Hya,
Aangezien we een huisje gekocht hebben, ben ik de laatste 2 weken even aan de gang geweest om het een en ander te maken voor in de woonkamer. Een salontafel en een TV-Dressoir. Dit alles helaas niet van massief hout, dat was net even te duur voor ons. Nu dus gekozen voor fineer. Het zal daarom ook niet iedereen aanspreken, maar goed. Ik gooi ze toch op het forum
Het zijn ook vrij moderne modellen...ik had een plaatje van een salontafel gevonden via google, en besloot die na te maken. Het TV-dressoir is een zelf verzonnen ding, geprobeerd het een beetje te laten matchen met de salontafel. Heb er geen tekening van gemaakt, daar heb ik geen geduld voor. Ik werk liever gewoon uit m'n koppie :mrgreen:
Oke, genoeg blabla....de foto's:
Salontafel
Paar plaatjes 19mm MDF met 0.7mm fineer in Am. Noten.
Daar gaan we dan :mrgreen:
Bovenblad gezaagd, de nerf loopt aan alle kanten door. Dus daar is ook op gelet!
Onderblad ook gezaagd...maten van beide bladen zijn 99 x 99cm
Begin van de sokkel...
Zoiets moet het gaan worden...
...
Zwevend blad
Alles lijmen met Titebond Original.
Even opgeschuurd met korrel 180 op de Festo DTS400
...
Het was laat, sorry voor de crappy foto. Maar wel een zelfgemaakt waxinelichthoudertje erbij! :mrgreen:
Hehe, de gaten voor de waxinelichtjes geboord met een 40mm forstnerboor.
Eerste laagje Chestnut Lemon olie...hierna alles nog een keer geschuurd met korrel 240 en opnieuw in de olie gezet.
Na de tweede laag olie alles nagewreven met staalwol om de "haartjes" te kammen van het Noten. Daarna alles in de Woodwax22 gezet. Mix van bijenwas en Carnaubawas.
Tafelblad...
Kantenafwerking....
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TV-Dressoir
Hier het onderblad van het meubel al verlijmd...vrouwtje aan het keuren :roll: Het blad is 200x60cm
Weer schuren met korrel 180.
Even een proefopstelling bij m'n ouders in de woonkamer.
Eerste blok gezaagd...
...
Even checken of het wat wordt...
Sokkels voor de blokken in de lijmtangen...
Alle drie de blokken op hoogte...
Van een plank 20mm Noten paar dunne fineerstrips gezaagd en die verlijmd op de kopse kanten van het MDF. Hier stevig in de tangen...
Resultaat.
Eerste laag olie, ook deze hierna nog een keer opgeschuurd met korrel 240.
Met 2 lagen olie en 1 laag wax.
Kantenafwerking...
In het linkse blok komt de HTPC, in het midden de centerspeaker en rechts m'n AV Receiver. LCD komt te hangen aan de muur.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Snijplank
Had ooit al eens een snijplank gemaakt van Noten en Essen, nu eentje van Purperhart en Esdoorn. Was voor iemand die er heeeeeeeeeeeel graag eentje wilde hebben :lol:
Esdoorn balkjes van Rick, kopmaat 33mm. Purperhart balkjes ook zo gezaagd.
Lijmen met Titebond III...
Weer over de zaagtafel getrokken...
Kantjes afgerond...
Handgreepjes gefreesd...
Op de olie na klaar...
En hier in de voedselveilige olie
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zo, nu heb ik ook nog een messenblok gemaakt van Am. Noten, maar die foto's komen ander keertje wel :mrgreen:
Bedankt voor het kijken
Aangezien we een huisje gekocht hebben, ben ik de laatste 2 weken even aan de gang geweest om het een en ander te maken voor in de woonkamer. Een salontafel en een TV-Dressoir. Dit alles helaas niet van massief hout, dat was net even te duur voor ons. Nu dus gekozen voor fineer. Het zal daarom ook niet iedereen aanspreken, maar goed. Ik gooi ze toch op het forum
Het zijn ook vrij moderne modellen...ik had een plaatje van een salontafel gevonden via google, en besloot die na te maken. Het TV-dressoir is een zelf verzonnen ding, geprobeerd het een beetje te laten matchen met de salontafel. Heb er geen tekening van gemaakt, daar heb ik geen geduld voor. Ik werk liever gewoon uit m'n koppie :mrgreen:
Oke, genoeg blabla....de foto's:
Salontafel

Paar plaatjes 19mm MDF met 0.7mm fineer in Am. Noten.

Daar gaan we dan :mrgreen:

Bovenblad gezaagd, de nerf loopt aan alle kanten door. Dus daar is ook op gelet!

Onderblad ook gezaagd...maten van beide bladen zijn 99 x 99cm

Begin van de sokkel...

Zoiets moet het gaan worden...

...

Zwevend blad

Alles lijmen met Titebond Original.

Even opgeschuurd met korrel 180 op de Festo DTS400

...

Het was laat, sorry voor de crappy foto. Maar wel een zelfgemaakt waxinelichthoudertje erbij! :mrgreen:

Hehe, de gaten voor de waxinelichtjes geboord met een 40mm forstnerboor.

Eerste laagje Chestnut Lemon olie...hierna alles nog een keer geschuurd met korrel 240 en opnieuw in de olie gezet.

Na de tweede laag olie alles nagewreven met staalwol om de "haartjes" te kammen van het Noten. Daarna alles in de Woodwax22 gezet. Mix van bijenwas en Carnaubawas.

Tafelblad...

Kantenafwerking....
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TV-Dressoir

Hier het onderblad van het meubel al verlijmd...vrouwtje aan het keuren :roll: Het blad is 200x60cm

Weer schuren met korrel 180.

Even een proefopstelling bij m'n ouders in de woonkamer.

Eerste blok gezaagd...

...

Even checken of het wat wordt...

Sokkels voor de blokken in de lijmtangen...

Alle drie de blokken op hoogte...

Van een plank 20mm Noten paar dunne fineerstrips gezaagd en die verlijmd op de kopse kanten van het MDF. Hier stevig in de tangen...

Resultaat.

Eerste laag olie, ook deze hierna nog een keer opgeschuurd met korrel 240.

Met 2 lagen olie en 1 laag wax.

Kantenafwerking...

In het linkse blok komt de HTPC, in het midden de centerspeaker en rechts m'n AV Receiver. LCD komt te hangen aan de muur.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Snijplank
Had ooit al eens een snijplank gemaakt van Noten en Essen, nu eentje van Purperhart en Esdoorn. Was voor iemand die er heeeeeeeeeeeel graag eentje wilde hebben :lol:

Esdoorn balkjes van Rick, kopmaat 33mm. Purperhart balkjes ook zo gezaagd.

Lijmen met Titebond III...

Weer over de zaagtafel getrokken...

Kantjes afgerond...

Handgreepjes gefreesd...

Op de olie na klaar...

En hier in de voedselveilige olie
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zo, nu heb ik ook nog een messenblok gemaakt van Am. Noten, maar die foto's komen ander keertje wel :mrgreen:
Bedankt voor het kijken