Overhead deur vervangen voor tijdelijke "muur"

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Hoi!

Ik wil mijn overhead deur in onze garage vervangen door een muur (met twee ramen) en hierachter twee tijdelijke slaapkamers.
Dus een frame maken van 2x3 met aan de buitenzijde sandwichpanelen (6cm dik).
Binnenkant raggels erop en osb+gips

Nu heb ik twee stalen dagkanten en een stalen latei.
Hoe kan ik er nou voor zorgen dat ik geen koudebrug creëer?
Ik snap dat ik dit moet isoleren maar hoe en moet ik eventuele folies gebruiken?


(Op de 2e foto heb ik de 2x3 erin geslagen maar deze latei is gewoon een "H" vorm.)

WhatsApp Image 2023-10-03 at 13.42.26.jpeg
WhatsApp Image 2023-10-03 at 13.42.29 (1).jpeg

WhatsApp Image 2023-10-03 at 13.42.29.jpeg
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Dus eigenlijk wat je zegt is dat ik op foto 1 dan de platen tegen het 2x3 monteer zodat deze bijna vlak komt met de bakstenen muur?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Gewoon houten frame met de voorkant van het ijzer gelijk en daar je sandwich panelen tegen, met een zwelbandje tussen de panelen en het metselwerk. Aan de onderkant een strook dpc tegen het hout omhoog en onder de platen door naar buiten. Ik zou de houten onderbalk op kunststof wiggen zetten en er aan de voorkant ook zwelband tussen stoppen.
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
@Bert Vanderveen ik denk dat het idee van chevy66 hetzelfde is qua koudebrug.

@chevy66 ik heb even snel een schetsje gemaakt zodat ik het goed begrijp
Screenshot 2023-10-04 at 21.44.58.png
Is het zo goed? Moet ik nog een folie tussen de "latei" en 2x3 doen? Ik heb hier latei ingetekend maar dat is fout dat moet een dagkant zijn.

Screenshot 2023-10-04 at 22.00.54.png
Mijn vloer loopt schuin af (omdat het een garage is geweest.
Ik wig de onderkant van de 2x3 uit met kunstof wiggen (misschien dat ik de 2x3 wel vervang door een stuk hardhout wat ik heb liggen).
Lichtgroen is dan de dpc folie
(Zetwerk heb ik nog over van de schuur)

Begrijp ik het zo goed?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ja, zo zou ik het doen. Het is een tijdelijke wand, dus je wil hem zonder beschadigingen weer weg kunnen halen. Ik neem aan dat er bij je roldeur al een waterkering in de vloer zit. Je sandwichpaneel in je tekening is wel dikker dan 6 cm. 6 cm valt in je muur.
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Scherp ;)
Ik had de baksteen 5cm diep gemaakt ipv 10 🤣

Er zit nu gewoon een rubberen rand aan de onderkant van de deur
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Maar die deur gaat weg , dus je moet aan de onderkant iets hebben om regenwater buiten te houden.
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Hoi, ja die gaat weg inderdaad.
Zorgt die dpc folie daar niet voor?

De vloer loopt wel af naar buiten, zie foto
WhatsApp Image 2023-10-05 at 09.13.15.jpeg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Maar ten dele. Als de wind er op staat kan je stuwing krijgen . Maar jij kan de situatie zelf het beste beoordelen. Als je nu ook nooit water onder de deur door krijgt, zal het in de toekomst ook wel los lopen.
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Maar ten dele. Als de wind er op staat kan je stuwing krijgen . Maar jij kan de situatie zelf het beste beoordelen. Als je nu ook nooit water onder de deur door krijgt, zal het in de toekomst ook wel los lopen.

Ja ik krijg nu wel wat water binnen omdat als het erg hard regent de dakgoot soms overloopt.

Hoe zou jij die waterkering maken?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het loopt zo te zien redelijk schuin af. Regenwater wordt verder naar buiten gekeerd, dus goede kans dat het droog blijft binnen, als je het zwelband goed sluitend aanbrengt achter je dpc. Je moet wel zorgen dat je buitenblad je dpc op de grond houd, zodat het niet kan op waaien. Je zou ook in plaats van dpc, een strook epdm kunnen gebruiken. Die kan je op de vloer vast kitten. De kit is er alleen na demontage, slecht mooi af te krijgen.
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Het loopt zo te zien redelijk schuin af. Regenwater wordt verder naar buiten gekeerd, dus goede kans dat het droog blijft binnen, als je het zwelband goed sluitend aanbrengt achter je dpc. Je moet wel zorgen dat je buitenblad je dpc op de grond houd, zodat het niet kan op waaien. Je zou ook in plaats van dpc, een strook epdm kunnen gebruiken. Die kan je op de vloer vast kitten. De kit is er alleen na demontage, slecht mooi af te krijgen.
Over demontage maak ik me niet zo druk daar heb ik een shovel voor die gaat zeer waarschijnlijk door de boerderij heen ;)

Voor mijn beeldvorming, het buitenblad bedoel je de sandwichpaneel mee?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ja, dat wordt je buitenblad. Maar als je van plan bent om de zooi er daarna af te schuiven, kan je ook een cementbedje leggen en er 5 lagen stenen op zetten. En daarboven je sandwichpanelen laten beginnen.
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Ja alleen ben ik niet zo van het metselen en die panelen zijn al geïsoleerd
Ik gooi er wel epdm onder

Thnx voor alle adviezen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.