Overdekt terras in eik constructie

11221

Nieuw lid
13 jun 2016
5
0
Hallo allemaal,

Ik ga komend jaar starten met onderstaand projectje, gelegen in de Belgische Kempen.

We hebben een paar jaar geleden ons huis gebouwd, en zijn momenteel de grondwerken in de tuin bezig.
Aangezien we zoveel mogelijk zelf doen, duurt het allemaal wat langer dan normaal.

Als de oprit en terras klaar is, en voorlopig alles in gras ingezaaid, wil ik met het tuinhuis en overdekt terras beginnen.
Tuinhuis is metselwerk, en overdekt terras in eik constructie.

Achteraf, als dit goed meevalt, zou ik dan nog een eiken carport in T-vorm tegen de woning willen bouwen, maar dat is voor later, als ik er wat meer feeling mee heb opgebouwd.

De bouw zal nog niet dadelijk starten, eerst de andere tuinwerken, maar ik wil de constructie al beginnen uittekenen, zodat ik de secties en dimensies al juist heb, en ik alle afvoerleidingen en wachtleidingen al op de juiste plaats kan steken, en misschien tussendoor al de beton fundering storten.

De constructies, zowel tuinhuis met overdekt terras, als carport, zijn vergund en staan op het plan dat de architecte indertijd heeft opgemaakt.
We hebben tijdens de bouw van ons huis echter gemerkt, dat de architecte wel mooie plaatjes tekende, maar niet altijd praktisch of uitvoerbaar.

Vandaar dat ik graag jullie visie hierop eens wou horen, aangezien ik haar plannen niet echt als uitvoeringsplannen zie, maar eerder als volumeschets voor de vergunning.

Tuinhuis wordt dus metselwerk (binnensteen 14cm + 5cm muurisolatie + 2cm spouw + 9cm gevelsteen)
Dakconstructie tuinhuis zal simpel keper of spantendak in dennenhout zijn.
Deze ruimte zal vooral dienen als opslag.

Dakvlak en goot zouden wel over heel de breedte moeten doorlopen, en dak wordt dichtgelegd met recup OVH blauw gesmoord.

Overdekt terras (alles in eik)
- Secties staanders 15x15cm: is dit voldoende? Of moet dit 20x20 worden?

- Zou het dak met gordingen en kepers willen maken, en dan eiken planken op de kepers.
1 gording in het midden volstaat?
Sectie gording?
Sectie kepers? Hoh 45cm

Ankerbalk en muurplaat/gebinte plaat op dezelfde hoogte, of versprongen?
Secties?
Als je ze in dezelfde hoogte legt, maak je dan in de hoeken korbelen van verschillende lengte, zodat ze niet op 1 punt uitkomen op de staander?

Er zullen waarschijnlijk nog veel vragen volgen, maar als er iemand mij al wat info kan geven, kan ik beginnen aan mijn project.

Alvast bedankt!

Zie de tekeningen in het volgende bericht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

11221

Nieuw lid
13 jun 2016
5
0
René

Gaan ook massieve sokkels worden.
Dit is een kopie van de archi haar plannen voor de vergunning.
Toch bedankt voor de tip ;)
 

11221

Nieuw lid
13 jun 2016
5
0
Tuinhuis metselwerk.jpg
Aangezien ik het eiken overdekt terras moet aansluiten op het dak van het tuinhuis, was ik begonnen dit eerst uit te tekenen.

Wat denken jullie van de secties en constructie?
Bedoeling is ringbalk gieten rondom in beton. Daarop muurplaat 50x150, en daarop spanten.
Ik zou nog een kleine bruikbare stockage zolder willen maken.
Onderkant spant vormt dan vloer zolder.

Nokbalk 75x300, bovenkant 2x aangezaagd onder 45°
Spanten/keperplanken 32x175 (zou 32x150 hier ook niet voldoende zijn? of 38x150?)
Afstand spanten onderling 45cm
Zitten er voldoende verstevigingen in? Ik wil namelijk nog maximaal ruimte overhouden.
Die hoekverstevigingen tussen de spanten, of opzij ertegenaan?

Als ik hierover duidelijkheid heb, kan ik verder met de aansluiting en dimensionering van de eiken constructie die ertegenaan komt te staan.
Bedankt voor de feedback.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.