Padoek als brandhout

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
even een vraagje, we hebben een terras met banken in padoek aangelegd, de grote reststukken houden we bij voor projecten in de toekomst maar we hebben ook serieus wat afval, kan dit gebruikt worden als aanmaak/brand hout? Ik probeer zoveel mogelijk harshoudend, geïmpregneerd, nat, ... hout te vermijden maar geen idee of het verstandig is om padoek te stoken...

thnx
Wim

PS voor wie vindt dat je beter geen hout moet verbranden, normaal steken we dit jaar nog een fijnstoffilter op de schouw ;-)
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik voorzie geen problemen bij het stoken van padoek. Behalve dan dat het een te waardevolle houtsoort is om op te stoken. Wat versta jij onder houtafval? Een stukje van 10 cm is voor mij geen afval meer. Daar kan dan een leuk klein projectje mee gemaakt worden bv. sleutelhanger of zo. Of als contrasterend hout voor inleg. Misschien kun je iemand hier op het forum blij maken met die reststukjes?
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
niet stoken vanwege uitstoot, extra roetafzetting in schouw (verhoogde kans schouwbrand), specifieke geur, ... ? Normaal stoken we gedroogd beuk en eik, maar laatste jaar is er ook wel wat afvalhout door gejaagd (vuren, grenen, stukken steigerhout, thermowood,...) en de schoorsteenveger vond dat de schouw vuiler was dan vorige jaren...

grotere stukken (> 30 cm) houden we bij voor idd kleine projecten maar we hebben te weinig opslag om alles bij te houden (strips van cm dikte, afgezaagde zijkanten,...). iemand uit regio Melsele, Beveren mag altijd bericht sturen maar helaas geen tijd om hout te selecteren of op te sturen...
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
Voor elke cm padouk dat je opstookt moet je gestraft worden. Neem maar eens contact op met die andere groep op het forum , de houtdraaiers, denk dat je het vlug kwijt zal zijn. Voor mij is het te ver anders kreeg je er een kruiwagen wilde kastanje als brandhout voor in de plaats.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marc de Groot

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
misschien een idee, maar maak eens een foto van het resthout. Als er inderdaad nog wat uit te draaien is, denk ik dat er inderdaad zat interesse zou moeten zijn. Als het qua grootte de moeite nog waard is, wil ik inderdaad wel tegen stookhout ruilen hoor:)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
behoudens de opmerkingen hierboven waar ik het mee eens ben overigens.

echt zwaar hout zoals padoek is slecht aanmaak hout.
maar het levert wel ontzettend veel warmte/energie als het dan toch brand.
1 kuub padoek is vergelijkbaar met 3 kuub vuren qua geleverde energie
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Met dat laatste ben ik het eens. Hier ooit een aanhanger vol reststukken van een kozijnenboer kunnen ophalen. Allemaal stukken van een cm of 15 hardhout.
Dat moest je niet in het voor/najaar stoken, en maar enkele blokjes op een avond tussen het andere hout door. Anders konden alle ramen in het huis open omdat het te heet werd in de kamer.

Maar inderdaad, padoek is eigenlijk te mooi en kostbaar om zomaar te stoken.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ik gooi ook regelmatig (rest) stukken padouk in de kachel. Enige nadeel vind ik dat de rook die er af komt vrij sterk is en stinkt. En er komt redelijk wat rook af. Thermowood (frake) ruikt daarin tegen weer erg lekker. Dat hout is in principe ook alleen gestoomd. Zijn verder geen chemicaliën bij toegevoegd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.