Overkapping staal / hout tegen schutting muur

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
42
2
Ik ben van plan om achter in onze tuin een overkapping te gaan bouwen uit douglas hout met staal.
Gezien er links en achter in de tuin een gemetselde schutting muur staat (met daar tussenin houten schuttingpanelen) was ik van plan deze eventueel te gebruiken voor de constructie van de overkapping.
Heeft iemand hier ervaring mee? Mijn voornaamste reden hiervoor is stevigheid in de constructie brengen. Als ik de achterwand tegen de poeren van de schutting bevestig hoef ik hier geen fundering / poeren te zetten. Daarnaast zou het eventueel kunnen dienen als windverband en zou ik schoren voorin de overkapping misschien weg kunnen laten?
Aan de voorkant komen 3 200x200 douglas palen met daar bovenop een IPE 220 en aan de rechterkant komt een klein schuurtje van ongeveer 2,8 bij 2,8 meter.

Hierbij twee afbeeldingen van wat het ongeveer moet gaan worden:
01.jpg
02.jpg

Graag jullie meningen / tips of dit reëel is of hoe ik dit het beste of beter aan kan pakken.
 

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
42
2
Er viel me vandaag zelf iets in. Als ik aan de stalen IPE ligger een langere bevestigingsplaat las welke ín de houten kolom valt, zou dit dan genoeg schoorwerking opvangen?
Zoals in deze schets:
03.jpg

Verder komen er in de zijkant en achterkant nog wel wanden in waar ik de schoren in kan verwerken, evenals in de wanden van het tuinhuis. Dit was in mijn eerste post misschien wat onduidelijk.
 

tuoh

Oud hout
Ziet er niet slecht uit. Ook goed dat je aandacht hebt voor de zijdelingse stijfheid van het geheel.

Wat je oplossing betreft in de tweede posting, daar heb ik mijn twijfels over.
De lip lijkt mij te kort, en de bevestigingen zitten te dicht tegen de rand.
Zowel bovenaan als aan de zijkanten. Zou die aan de zijkanten op minimaal 50mm van de rand houden, en bovenaan zelfs 100mm aanhouden.
Het hout mag niet gaan uitscheuren als er belasting op komt.
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Zie regelmatig dat die gemetselde schuttingpalen niet erg stevig zijn. Nu ben ik geen expert, maar zeker als er meer krachten op komen te staan zou ik wel zeker willen weten dat bij de eerste de beste windvlaag niet de palen in één keer uit hun voegen barsten.
 

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Persoonlijk zou ik zeggen hou het los van de schutting (zoals SDG zegt: gemetselde schuttingpoeren zijn wellicht niet echt stevig). Als ik dat weg denk hou je volgens mij een overkapping over die alleen aan de bovenzijde dicht is en voorderest aan alle zijde open is (m.u.v. het schuurtje). Als je dan zorgt dat je het dak stijf maakt (door bijvoorbeeld underlayment als dak te gebruiken) en deze goed koppelt met de (dichte) wanden van je schuurtje kun je de wanden van het schuurtje gebruiken om de zijwaartse krachten op te vangen (ook uitvoeren met een dichte plaat underlayment o.i.d.). Veel zijwaartse wind vangt het schuurtje niet dus dat zou moeten kunnen. (Hele torens zijn neergezet waar de stabiliteit alleen uit de kern komt).

Van de lip aan je staal zou ik qua schoorwerking niet veel verwachten, in bouwkundige constructies wordt vrijwel nooit gewerkt met momentvaste verbindingen in dit soort situaties. Waar het wel goed voor is is om het opwaaien van het dak tegen te gaan. De opwaartse krachten door wind zijn bij dit soort afdakjes soms nog groter dan de neerwaartse krachten.
 

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
42
2
Dank voor jullie reacties.
Vergeten te vermelden: De achterwand wordt wel dichtgemaakt. De linker zijkant niet, echter staat hier wel een schutting maar aan de bovenzijde blijft dus een opening.

De schuttingpoeren vertrouw ik opzich wel. Deze staan al 25 jaar en zijn nog echt zeer netjes, maar ik begrijp jullie zorgen.

Wat betreft de verbinding van stalen ligger met houten paal; deze is min of meer gebaseerd op een momentvaste verbinding in houtbouw (google). Misschien de lip langer maken en maar 3 gaten boven elkaar maken met een grotere afstand?
Of is een momentvaste verbinding op deze plekken eigenlijk helemaal niet nodig als de achterwand en wanden van tuinhuis voldoende geschoord worden?
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Op het moment dat je iets aan die poeren gaat bevestigen veranderen de krachten natuurlijk, dat is wel iets om in het achterhoofd te houden en zou toch even voor de zekerheid extra inspectie doen qua stevigheid. Maar goed, ben geen bouwkundig expert dus kan ook de plank misslaan hier..
 

