Ovale tafel

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

chevy66

Post veel
19 jul 2013
2.055
8
Ik heb inmiddels genoeg hardhouten traptreden verzameld, dus maar eens nadenken over de uitvoering. Ik wil een ovale tafel gaan maken van zo'n 1,5 bij 3 meter. Het hout dat ik ga gebruiken komt van vooral hardhouten trappen. Ik wil een ovaal in het midden maken, met daar om heen een baan van driehoeken. Zeg maar het idee van een zon. Zou het heel blijven als ik alles in elkaar lijm? Of kan ik de delen beter mechanisch bevestigen en dan de naden rubberen? Wie kan hier zijn licht eens over laten schijnen?
 

tuoh

Oud hout
Lijmen alleen gaat niet werken omdat de houtnerven soms (quasi) haaks op elkaar gaan staan. Dat geeft grote verschillen in de werking van het hout. die naden springen binnen de kortste keren los.
Er zal dus een soortement pennen, domino's, of forse drevels moeten bijkomen om een betere (sterkere) verlijming te krijgen.
Gaan de lijmvlakken de vorm van het ovaal volgen?
 

chevy66

Post veel
19 jul 2013
2.055
8
De lijmvlakken zijn allemaal min of meer langshout. Zeg maar als de spaken van een wiel. De traptreden zijn van spiltrappen, dus het zijn allemaal punten. Die wil ik zo verzagen dat er een ovaal ontstaat. Daarbinnen ga ik dat nog een keer doen, maar dan met een kleur hout. De buitenkant wil ik om en om van lichter en donkerder hout maken.
 

tuoh

Oud hout
Je gaat dus een boel (valse) verstekken tegen elkaar lijmen zodat er een ovaal ontstaat, en waarvan alle lijmnaden van buitenkant naar het center van het ovaal lopen?
En dit proces nog eens herhalen in de kern?

Is dit het geval, dan zal de kleinste wijziging in houtvochtwaarde de lijmnaden open laten trekken. Dat ga je eerst zien aan de buitenrand, waar de taartpunten het breedst zijn.
Wil dit enige kans van slagen hebben dan ga je moeten opteren voor dunne stroken (+- 4 à 5mm), en deze lijmen op een drager.
 

chevy66

Post veel
19 jul 2013
2.055
8
OK bedankt voor je advies. Dan ga ik alle delen mechanisch verbinden en daarna de naden rubberen. Dan kunnen alle delen ten opzichte van elkaar werken. Dat wordt weer een hoop verbinders maken.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
343
0
Lijmen alleen gaat niet werken omdat de houtnerven soms (quasi) haaks op elkaar gaan staan. Dat geeft grote verschillen in de werking van het hout. die naden springen binnen de kortste keren los.
Er zal dus een soortement pennen, domino's, of forse drevels moeten bijkomen om een betere (sterkere) verlijming te krijgen.
Gaan de lijmvlakken de vorm van het ovaal volgen?
Als ik het goed begrijp Andre, is dit het zelfde als een inwendig verstek en een uitwendig verstek, dat een inwendig verstek altijd open krimpt.
 

tuoh

Oud hout
Dacht eerst dat chevy bedoelde om driehoeken te lijmen haaks tegen een ovale kern. Er zouden dan een deel lijmvlakken bestaan uit langs- op dwarshout, en een deel kops tegen kopshout.
Geen van beide levert een deugdelijke lijmverbinding op.

Nu het blijkbaar de bedoeling is om met een aantal driehoeken een ovale vorm te krijgen komt er een ander probleem om de hoek kijken.
Het hout gaat willen krimpen maar kan dat niet omdat de kern dat gaat tegenhouden. Is vergelijkbaar met wat je ziet als een boomstam gaat drogen.
De buitenrand wil krimpen maar kan niet in omtrek verkleinen omdat de kern stokken in de wielen steekt, gevolg zijn dan barsten.
Bij het blad kan de kern niet verkleinen in omtrek omdat langshout quasi niet krimpt.

