Overstap naar (zelfbouw) centrale stofafzuiging

PeterdeV

Nieuw lid
26 okt 2020
3
0
Binnenkort ga ik mijn hobby werkplaats(je) van ca. 25m2 grondig verbouwen. Daarbij wil ik graag de overstap maken naar een degelijk stofafzuig systeem.
Tot nu toe werk ik altijd met een losse bouwstofzuiger aangesloten op de machines + stofmasker.
Dat werkt op zich prima, maar die stofzuiger + snoeren en slangen staan altijd in de weg, zeker omdat het niet zo'n grote ruimte is.

Hier op het forum lees ik veel over de luchtzuiveringsbox van Kor, maar dat lijkt me in mijn geval niet zo handig.
Omdat ik in dezelfde ruimte ook regelmatig laswerk doe wil ik sowieso een goed ventilatiesysteem aanleggen dat de lucht in de werkplaats afzuigt en naar buiten blaast.
Daarnaast wil ik ook een apart stofafzuig systeem waarop ik de zaag/freesmachines aansluit en waarmee ik met een losse slang ook de vloer kan stofzuigen.
Uiteraard zijn hier hele mooie kant-en-klare systemen voor, maar die zijn 'iets' te duur. Maar zelfbouw is natuurlijk ook veel leuker :)

Ik heb hierbij een centrale stofzuiginstallatie (zoals je die in woonhuizen ziet) in gedachten, met een cycloon opvangbak als 'voorfilter'.
Een (gebruikte) centrale stofzuiger is niet zo duur en een leidingsysteem van 50mm PVC buizen metalen (geaarde) Spirobuizen kost ook niet zoveel.
Alleen vraag ik me af of dit genoeg power heeft om alle fijnstof tijdens het zagen te vangen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Of andere ideeen/tips voor dit systeem?
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Ik heb heel lang deze HBM200 gehad, die is goedkoop (€ 250,-) en voldoet voor de meeste hobby-houtbewerkers.

Of heb je eigenlijk alleen klein elektrisch gereedschap en geen stationair (zaagtafel, vandiktebank etc)? Want dan is gewoon een bouwstofzuiger met evt cycloon beter. Eventueel ook aangesloten met vaste buizen langs het plafond die op een logische plaats omlaag komen.

Er zijn 2 typen spaanderafzuiging:
- Stationaire afzuiger (zoals mijn HBM200): veel volume en weinig onderdruk. Ideaal voor stationair gereedschap met een grote afzuigopening, waar ook veel zaagsel/krukken bij vrijkomen, zoals zaagtafels en vandiktebanken.
- Bouwstofzuiger: weinig volume en veel onderdruk. Voor elektrisch handgereedschap zoals bovenfrees en schuurmachines. Dus kleine afzuigopening aan de machine + relatief weinig spaanders (ook ivm de grootte van de opvangbak).

Maar beide systemen vangen vooral de spaanders, en niet het zwevende fijnstof. Dan kom je op een luchtzuiverbox zoals Kor (Kiesvoorhout) aanbiedt, zie o.a. dit topic.

Ik ben ook bang dat je met onderdelen uit een centraal stofzuigsysteem niet voldoende rendement haalt. Die moet dan al krachtiger zijn dan je huidige bouwstofzuiger. En dan ligt het er nog aan hoeveel buizen + bochten je eraan gaat koppelen, want dat is allemaal weerstand (en dus zuigkrachtverlies).
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ik denk dat het volledig veilige antwoord is.......all of the above.

Ik denk dat je alles goed omschrijft.

En HVLP afzuiging voor je grote producenten.....(zaagtafel, VVD, bandzaag etc) evt icm een cycloon.
Dan een HPLV bouwstofzuiger voor je schuurmachine, decoupeerzaag, invalzaag etc. evt in combinatie met een cycloon.

En een filtersysteem van Koos om de restanten te filteren.

Kost wat, maar dat is qua "gezondheid" wel de beste manier.

Als je moet besparen zou ik als eerste de HVLP eruit gooien omdat die over t algemeen de grotere spaanders afzuigen........dat bespaart je een hoop rommel, maar is voor de fine particals minder interessant imho.


