Ovale tafel jig

Richard81

Actieve deelnemer
24 jul 2016
59
0
Wageningen
Goedenavond, na lange tijd afwezig te zijn geweest, gescheiden en al die rompslomp. Ben ik weer begonnen met knutselen in de schuur. Nu wil ik een ovale salon tafel gaan maken en kwam een filmpje tegen waar het er best makkelijk uit ziet om met een bovenfrees te gaan maken. Ik was benieuwd of iemand dat al een had gedaan? En anders een tip voor die gene die met hetzelfde Idee lopen 😃
https://youtu.be/76ORjTIU4DM
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.802
960
Leeuwarden
Hallo Richard, welkom terug!

Ik heb een aantal jaren geleden een ovale tafel gemaakt, in dit topic kun je dat teruglezen. In bericht nummer 35 van dat topic kun je foto's zin van de manier waarop ok de ovaal heb uitgetekend en een kwart mal gemaakt die ik voor het frezen gebruikte. Bij controle van de links blijken de verbindingen verbroken. Ik zal eens zoeken naar een link die werkt....

Ik ben benieuwd naar de voortgang van je project.

Succes! Fons
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.802
960
Leeuwarden
Hierbij een filmpje om een halve ovaal uit te tekenen, maar volgens mij heb ik een andere manier gebruikt die ik nu even niet kan reconstrueren:confused:

 

Richard81

Actieve deelnemer
24 jul 2016
59
0
Wageningen
Bedankt het filmpje die ik poste hoef je niet eerst te tekenen je maakt een jig en die zorgt voor de ovaal. Had zelf ook een manier gevonden met een touw en 2 spijkers om de ovaal te tekenen. Als ik met de jig aan de slag ga zal ik er een verslagje van maken 👍
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.210
571
O.a. bij ToolNation is de prof uitvoering van het hulpstuk uit het filmpje te koop: CMT3000, kost ca € 240... (voor als je nog een goede reden zocht om hem zelf te maken :p)
 

remcovandeberkt

Actieve deelnemer
19 jul 2017
31
6
Woudenberg
Wat je ook kan doen is een elisograaf maken.

Zelf deze ooit eens gemaakt, voor een ovalen tafel, met een bovenvrees er op gemonteerd.
Hierdoor kan je meerdere malen over je hout heen zonder enige afwijking. Tenminste als je de graaf goed maakt :p
Hier een kleiner variant , maar dan heb je een idee.

elisograaf.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.802
960
Leeuwarden
Als je toch veel werk voor een hulpstuk wilt verrichten is mijn oplossing met een kwart ovaal volgens mij minder bewerkelijk. Ik heb die steeds vanuit een centerlijn en centerpunt omgeklapt en de ovaal afgetekend. Toen de contour iets ruimer uitgezaagd en vervolgens de mal gebruikt om met een kopieerfrees de ovaal zuiver te frezen. Kun je in dit filmpje zien:

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.