Overspanning uitdaging pergola

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Beste allen,

Graag even jullie advies. De volgende klus is alweer in zicht, het bouwen van een pergola, en ik ben daarvoor nu de constructie aan het uitdenken.
Geen handigheid met sketchup, dus een ouderwets handmatige schets (bovenaanzicht), zie hieronder.

20210416_161421.jpg

Ik wil deze zetten in eikenhout en om het geheel niet al te massief te laten worden wil ik het geheel optrekken uit balken met kopmaat 150x150.

Nu loop ik er alleen tegen dat ik de balk bij het huis niet ook in het midden kan ondersteunen met een staander omdat daar een raam zit. Ik kan natuurlijk de staander links of rechts van het raam zetten, maar ik ben bang dat dat wat slordig oogt en dat heeft dus niet de voorkeur. Echter wil ik de balk ook niet vastzetten aan de gevel, want het metselwerk van ons, begin jaren 30, huis kan niet veel hebben vermoed ik.
Ik ben dus op zoek naar een andere oplossing, want zoals nu getekend gaat dat niet werken. Mogelijke optie, gebruik van 2x een plank 150x50 (of heel eventueel 2x 200x70) met blokjes er tussen (veel minder eigen gewicht) en daar eventueel een kabel tussen voor voorspanning?? Eventueel door gebruik te maken van schoren kan ik de overspanning ook al verkleinen.

Iemand van jullie met een ander inovatief idee?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Is je gevel in spouw of steens? 4600 is een te grote overspanning voor 150 hoog. Ik zou de balk op 2 plaatsen aan de gevel vastzetten. Als de gevel steens is, kan je er rvs stekeinden in boren. Als de gevel in spouw is, zou ik 2 stukken langsvoeg wegslijpen en op die plaats een stuk verzinkte hoeklijn in brengen. Daar kan je dan je houten balk aan vast zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Echter wil ik de balk ook niet vastzetten aan de gevel, want het metselwerk van ons, begin jaren 30, huis kan niet veel hebben vermoed ik.
De meeste jaren 30 huizen zijn degelijk gebouwd. Of de gevel moet met kalkcement zijn opgemetseld, maar in die tijd was dat niet veel gebruikt.

Dus mijn ingeving zou ook vastzetten aan de gevel zijn. Dat lijkt ook veel mooier dan 2 palen tegen de gevel aanzetten vind ik persoonlijk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ook als je huis met kalk specie gemetseld is , is er geen probleem. Anders zou je huis wel ingestort zijn.
 

Freubelien

Nieuw lid
16 apr 2021
10
9
overijssel
Hoe hoog heb je de pergola in gedachten?
indien hoog genoeg, Dan kun je ook een draagbalk maken aan de muur en daar de liggers bovenop maken?

Ook vroeg ik me af of je zicht hebt vanuit de erker richting de pergola, gezien er dan een paal pontificaal in het zicht komt (als het zicht belemmerd misschien toch kiezen voor de optie tot de hoek?) .
Ook bij de openslaande deuren, komt een paal in jouw ontwerp. (door muurbevestiging lijkt het me praktischer)
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
De muur wordt niet sterker als je hem met cement metselt, je kan alleen sneller doorwerken. Voor de keuze van bevestigen is het relevanter of de muur steens, dan wel halfsteens is uitgevoerd.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik heb het denk ik verkeer verwoord heb. Vroeger werd er met kalk en zand gemetseld, pas later werd er ook cememt bij gebruikt. Kalkmortel is veel flexibeler. Maar in de jaren 30 werd er al cememtmortel gebruikt. Van mijn jaren 30 huis heb ik laatst een stuk buitenmuur uitgebroken. En die was kneiterhard. De steen knapte eerder dan de voeg.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dank allen voor het meedenken.

De gevel is (op het voorhuis) in spouw gezet en toen is er helaas wel met kalk mortel gemetseld of een cement mortel met zeer hoog kalk gehalte. De fundering en eerste 50cm boven maaiveld zijn knetterhard, de rest daarboven kan je bijna van elkaar afrapen. Met vervangen van de kozijnen heb ik moeten herstellen omdat stenen los lagen, heb binnen overal latijen aangebracht en bij de openslaande deuren aan de buitenkant ook een hoeklijn ivm geen vertrouwen in de rollaag.
Al met al durf ik de balk niet aan de gevel te bevestigen, er komen sowieso staanders op het uiteinde. Draadeind/bout er door de gevel in heb ik dus ook niet veel vertrouwen in omdat ik bang ben dat betreffende bakstenen gewoon uit de gevel getrokken gaan worden. Iets met hoeklijn, als dat enkel zorgt voor drukbelasting naar beneden, vind ik wel het overwegen waard.

Andere optie is om bij die balk voor staal te gaan en te betimmeren met hout bedacht ik me.
Maar gebruik van dikke planken, vanwege veel minder massa dan een balk, gaat volgens jullie dus ook niet werken?
 

Freubelien

Nieuw lid
16 apr 2021
10
9
overijssel
Dank allen voor het meedenken.

