Padoek tafel - afwerking valt tegen

gewoonfreek

Nieuw lid
18 aug 2014
12
3
Beste mensen,

ik heb een eettafel voor mezelf in elkaar geknutseld met een blad van padoek. Op aanraden van iemand heb ik het padoek licht opgeschuurd met een woodboy- achtig machine en vervolgens behandeld met Osmo hardwax olie (3062). Opgebracht met de hand en uitgewreven met een witte floorpad en de woodboy en dit heb ik twee keer gedaan. In eerste instantie zag dat er mooi diep donker en chique uit, maar nu - een week later is het al vaal aan het worden. Daarnaast zijn er nu al vet vlekken en kringen te zien...(zie foto 3)

Heb ik misschien met die machine teveel hardwax van het hout wegnomen? Zouden jullie gewoon nog een extra laag hardwax met de hand aanbrengen?
Of moet ik een ander product nemen om die diepe donkere kleur te behouden en de tafel beter te beschermen? En zou dat dan op die hardwaxlaag kunnen?

Hoop dat iemand van jullie me kan helpen

vriendelijke groeten,
Freek
 

Bijlagen

  • tafel 1 .jpeg
    tafel 1 .jpeg
    198,7 KB · Weergaven: 97
  • tafel 2.jpeg
    tafel 2.jpeg
    128,4 KB · Weergaven: 94
  • foto 3 - vaal met vlekken.jpeg
    foto 3 - vaal met vlekken.jpeg
    132,1 KB · Weergaven: 96

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Ondanks hardwax handdroog is binnen een paar uur, is het af te raden om er de eerste weken water of andere vloeistoffen mee in contact te brengen. Die is nog niet volledig uitgehard en daardoor heb je die vlekken. Terug licht schuren en opnieuw aanbrengen, maar je schuurpads gaan snel vollopen met de pas aangebrachte olie. Ik zou dat ook niet doen met een woodboy, maar met een kleine roterende schuurmachine.
En misschien is een onzichtbare lak beter geschikt voor padoek.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Ik werk (nog) niet met Osmo, maar ik heb sterk de indruk dat die donkere vlekken beschadigingen in de blanken zijn, van transport en ruwe behandeling. Eigenlijk zouden ze dan flink geschuurd moeten worden tot die niet meer zichtbaar zijn. Beter nog zou een ritje door de vandiktebank zijn met nog eens goed naschuren.

Fons
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
IK heb hem in de DD lak staan, maar die kleur wordt gewoon na verloop van tijd donker bruin.
 

gewoonfreek

Nieuw lid
18 aug 2014
12
3
Dank voor de antwoorden! Ik kan me goed voorstellen dat het inderdaad nog niet goed genoeg uitgehard was. En ik hoorde ook al eerder dat padoek sowieso donkerder zal worden na verloop van tijd. Dus voor nu ik zal ik gewoon nogmaals schuren, met de hand dit keer, opnieuw hardwax aanbrengen en die goed laten uitharden.

Als het dan na een half jaartje nog steeds zo vaal is kan ik misschien alsnog DD lak gebruiken. Maar dan zal ik hem eerst helemaal kaal moeten schuren, niet?

En er zitten inderdaad wat echte butsen en diepe krassen in het hout - het zijn planken die als vloertje zijn gebruikt, maar dat vind ik persoonlijk niet zo erg, zelfs wel mooi. Maar die vetvlekken zou ik graag wegkrijgen :)
 

gewoonfreek

Nieuw lid
18 aug 2014
12
3
Dank Bjodefr! ik ben eigenlijk aan de tafel begonnen omdat ik op Youtube deze verbinding zag die ik graag eens wou maken:
en die wou ik vervolgens ook zichtbaar houden :) dus was ik wel blij dat we nog veel padoekplanken hadden om er in te leggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en bjgodefr

