat Incra. Maar dat zaagwerk ziet eruit alsof het met een stompe zaag is gedaan. Daar zou ik wel een terugkoppeling van geven bij die leverancier.

Kun je het nadeel, de zichtbare sponning op de kopse kant, niet voorkomen door het stuk hout 'in te laten vallen' op de frees? Dan loopt de sponning niet door. Ik zeg er meteen bij dat ik zelf geen freestafel heb en niet weet of dit ook veilig kan, maar ik heb een timmerman dit wel zien doen met een veel zwaardere freestafel, zij het met een eindstop langs de geleider zodat het werkstuk niet weg kon tijdens het invallen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.724
2.586
Gaanderen
Ik heb er nagenoeg geen last van. Ik frees overal een kleine 45 graden fase aan. Dit was al het plan voor de binnenzijde van het paneel. Voor de buitenzijde wist ik het nog niet. Nu dus wel.
 

MrHLN

Actieve deelnemer
26 apr 2020
70
30
Noord-Holland
Ik heb zeg ook geen freestafel, maar kan mij zo voorstellen dat je met een rond bit(je) een schuine groef krijgt aan het einde, dat monteert erg lastig denk ik zo ;)
Inderdaad erg mooi spul, dat Incra. Maar dat zaagwerk ziet eruit alsof het met een stompe zaag is gedaan. Daar zou ik wel een terugkoppeling van geven bij die leverancier.

Kun je het nadeel, de zichtbare sponning op de kopse kant, niet voorkomen door het stuk hout 'in te laten vallen' op de frees? Dan loopt de sponning niet door. Ik zeg er meteen bij dat ik zelf geen freestafel heb en niet weet of dit ook veilig kan, maar ik heb een timmerman dit wel zien doen met een veel zwaardere freestafel, zij het met een eindstop langs de geleider zodat het werkstuk niet weg kon tijdens het invalle
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Wij maakten in het verleden voor de wanden op schepen ook altijd panelen 60cm breed met een groef en een multipex veertje er in.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.724
2.586
Gaanderen
Het zaag werk was gratis dan is het ook lastig om te reclameren.
Dit is hoe het moet gaan worden. De buitenzijde moet nog, na het lijmen, gefreesd/gezaagd gaan worden.
IMG20210122192429.jpg
Er zit echter wel een hele hoop werk in om alles strak in de verf te krijgen. Het frezen van dit alles is een peuleschil in vergelijking tot het afwerken. Ik heb alle blanke kanten in gesmeerd met verdunde houtlijm en alles geschuurd voor en na het lijmen. Hierna twee keer gronden met het nodige plamuur werk. Hierna 2 x aflakken. Ik ga nog bedenken hoe ik de kopse buitenkant ga afwerken. Normaal plamuur ik ze eerst met poly plamuur. Dit is voor een paneel geen probleem maar het worden er tegen de dertig. Deze run een stuk of 12 en later voor de nog te maken kasten de rest. Ik ga eens op zoek naar een ander product.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.