Een bouwstozuiger met buizen aan t plafond zou ik niet adviseren.......je bouwzuiger heeft simpelweg te weinig afzuigvolume om buizen van een grotere diameter goed van zuigkracht te voorzien.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Beetje olie op het vuur gooien... ik heb hier een bouwzuiger, gekoppeld aan 50mm PVC buizen naar een (chinese) cycloon op een stalen vat. Hieraan een centrale buis naar het midden van de schuur aan het plafond, hieraan koppel ik de stofzuiger slang om de machines te bedienen of de vloer te zuigen. Afkortzaag heeft ook een aparte aansluiting.

Spul zit nu een jaar. Het PVC wordt wel statisch, je ziet dat vooral aan de hoeveelheid stof die zich boven de buis aan het plafond ophoopt.
Verder nooit een probleem met statische elektriciteit gehad.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Kleine aanvulling cq verbetering....

Een krachtige bouwstofzuiger met max 50mm buizen werkt wel.
Ik heb een "boomarm" gemaakt voor boven mn werkbank die ik van boven over mn hele werkbank kan draaien.
Daar kan ik van alles op aansluiten......decoupeerzaag, invalzaag, rotex.....dat soort dingen.

Dus ja dat kan wel, maar zou zeker niet groter gaan qua diameter.
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Wat ga je afzuigen? Een afkortzaag heeft niet zoveel aan een groot volume lage druk (HVLP) afzuiger, en wil een LVHP afzuiger (de bouwafzuiger). Een grote zaagtafel, vlakvandiktebank etc, dan moet je weer die HVLP afzuiger hebben.

Ik heb ze beiden, een variant op de eerder genoemde HBM, en een Festool CTL26. Op die HBM variant heb ik een grote cycloon geplaatst. Die hele setup wordt wel snel groot, wat ook in mijn kleine werkplaats niet praktisch is, dus daar stoei ik eigenlijk altijd mee.

Voor de lucht heb ik een ventilatiesysteem, a la dat van Kor, maar iets minder mooi.

En wat betreft de statische electriciteit, ik weet dat de meningen verdeeld zijn, maar ik heb het idee dat de angst voor stofexplosies in kleine setups enorm overdreven wordt. Ja, er ligt stof op m'n PVC buizen, maar ik heb eigenlijk nooit overtuigend bewijs gezien waarom je in deze setup een risico hebt op die explosie, zie;

 

PeterdeV

Nieuw lid
26 okt 2020
3
0
Bedankt voor de reacties allen!
De machines die ik nu wil afzuigen zijn een afkortzaag, bovenfrees, freestafel, handschuurmachines, zaagtafel. Op termijn wil ik echter wel een vandiktebank aanschaffen.
Die HBM ziet er interessant en betaalbaar uit! Hoevaak moet die stofzak geleegd worden? Uitgaande van 1 tot 2 dagen per week hobbyen?
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Die HBM is niet geschikt voor de apparaten die jij opnoemt, behalve voor de vandiktebank. Ik heb ook zo eentje staan, ik denk dat ik een vijftal zakken per jaar verbruik, waar vooral de vandiktebank het grote volume bezorgt. De zaagtafel en lintzaag zijn ook aangesloten, maar leveren niet zoveel spaanders op. Voor kleinere toestellen (afkortzaag, bovenfrees, schuurmachines, ...) gebruik ik Makita bouwzuigers. En voor op locatie (andere kamers in huis) recent een Festool ctl-sys op de kop getikt, wat is dat een fijn toestelletje :)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
De machines die ik nu wil afzuigen zijn een afkortzaag, bovenfrees, freestafel, handschuurmachines, zaagtafel. Op termijn wil ik echter wel een vandiktebank aanschaffen.
Die HBM ziet er interessant en betaalbaar uit! Hoevaak moet die stofzak geleegd worden? Uitgaande van 1 tot 2 dagen per week hobbyen?
'vandikte' is een rekbaar begrip
je hebt er van paar 100 en van een paar 1.000 euro
het is de diameter van de afvoer die bepaalt wat je er op aan moet sluiten
bij grote vandiktes is die rond de 100 mm
het aantal stofzaken is moeilijk in te schatten
is '1 tot 2 dagen' enkel de avond, of de hele dag ?
en hoeveel hout steek je er door + hoe veel neem je af ?
voor alle andere machines die je opsomt, kan je het met een 'gewone' stofzuiger van rond de 35 mm doen
 

