Paal trapleuning bevestigen

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Goedemorgen,

Voor een van onze kinderkamers (een duplex) heb ik een trap gemaakt en geplaatst.


Trapbomen zijn van RND en worden nog geverfd, de tredes zelf zijn eik en blijven naturel.

Zoals je op de foto kan zien is er onder aan de trap een paal voor een trapleuning voorzien, boven moet ook een paal komen, zodat ik een leuning en balustrade (baluster voor de noorderburen?) kan maken. De rechterkant van de balustrade kan tegen een muur geschroefd, dus dat is makkelijk. Maar bovenaan de trap weet ik niet goed hoe ik de paal best kan bevestigen. De vloeropbouw bestaat uit 12mm parket, 3mm ondervloer, beton (daar speciaal voorzien om iets op te bevestigen). In die beton kan ik dus prima stevig verankeren. De paal zou liefst 70 x 70 mm zijn, dat is de afmeting die ik onder ook gebruikt heb.

Ik dacht een ronde ijzeren buis te nemen van een cm of twee doorsnede, daar een plaatje op te lassen met 4 gaten, pakweg 50 x 50mm, en in elk van die 4 gaten slagpluggen om in de beton te verankeren. Dan onderin de paal een diep gat boren waar die ronde ijzeren buis precies in past, al weet ik nog niet goed hoe ik dat kan boren.

Maar misschien zijn er betere alternatieven? Liefst iets onzichtbaar natuurlijk. De paal zal uiteindelijk wel geverfd worden, dus schroeven / bouten / ... in de paal is geen probleem.

Iemand suggesties?

Bedankt!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
je kan hem ook in de hoek bevestigen in het hart van de trapboom en dan de zelfde afmeting gebruiken als de spil

als variant op jouw methode zou ik een T staal nemen van strippen je kan dan een sleuf in de baluster maken en deze goed vastzetten op het t staal met 2 bouten
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Een stokeinde in het hart van de paal schroeven met de houtfret zijde, dan een schroefbus in de vloer boren, vervolgens de paal met het nog het uit stekende gedeelte van de stokeinde waar M- draad aan zit in de vloer draaien en paal positioneren, de rest van de balustrade en trapleuning zorgt voor de overige stabiliteit
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
als variant op jouw methode zou ik een T staal nemen van strippen je kan dan een sleuf in de baluster maken en deze goed vastzetten op het t staal met 2 bouten
Toevallig ook net bedacht. Ik liep door de eetplaats, en zag de eetstoel van onze peuter staan, en deze gaf me inspiratie :LOL: (2e foto)


Sleuf in de paal maken met de langgatboor, T-staal op de grond schroeven, paal over het staal en 2 bouten er door.
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Een stokeinde in het hart van de paal schroeven met de houtfret zijde, dan een schroefbus in de vloer boren, vervolgens de paal met het nog het uit stekende gedeelte van de stokeinde waar M- draad aan zit in de vloer draaien en paal positioneren, de rest van de balustrade en trapleuning zorgt voor de overige stabiliteit
Dat lijkt me een makkelijke oplossing, maar ik twijfel aan de stevigheid?
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Ideaal, bedankt!


Heb vanmiddag deze gekocht in de lokale houthandel (was nogeens de helft goedkoper), dankzij jou tip. Eens proberen met een reststukje, en als dat meevalt ben ik er makkelijk vanaf! Enkel nog mooi verticaal een gat kunnen boren, nog even bedenken hoe ik dat best kan doen, want zo'n paal past natuurlijk niet op de kolomboor.
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Van sommige kolomboren is de kop te draaien ten opzichte van de kolom. Met wat creativiteit, lijmklemmen en een stevige werkbank kun je dan naast de voet/tafel boren in langere voorwerpen.
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Van sommige kolomboren is de kop te draaien ten opzichte van de kolom. Met wat creativiteit, lijmklemmen en een stevige werkbank kun je dan naast de voet/tafel boren in langere voorwerpen.
De mijne helaas niet ... is een aftandse machine die mijn broertje ooit ergens op de kop getikt heeft voor de prijs van oud ijzer ...
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
SNIP

Maar misschien zijn er betere alternatieven? Liefst iets onzichtbaar natuurlijk. De paal zal uiteindelijk wel geverfd worden, dus schroeven / bouten / ... in de paal is geen probleem.

Iemand suggesties?

Bedankt!
De staander zou ik in ieder geval niet met keilbouten in de beton verankeren. Ik zou draadeinden met een chemisch anker vastzetten. Spit, Hilti Hit, dat soort dus. Door de dynamische lasten op keilbouten zullen deze zich in de loop van de tijd uit het beton werken en dan heb je een wankele balluster. Dat zelfde zou ik doen voor de leuning aan de muurzijde.

Pas wel op dat je niet teveel in het gat spuit en het eruit komt als je het anker plaatst, gebeurt dat dan moet je alles goed schoonmaken om te zorgen dat de plaat goed opligt.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ik kwam dit topic tegen omdat ik ook een zelfde soort project aan t voorbereiden ben als TS.

Ik kwam dit tegen online.....

Zipbolt........ze maken allerlei soorten verbinders.....voor keukenbladen ook bijvoorbeeld.
Het systeem wat zij hebben voor de ballustrade palen lijkt mij ideaal.

De vraag is alleen.....waar te krijgen???
Amazon lijkt het te hebben maar niet op voorraad.
Zijn er mede-forummers die die systeem kennen en ook weten waar te kopen?

 

jeroen733

Nieuw lid
16 mrt 2021
19
2
Gouda
Een stokeinde in het hart van de paal schroeven met de houtfret zijde, dan een schroefbus in de vloer boren, vervolgens de paal met het nog het uit stekende gedeelte van de stokeinde waar M- draad aan zit in de vloer draaien en paal positioneren, de rest van de balustrade en trapleuning zorgt voor de overige stabiliteit
Hallo, ik zit naar precies zo'n oplossing te kijken. Er bestaan vervolgens mij geen stokeinden met houtdraad aan 2 zeiden helaas. Dus een schroefbus zou helpen. Ik kan ze alleen niet vinden, en de andere vraag is, hoe bevestig je deze dan goed in de vloer, want degene die ik dan heb gevonden zijn aan de buitenkant glad?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Stokeinden met aan twee zijden houtschroefdraad bestaan/bestonden wel maar kom er maar eens aan. Waar ik ze vroeger een hele enkele keer kocht lukt dat niet meer. Bedrijf bestaat niet meer.
Er is ook nog een oplossing door verlengmoeren te gebruiken. Deze moet je dan wel in het hout inlaten.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Dan koop je toch 2 houtdraadbouten slijp je ds kop er af en las je die aan elkaar.
Kun je em zo lang en dik maken als je wil.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.