Ga je nu een ovale vorm maken opgebouwd uit driehoeken maar zonder kern, heb je al één probleem minder, maar komt er een ander piepen.
De krimp gaat in mm uitgedrukt groter zijn aan de buitenrand (bredere stukken = meer gemeten krimp) dan aan de binnenkant van de ovaal.

Je gaat dan inderdaad iets gelijkaardigs krijgen als bij wijkende verstekken, je krijgt een spleet te zien die van breed naar smal verloopt.

Nog één opmerking, vermoedelijk gaan de lijmnaden intact blijven (bij een goede verlijming) maar gaan de stukken ergens anders scheuren.
Kan vlak naast de lijmnaad zijn, maar ook meer naar het midden van een stuk toe. De krimpspanning zoekt het zwakste punt.
Daarom vrees ik dat rubberen niet gaat helpen. Tenzij je de stukken NIET onderling verlijmd maar mechanisch bevestigd aan een onderliggende (stalen) constructie.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Post veel
19 jul 2013
2.055
8
Ik ga de houten delen mechanisch verbinden aan elkaar. Soort verbeterde aanrechtblad verbinders. Bestaat uit 2 helften verbonden met een m10 inbusbout met 4 schotelveren onder de kop. Het hout kan dan werken en het rubber zorgt er voor dat er geen open naden ontstaan. De werking van 38mm massief hardhout in de lengte is verwaarloosbaar en ook in de breedte is het niet veel. Ik heb al een tafel in huis staan van traptreden met gerubberde naden en daar gebeurt weinig mee. Het hout is al redelijk stabiel na een jaar of 50 in een huis denk ik. Het blad komt op een metalen skelet onderstel uit geklonken en gewalste hoeklijn.
 

tuoh

Oud hout
Ha, dat gaat wel een kans op slagen hebben. Maar verkijk je niet op de mogelijke krimp.
Een ovaal blad van 1,5 x 3m geeft een lange omtrek (grof gerekend ruim 7m) , als er per driehoek maar iets van krimp krimp optreed, maal "X" aantal treden, kunnen dat angstwekkende getallen worden.
Je kan het vergelijken met één lange strook tegen elkaar gelijmd hout (met de vezel dwars op de lengte) van 7m.
0,1% krimp geeft op die lengte een minwaarde van 70mm!!!!
Als die veren dit verschil kunnen opvangen zit je goed.

De bevestiging op de onderstructuur zal dan ook wat flexibel moeten zijn.
Het hout zal zeker aangepast geweest zijn aan de oude omgeving, maar in een nieuwe ruimte en dito binnenklimaat gaat dit opnieuw op zoek naar een evenwicht.
Maakt niet veel uit hoe oud het uitgangsmateriaal is, het zal zich blijven gedragen als hout.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Post veel
19 jul 2013
2.055
8
Volgens mij zie je het te somber in. 0,1% is 7mm. Maar voor de meeste hardhoutsoorten geven ze gemiddeld 1,5% op en dat verdeelt over pak hem beet 80 naden, gaat volgens mij niet voor onoverkomelijke problemen zorgen. Je kan het niet helemaal met een lange rechte tafel vergelijken. De tafel wordt bij krimp in zijn geheel kleiner. De naden hoeven alleen het verschil tussen de buitenkant en de binnenkant op te vangen. De ruimte waar ik de tafel ga maken krijgt een klimaatbehandeling. Temperatuur en luchtvochtigheid zullen redelijk constant blijven.
 

tuoh

Oud hout
Oeps, daar staat inderdaad een nul te veel.

Door de flexibele verbinding ga je inderdaad de totale krimp verdelen over x aantal naden.
Gaf de cijfers meer om te laten zien dat zelfs een nauwelijks meetbare krimp(per stuk) toch een grote invloed kan hebben op de totaliteit van een gelijmd werkstuk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.