PeterdeV

Nieuw lid
26 okt 2020
3
0
Inderdaad, dat blijft lastig in te schatten. Ik ben een hobbyist dus als ik een leuk project heb sta ik er elke avond + het hele weekend. Maar soms ook een paar weken niet of alleen een paar keer een halfuurtje.
Het gaat me er meer om hoezeer ik die afzuiging kan wegwerken.
Geen probleem om eens per maand op een ladder die zak te wisselen, maar als je dat elke avond 2x moet doen, dan liever niet.
Ik wil de vloer zoveel mogelijk vrij houden. Misschien is de allersimpelste oplossing wel gewoon mijn huidige bouwstofzuiger ergens hoog tegen de muur hangen :)
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Wellicht de simpelste......maar niet de beste....:p.

Alle machines muv de zaagtafel en de VVD kunnen heel goed met een bouwstofzuiger icm een cycloon afgezogen worden.....

Het hangt een beetje van je zaagtafel af of een stofzuiger een optie is.
Met name de afzuigopening op je zaagtafel is een indicatie.......is die 60mm of meer dan zal een bouwstofzuiger te weinig doen denk ik.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Het wordt al snel iets groots ben ik bang....
Voor de kleine zaagmachine en de afkortzaag is het al een heel netwerk geworden.
Leuk maar de zaagmachine gooit er toch nog flink wat houtstof naast. Ondanks de kap die bij menige zaagmachine niet in gebruik is.
 

Bijlagen

  • CDADE4D1-FE37-4F15-92F5-A122F84DF740.jpeg
    CDADE4D1-FE37-4F15-92F5-A122F84DF740.jpeg
    100,3 KB · Weergaven: 71

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
De zakinhoud van de HBM is een liter of 70-100 schat ik zo in. Het valt volgens mij wel mee met moeten legen. Als ik een dag flink zaag en schaaf heb ik misschien een halve zak vol. Vergelijk dat maar met je huidige bouwzuiger, die zal een netto inhoud hebben van iets van 10 liter (een bouwemmer), als die dat al haalt?

Zelf heb ik mijn opvolger van de HBM (een Jet, zelfde model maar met microfilter + op 380V) iets aangepast. Van het standaard onderstel afgehaald, de poten onder de stofzak een cm of 10 ingekort en de machine op een plank met zware dragers aan de muur gezet/gehangen, zo dicht mogelijk bij het plafond. Daardoor kan ik de ruimte eronder benutten voor opslag van andere zaken (er staat de compressor en wat ander zwaar spul onder). De netto inhoud van de spaanderzak is dan iets minder (kan 10 cm minder in), maar daar heb ik eigenlijk geen last van, zo vaak hoef ik ze toch niet te verwisselen.
Je hebt de hoogte nodig om de toren kwijt te kunnen, met een beetje fantasie en handigheid is de motor op een andere plaats tov die toren te plaatsen.

Ik heb een vlakbankje gehad zoals de HBM/Scheppach 8". Die had een afzuigopening van 35mm; op basis daarvan zou je zeggen dat die op een bouwstofzuiger aangesloten moest worden. Maar na iedere geschaafde plank kon ik de stofzuiger legen. Op de HBM afzuiger deed die het prima met een (zelfgemaakt) verloop naar 100mm meteen na de vlakbank.
Idem met de oude zaagtafel (bouwzaag Elektra Beckum), die had echt een hoogvolume-afzuiger nodig en had niet genoeg aan de bouwstofzuiger.
Nu met de upgrade de afgelopen jaren naar de Harvey zaag en Hammer vandiktebank is een grote afzuiger natuurlijk helemaal een must.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.