Overspanning veranda

KvH

Nieuw lid
11 jan 2021
2
0
Dag,

Ik wil graag een veranda bouwen van 3x5 meter met dakbedekking. Met aan de 4 hoeken een betonpoer. Mijn idee is om douglas palen en balken te gebruiken van 150x150. Nu is mijn vraag of de overspanning van 5 meter haalbaar is (met schoren) of dat dit op termijn gaat doorbuigen.

Groeten,
Karel
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Hoef niet per se een vierkante balk te zijn.
Mag ook een balk zijn van 25 hoog en 10 breed bijvoorbeeld.
Ik weet niet of je volgens de regels de overspanning breedte tussen de staanders moet aanhouden, of dat je uit gaat van de maat tussen de korbelen.
 

AGBUNK

Actieve deelnemer
12 jan 2020
51
1
Zuid-Holland-Zuid
Dag,

Ik wil graag een veranda bouwen van 3x5 meter met dakbedekking. Met aan de 4 hoeken een betonpoer. Mijn idee is om douglas palen en balken te gebruiken van 150x150. Nu is mijn vraag of de overspanning van 5 meter haalbaar is (met schoren) of dat dit op termijn gaat doorbuigen.

Groeten,
Karel
Waarom zou je eigenlijk de overspanning over de 5 meterzijde willen hebben?
 

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Waarom zou je eigenlijk de overspanning over de 5 meterzijde willen hebben?

Met alleen betonpoeren in de hoeken zit je sowieso met twee balken die 5 meter overspanning hebben.
Als je er nou 6 betonpoeren van maakt en die in het midden doet zit je nog maar met 2.5m ipv 5 meter en kan je de andere balken over 3 meter doen. Scheelt ook vast in de kosten.
 

AGBUNK

Actieve deelnemer
12 jan 2020
51
1
Zuid-Holland-Zuid
Met alleen betonpoeren in de hoeken zit je sowieso met twee balken die 5 meter overspanning hebben.
Als je er nou 6 betonpoeren van maakt en die in het midden doet zit je nog maar met 2.5m ipv 5 meter en kan je de andere balken over 3 meter doen. Scheelt ook vast in de kosten.
Klopt je hebt gelijk. Ik bedoel meer te zeggen dat je dat 1 maal doet met je ringbalk en verder met de dakbalken over de 3 meter zijde. Wellicht dat de vraagsteller over beide 5 meter zijde wanden gaat plaatsen dan zouden die ook nog dragend uitgevoerd kunnen worden.
Ander alternatief voor een tussenstaander op de 5 meter zijde is links en rechts een meter uit de hoek extra staanders en daartussen Louvre of hekwerk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.