Ovalen eettafel

jorisvh

Post veel
op basis van de exotische afmetingen vermoed ik dat dit Valchromat is? maw in de massa gekleurd MDF.HLS (MDF geschikt voor structureel gebruik in vochtige ruimtes) beschikbaar in veel trendy kleuren.
als basis voor beton ciré lijkt me dat weggesmeten geld want eender welke MDF.HLS is qua structurele en vochtwerende eigenschappen even goed en kost een fractie.

”stabiel” heeft veel betekenissen. stabiel qua vorm, stabiel qua afmetingen, …
een Rubberwood massief werkblad, samengesteld uit gevingerlaste lamellen zal niet krom trekken. maar het zal zeker wel van breedte veranderen door de seizoenen heen.
dat is voor een keukenwerkblad geen probleem maar ik heb een sterk vermoeden dat pleisterachtige afwerkingen op basis van kalk (mortex) of cement (beton ciré) niet zo houden van uitzetten en krimpen.
1778911737928.png
hier zegt men dat op (massief?) hout een primer en een wapeningslaag (een of andere glasvezelmat?) nodig zijn om scheuren te voorkomen.
als je een oude massieve tafel een 2de leven wil geven, kan dit een uitkomst zijn.
maar als je van niks vertrekt zou ik geen materiaal kiezen dat inherent niet maatvast is en dat vervolgens proberen te verhelpen.

• Leuk
Waarderingen: SuperBart63

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.562
3.093
Klein-Brabant, Vlaanderen
op basis van de exotische afmetingen vermoed ik dat dit Valchromat is? maw in de massa gekleurd MDF.HLS (MDF geschikt voor structureel gebruik in vochtige ruimtes) beschikbaar in veel trendy kleuren.
als basis voor beton ciré lijkt me dat weggesmeten geld want eender welke MDF.HLS is qua structurele en vochtwerende eigenschappen even goed en kost een fractie.
inderdaad valchromat

SuperBart63

Actieve deelnemer
16 feb 2014
657
358
62
Wetteren, Belgie
ik stel mij vragen over de stootbestendigheid van de randen
die verwacht ik meer kwetsbaar te zijn dan een massieve tafel
dus met een massieve lat afwerken ?
Daar stel ik me dus ook vragen bij. Maar niet alleen over de rand. Met een kindje dat nog twee moet worden, verwacht ik dat de tafel mishandeld zal worden. En massief is dan gemakkelijker te herstellen dan geverfd multiplex.
voor de mpx vind je betere kwaliteit bij hanssens of houtboerke
Multiplex haal ik inderdaad al bij Hanssens in Gent. Maar ook zij kunnen geen wonderen verrichten. Het blijft multiplex.

Hij heeft op YouTube of TikTok of iets dergelijks filmpjes gezien met prachtige resultaten... Die zien er ook goed uit maar dat zegt niets over de duurzaamheid. Ik heb hem aangeraden om voor massief hout te gaan en nog enige jaren te wachten.

SuperBart63

Actieve deelnemer
16 feb 2014
657
358
62
Wetteren, Belgie
Ik heb al meer dan 15 jaar een bureaublad uit rubberwood. Slechts gelakt aan 1 kant en beweegt niet (zit wel niet gevangen). Misschien te overwegen?
Hierbij een link, totaal geen band met de verkoper
Heb ik ook al voorgesteld. Het heeft naar mijn mening een mooiere uitstraling voor een tafel dan geverfd multiplex. Maar ja, als ik het over massief hout heb, beginnen ze direct te dromen over walnoot. En dan zit je wel in een héél andere prijscategorie.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.623
1.009
‘s-Hertogenbosch
Als er kinderen van zeer jonge leeftijd zijn gewoon lekker voor multiplex gaan voorlopig en over een jaar of zes-zeven iets nieuws, massief blijft ook niet de showroom uitstraling behouden…. Waarom nu extra veel kosten maken terwijl de wensen meegroeien met de kinderen..

• Leuk
Waarderingen: mathieu en SuperBart63

SuperBart63

Actieve deelnemer
16 feb 2014
657
358
62
Wetteren, Belgie
Als er kinderen van zeer jonge leeftijd zijn gewoon lekker voor multiplex gaan voorlopig en over een jaar of zes-zeven iets nieuws, massief blijft ook niet de showroom uitstraling behouden…. Waarom nu extra veel kosten maken terwijl de wensen meegroeien met de kinderen..
Ook een overweging. Helaas: mijn zoon ziet dat anders. Hij denkt met een budget van 5 à 600 euro zelf een tafel voor het leven te bouwen. Ik geloof er niet echt in.

de-hout-amateur

Actieve deelnemer
24 mei 2024
84
42
Het hoge noorden
Kwaliteit zal ongetwijfeld minder zijn t.o.v. die van Joris maar maakt het project misschien wel binnen het budget.

Grotere plaat: Bamboe Plaat 40 mm Caramel

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.