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik ben best een fan van Osmo voor meubels..... maar niet voor gebruiksoppervlakken. Wat je ziet is het wasgedeelte van het product, met vocht krijg je nog steeds vlekken. Een lak is een veel betere afwerking in mijn optiek voor een tafelblad.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Mooi blad (als je de afwerking strak krijgt maar dat komt vast goed) en inderdaad hele mooie joints! Ik vind het hout van het frame wel erg rustiek zeker in combinatie met zo een mooi blad...
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
ik vind het leuke tafel, vooral het contrast
maar ....

hoe ga je de dwarse uitzetting vd padouk opvangen ? Vlg mij zit je kader dmv die speciale verbinding muurvast en kan dit de uitzetting niet opvangen dus dit moet ergens breken .... ooit
 

gewoonfreek

Nieuw lid
18 aug 2014
12
3
Dag Charel, ja ik vrees daar ook wel wat voor. Maar op de ene site lees ik over padoek dat het erg veel werkt en op de andere dat het juist erg stabiel is. En aangezien het helemaal in het frame geklemd zit durfde ik het wel aan... Maar dat is wellicht een denkfout?

Het hout van het frame is verlijmd vuren constructie hout, 7,5 bij 5 cm en de verbinding heeft zoveel lijmvlak dat ik het niet snel zie scheuren of uit elkaar gedrukt zie worden. En ook de balken zelf lijken me nogal sterk - dus waar zou het dan gaan scheuren denk je als het padoek in de breedte gaat uitzetten?

En voor de mensen die lak aanraden - het klopt toch dat ik als ik lak wil gebruiken ik het hout dan weer volledig kaal moet schuren? Of bestaat er ook een soort lak dat je over hardwax heen kan aanbrengen?

Zijn er ook mensen die juist olie gebruiken op hun eettafel? Bv iets als dit: Lacq Hardhoutolie, de beschermer voor uw hardhout of dit WOCA Werkbladolie | Verzorging van keukentafelbladen en werkbladen - of krijg je daarmee de zelfde gevoeligheid voor kringen en vetvlekken?

(veel vragen :) )
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Dag Charel, ja ik vrees daar ook wel wat voor. Maar op de ene site lees ik over padoek dat het erg veel werkt en op de andere dat het juist erg stabiel is. En aangezien het helemaal in het frame geklemd zit durfde ik het wel aan... Maar dat is wellicht een denkfout?

Het hout van het frame is verlijmd vuren constructie hout, 7,5 bij 5 cm en de verbinding heeft zoveel lijmvlak dat ik het niet snel zie scheuren of uit elkaar gedrukt zie worden. En ook de balken zelf lijken me nogal sterk - dus waar zou het dan gaan scheuren denk je als het padoek in de breedte gaat uitzetten?

En voor de mensen die lak aanraden - het klopt toch dat ik als ik lak wil gebruiken ik het hout dan weer volledig kaal moet schuren? Of bestaat er ook een soort lak dat je over hardwax heen kan aanbrengen?

Zijn er ook mensen die juist olie gebruiken op hun eettafel? Bv iets als dit: Lacq Hardhoutolie, de beschermer voor uw hardhout of dit WOCA Werkbladolie | Verzorging van keukentafelbladen en werkbladen - of krijg je daarmee de zelfde gevoeligheid voor kringen en vetvlekken?

(veel vragen :) )
Als je een olie/was look wilt op de tafel, dan kun je werken met royl 2k olie en aftoppen met solim was, dat slaat niet wit uit. Geeft mooie diepte aan het hout en is aardig praktisch. Wel af en toe even diepreinigen en in de onderhoudswas zetten, dan blijft het heel lang mooi.
 

gewoonfreek

Nieuw lid
18 aug 2014
12
3
Als je een olie/was look wilt op de tafel, dan kun je werken met royl 2k olie en aftoppen met solim was, dat slaat niet wit uit. Geeft mooie diepte aan het hout en is aardig praktisch. Wel af en toe even diepreinigen en in de onderhoudswas zetten, dan blijft het heel lang mooi.
Ik heb die royl 2k olie gebruikt en ben echt heel content met de kleur en diepte. De kringen en vlekken die er al in zaten zijn ook weggegaan. Dank voor de tip dus!
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.