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Wat SDG zegt klopt inderdaad: zodra je extra zaken aan die poeren gaat bevestigen kun je niet meer bepalen waar welke kracht op komt waardoor het zomaar kan zijn dat een deel van de poeren of allemaal het gaat begeven. Zeker als je de achterkant helemaal dicht maakt krijg je een soort van zak waar winddruk gaat opbouwen. (overigens maakt de omgeving hierin natuurlijk ook uit: midden een een stadswijk geeft minder winddruk dan midden op het platteland).

Die momentvaste verbindingen die je vindt als je er op googled zijn wel een heel ander kaliber als wat jij schetst omdat het om heel wat zwaarder hout is, het hout is dan gelamineerd en bovendien worden ze toegepast in andere type constructies.

Mijn advies als bouwkundige (overigens geen constructeur) zou zijn: bouw het geheel los en maak in ieder geval aan de achterzijde/linkerzijde en de schuur voldoende schoorvoorziening. Als je dan het dak voldoende stijf maakt hoef je sowieso aan de voorzijde niets op te nemen (die krachten gaan dan wel naar de achterzijde) en op de locatie waar je dan de schoorvoorziening maakt heb je er toch geen last van. Zorg dat je kolommen (4 stuks, hart op hart 2700 ongeveer) aan de achterzijde een eigen fundering krijgen op een iets andere locatie als waar nu de metselwerkkolommen staan (als je toch funderingen moet maken voor de voorzijde is dat ook niet zoveel extra werk) en hou ze gewoon los van de rest. Bij elkaar kost je dat niet heel veel meer maar weet je zeker dat het blijft staan en de huidige schutting het overleefd.
 

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
42
2
Ja, was misschien iets te makkelijk gezegd "ik hang hem aan de schuttingpoeren want die staan er toch", maar vandaar dat ik de vraag hier ook even stelde.

Ik ga hem, zoals jullie adviseren, gewoon los zetten met voldoende schoren in de dichte wanden. Als de moment vaste verbinding tussen stalen ligger en houten kolommen dat niet meer zo van belang is komt dat denk ik ook wel goed.

Ik hou jullie op de hoogte.
 

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
42
2
Een kleine update met vraag:
De stalen ligger is van de baan. Ik heb namelijk besloten de middelste paal aan de voorkant precies in het midden te zetten, waardoor de overspanning van de draagbalk nog maar 4 meter wordt en dus opgevangen kan worden met een 200x200 douglas balk.
Om het strakke uiterlijk te behouden wil ik eigenlijk geen opliggend dak met oversteek, echter weet ik niet hoe nu precies de dakrand af te werken. Zou het gaan op de volgende manier, en heb ik dan genoeg dakopstand? En hoe kan ik op deze manier de dakbalken het beste monteren? Want als ik een inkeping in de draagbalk frees heb ik daar aan de bovenkant last van met de EPDM.

Detail dakrand.jpg
 

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
42
2
Niemand hier een oplossing of idee voor?

Is het misschien een idee om een vierkant gat in de zijkant van de hoofdbalk te vrezen waar de dakbalk ingeschoven kan worden?

Een ander idee was om links boven een hele hoek uit de hoofdbalk te zagen waardoor je dus een rand krijgt waar de dakbalken op kunnen liggen. Echter kan mijn invalzaag maar tot 56mm diepte wat van bovenuit dus niet genoeg is om de dakbalk op te kunnen leggen.
 

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
42
2
Ik ben inmiddels een aantal stappen verder. De palen staan, het dak zit erop, EPDM leggen we waarschijnlijk morgen (als het weer het toelaat) en ben nu toegekomen aan het schuurtje.Ik heb echter nog mijn twijfels over hoe ik de "fundering" hiervan ga maken. Is het voldoende als ik rondom opsluitbanden in de grond (gele zand) tik en daarop de wanden maak? Ik twijfel enkel een beetje of de wanden dan wel genoeg schoorwerking hebben voor de stevigheid van de overkapping?

*edit: misschien een mod die de topictitel aan kan passen? Het staal is van de baan en ook het bevestigen aan de schuttingmuur.
 
Laatst bewerkt:

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Ik ben inmiddels een aantal stappen verder. De palen staan, het dak zit erop, EPDM leggen we waarschijnlijk morgen (als het weer het toelaat) en ben nu toegekomen aan het schuurtje.Ik heb echter nog mijn twijfels over hoe ik de "fundering" hiervan ga maken. Is het voldoende als ik rondom opsluitbanden in de grond (gele zand) tik en daarop de wanden maak? Ik twijfel enkel een beetje of de wanden dan wel genoeg schoorwerking hebben voor de stevigheid van de overkapping?

*edit: misschien een mod die de topictitel aan kan passen? Het staal is van de baan en ook het bevestigen aan de schuttingmuur.

Ik ben wel benieuwd naar de foto's. Hoe het epdm in de draagbalk zit etc....

Als je het verband van de hele overkapping uit het schuurtje wil halen zou ik ze zelf wel funderen op poeren, als het alleen om het schuurtje gaat zouden opsluitbanden ook prima zijn. Maar zoals gezegd foto's maken het een stuk duidelijker!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.