Overkapping (open veranda) van 7m x 6m

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik bedoel als daar ijzel met vorst overheen gaat wordt het m.i toch zwaarder?

Groet Pel

Nee, waar zou het gewicht vandaan komen? Als er sneeuw valt dan heeft dat een bepaald gewicht, als dat dooit wordt het water, maar gewicht blijft hetzelfde.
Het is wel zo dat er verschillende gewichten zijn voor sneeuw in verhouding tot de dikte.
Als er verse sneeuw valt terwijl het rond het vriespunt is, dan weegt de sneeuw ongeveer 100gram per liter.
Valt de sneeuw bij -6 dan kan het gewicht tot 20gram per liter dalen.
Maar valt de sneeuw boven het vriespunt dan kan het zomaar 150 gram per liter worden. Dat kan oplopen tot 300gram. Die 300 gram waarschuwen ze hier voor rond de paas.
Sneeuw die langere tijd ligt comprimeert. Dus de laag wordt dus compacter, maar het gewicht neemt niet toe. Maar op het pakje wat er al ligt te comprimeren valt dan rond de paas nog een laag extra, en dat is vaak de druppel omdat juist dat zulke zware sneeuw is.

Let wel dit zijn de noorse begrippen. Ga er maar vanuit dat de sneeuw in NL altijd zwaar is. In NL kan je altijd een sneeuwpop maken. Hier vaak niet, de sneeuw is te los.
Voordeel bij jullie is wel dat de sneeuw geen hele winter blijft liggen. Na een goeie week is het meestal wel gesmolten, maar toch moet je met extremen rekening houden.
Juist als het extreem zou worden heb je heel veel werk op andere fronten en heb je geen zin/tijd om sneeuw van je dak te ruimen met een spade, omdat er geen sneeuwscheppen in de schuur staan.
 

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Hartelijk dank allemaal voor het meedenken. Er zijn idd uiteenlopende ideeen hieromtrent.

Persoonlijk vond ik 70x300 en HoH 0.48cm als balklaag wat aan de "bombastische" kant.
Ja, het moet veilig zijn, ja, het moet sterk zijn , ja het moet tegen een stoot kunnen,... Maar het moet ook niet als een beunker eruit gaan zien. Het moet ook estethisch ok zijn.
Ik ga mij blijven bevragen tot ik een gangbare oplossing heb gevonden. Tips en info blijven uiteraard welkom!

Die 7m blijft, de overspanning kan korter. bvb 5m

Bedankt allemaal!

veranda-5.jpgGeleverd hout veranda (3).jpgKlassieke-robuuste-veranda-aan-huis-met-plat-dak-en-lichtkoepel-zelfbouw-bouwpakket-lariks-eiken.jpg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Doe jezelf en lol laat het even berekenen.
een dergelijke overkapping moet ook goed gezekerd worden tegen opwaaien.

voor 6 meter overspanning is 200 hoog aan de lichte kant.
je kan de balken ook 5 meter laten overspannen en een meter laten oversteken
dat is dubbel gunstig voor de afmeting van de balklaag.

om het slanker te laten ogen kan je de balken van het overstek verjongen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.