Pakking compressor

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.500
961
Riemst
Ik heb een andere compressor gekocht. Een flinke jongen met tweetraps compressor en tank van 200 liter. Hij werd aangeboden voor 125 euro in zogezegd werkende staat. De compressor bleek echter vast te zitten en ik heb hem voor 50 euro meegekregen. Mocht het niets worden, is dat de schrootwaarde. De machine is loeizwaar. Mijn maat en ik krijgen hem samen niet van de grond, hoewel ik 90 kg kan tillen.
Ik heb de compressorkop gedemonteerd en kruipolie en een hamer brachten de zuiger op andere gedachten. De compressor draait nu weer soepel.
Nu heb ik wel een nieuwe koppakking nodig. Ik kan die zelf snijden, maar dat is niet evident vanwege de dikte (2 mm). Vloeibare pakking gebruik ik liever niet.
Weet iemand een adres waar ik een pakking op maat kan bestellen? Ik heb enkele aanbieders gevonden (delaserfrezer), maar misschien heeft iemand goede ervaringen met een aanbieder.
En welke olie mag er in? Kan een gewone 15W40 of olie voor een schroefcompressor?

B0A70E60-92A5-419C-B301-245EA2C6D48B.jpegB49C0A7A-FE71-4BBA-BCEB-A92363A156A9.jpeg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Wat zat er voor soort pakking tussen? Aluminium, composiet, koper? Is de pakking die er uit kwam, kapot? Meestal kan je de pakking gewoon weer opnieuw gebruiken. Het is geen auto motor. De piekdrukken zijn veel lager. Ik zou er gewoon een h100 compressorolie in mikken. Een compressor olie heeft andere eigenschappen dan een motorolie.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.500
961
Riemst
De pakking zat gekleefd en is gebroken. Een deel zit op de compressorkop, een ander deel op het huis. Ik ga de zaak terug monteren en kijken of het lekt, maar een nieuwe pakking zou toch beter zijn.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Ik kan je nu al vertellen dat het lekt. Er zat dus vermoedelijk een composiet pakking tussen. Zaten er compressieringen rond de cilinders? Pakkingdelen even netjes zo heel mogelijk van de pasvlakken verwijderen. Die vormen de mal voor je nieuw pakking. Pasvlakken even netjes schoonmaken. Ik haal er meestal even een grote zoetvijl over. Dikte opmeten. Stuk aluminium van die dikte opsnorren. Pakking overtrekken, gaten boren, omtrek uitknippen, hakken of zagen, Even de pakking met de brander zacht gloeien en je kan het spul weer monteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Weinig aan chevy66 toe te voegen. Hooguit dat als de pasvlakken vrij groot zijn om met een ring en kops hout een drukrandje er in te maken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.500
961
Riemst
De kop terug gemonteerd met de oude pakking. De ketel is moeiteloos op druk gekomen. Ik ga de dichting alleszins vervangen. Een kennis heeft het nodige materiaal om de pakking te snijden.
Het is zeker geen Chinese prul (en daar is hij ook te oud voor) of hobbymateriaal. De compressor heeft zelfs een oliepomp. Is wel groot, zwaar en lomp. Zal er wel nog een plekje voor moeten vrijmaken.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Weinig aan chevy66 toe te voegen. Hooguit dat als de pasvlakken vrij groot zijn om met een ring en kops hout een drukrandje er in te maken.
Tja, nou heb ik met pakkingen nooit van doen maar ik ben wel nieuwsgierig: wat is een drukrandje, hoe ziet dat er uit en wat is het nut er van?
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Een drukrandje wordt gebruikt om, als het oppervlak van de pakking vrij groot is, de pakking makkelijker te kunnen vervormen en daardoor makkelijker oneffenheden opvangt tijdens het vastdraaien. Dat drukrandje wordt er in geperst, en geeft een verhoging van een paar 0,1mm en een paar mm breed. Een soort van afdichtingsring.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.500
961
Riemst
De compressor is hersteld. Nieuwe pakking gesneden en presseostaat vervangen. Het verschil tussen in en uitschakelen was veel te groot (4 bar).
IMG_2064.jpeg
De compressor staat op zijn plek en gelijk vaste leidingen aangelegd. Ik heb nu een aansluiting onder de carport, dat scheelt gezeul met een lange slang voor auto en tractor.
IMG_0014.jpeg
Het scheelt in ieder geval ook heel veel lawaai maken n de werkplaats. Eenmaal op druk kan ik aardig wat blazen of spijkers schieten.
Ik heb ook nog alle koppelingen en puntstukken vervangen door Airpress onderdelen. Eindelijk een lekvrije installatie.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Omdat je een tweetrapscompressor hebt, gok ik dat hij tot 10 bar loopt. Dan is 6 bar in en 10 bar uit heel gangbaar.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.500
961
Riemst
Zelfs meer. Die compressor gaat tot 200 PSI (13,8 bar).Ik heb hem nu op 10 bar staan met een drukregelaar op 8 bar er achter. Is nieuw ook een behoorlijk duur exemplaar. Maar liefst 3400 dollar nieuw.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Knap geld voor een drukregelaar. Als je de druk niet nodig hebt, kan je hem beter van 6 naar 8 laten lopen. Dat scheelt een hoop warmte.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
In 1960? Lijkt geen erg recent model. En dat is over het algemeen een voordeel. Uiteraard begreep ik wel dat die pressostaat niet zo veel kostte. Meestal kan je bij de betere pressostaten ook de hysterese instellen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.500
961
Riemst
Compressor is nu nog leverbaar:

1693847486235.png

De hysterese van de oude presseostaat was niet meer regelbaar. Draaien veranderde niets.
Voor wat hij bij mij moet draaien laat ik hem op 10 bar staan. Hoef ik hem niet zo vaak aan te zetten. Mijn nietpistool van Bostich is ook blij met constant 8 bar. Met minder druk werkt het niet goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.