De gevel is (op het voorhuis) in spouw gezet en toen is er helaas wel met kalk mortel gemetseld of een cement mortel met zeer hoog kalk gehalte. De fundering en eerste 50cm boven maaiveld zijn knetterhard, de rest daarboven kan je bijna van elkaar afrapen. Met vervangen van de kozijnen heb ik moeten herstellen omdat stenen los lagen, heb binnen overal latijen aangebracht en bij de openslaande deuren aan de buitenkant ook een hoeklijn ivm geen vertrouwen in de rollaag.
Al met al durf ik de balk niet aan de gevel te bevestigen, er komen sowieso staanders op het uiteinde. Draadeind/bout er door de gevel in heb ik dus ook niet veel vertrouwen in omdat ik bang ben dat betreffende bakstenen gewoon uit de gevel getrokken gaan worden. Iets met hoeklijn, als dat enkel zorgt voor drukbelasting naar beneden, vind ik wel het overwegen waard.

Andere optie is om bij die balk voor staal te gaan en te betimmeren met hout bedacht ik me.
Maar gebruik van dikke planken, vanwege veel minder massa dan een balk, gaat volgens jullie dus ook niet werken?
indien je bedoelt om de gehele pergola te doen met dikke planken ipv massieve balken scheelt dat aanzienlijk gewicht. Maar dan nog heb je de staanders nodig voor de stevigheid.

kun je misschien een constructie bedenken waarmee de balken tegen de muur aanleunen?
Door de staanders aan de kant van het gras wat langer te maken dan de staanders aan de muur kant en dan het geheel tegen de gevel laten rusten? Massief eiken is zo zwaar dat je dat niet van zn plek krijgt.
Je kunt dan ter beveiliging een RVS Strip langs de muur maken met een haak systeem, (dat het in elkaar valt, zoals bij keukenkastjes).

Ik weet niet of je er wat mee kunt, maar dat is wat zo in mij opkomt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ik denk dat je je te veel zorgen maakt over die muren. Alle huizen die met kalk gemetseld zijn, kan je van boven af gewoon afrapen. Toch kun je hier probleemloos systeemvloeren aan ophangen. Om maar een voorbeeld te noemen. Je moet zorgen dat je pergola stabiel is uit zijn eigen constructie. De bevestigingen in de gevel hoeven dan alleen de doorbuiging op te vangen. Aan gevels zoals jij hebt worden ook zonneschermen opgehangen en die geven een veel beroerdere belasting dan jouw pergola.
 
  • Leuk
Waarderingen: jpandriesse

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dus gewoon wel 150x150 gebruiken, op de uiteinden een staander, kroon naar boven met opleggen en iets van m16-m20 rvs draadeind door de balk en vastzetten in de muur (chemisch anker en om de 50-75 cm???) vastzetten?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Beetje overdreven weer. Je gaat een pergola bouwen. Nu lijkt het er op dat je huis aan het stutten bent met de pergola. Je woont toch niet in aardbevingsgebied? Omdat je muur maar 100mm dik is moet je al smokkelen met de inboordiepte. Een m16 lijmanker heeft, zo even uit mijn hooft, een boordiepte van 15 cm. Zo dik is je muur niet. Je kan meestal in oude stenen zo'n 85 mm diep boren met een niet te zware boorhamer, zonder dat de achterkant van het boorgat in de spouw terecht komt. Een 12 mm stekeind is dan een mooie compromis. Maar dat werkt alleen goed als de krachten op je stekeind vooral afschuifkrachten zijn. Op trek kan je de opgegeven waardes rustig door 3 delen. Als je een 12mm stekeind te strak aandraait, trek je hem uit de muur.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik had het niet over het gebruik van lijmankers (ken ik niet overigens), maar over het gebruik van draadeind. Dan ben je niet afhankelijk van een boordiepte, die kan je zelf bepalen. De dikke maat (m16-m20) om meer grip te hebben op het steen en deze sterker/stijver (geen kans op doorbuiging) zullen zijn.

Maar goed, mag duidelijk zijn dat ik geen verstand van de materie heb. (Ver)bouwen wordt gedaan obv gezond boeren verstand (over dimensionering is mij niet vreemd)en veel googlen/vragen, dus ik sta open voor de adviezen;)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Dat zeg ik toch, een lijmanker. Ook als het uit een tube komt, zijn er regels voor de sterkte. Omdat je met een lijmpatroon een stekeind m24 in een gat van 30mm diep kan vastlijmen, wil dat niet zeggen dat het een goed idee is.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hoe hoog heb je de pergola in gedachten?
indien hoog genoeg, Dan kun je ook een draagbalk maken aan de muur en daar de liggers bovenop maken?
Ik wil de balk dus juist niet (zo min mogelijk) aan de muur bevestigen.

Ook vroeg ik me af of je zicht hebt vanuit de erker richting de pergola, gezien er dan een paal pontificaal in het zicht komt (als het zicht belemmerd misschien toch kiezen voor de optie tot de hoek?) .
Alleen te zien als je in de erker staat en door de buitenkant daar van aan te houden, kijk je er aan beide zijden langs.
Ik kies juist voor net voorbij de hoek van het huis omdat dat een speelser effect geeft. Het is een vrij fors en recht huis, dus een beetje breken van de lijnen kan geen kwaad ;)

Ook bij de openslaande deuren, komt een paal in jouw ontwerp. (door muurbevestiging lijkt het me praktischer)
Die paal komt iets buiten het kozijn, daardoor kan de deur geheel open. Geen probleem dus .

Wel dank voor het meedenken ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Freubelien

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.