ovale salontafel Esdoorn en noten.

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Hoi allen,

eindelijk weer eens een fatsoenlijk meubeltje gemaakt.

3 jaar geleden ben ik gestopt als beroepsmeubelmaker. Ik mis het maken van meubels voor andere niet... maar toen m`n vrouw zei dat ze een Ikea salontafel wilde, protesteerde mijn meubelmakers hart. Zo`n salontafel kan ik zelf maken!
Massief hout bewerken is toch lastig als hobby. Je hebt al gauw heel wat machines nodig.
Bij een oud collega kon ik het hout zagen en schaven en verlijmen. Met een simpele Dewalt tafelzaag het onderstel op maat gemaakt en met een geleende dominofrees alles verbonden. Het was vooral een leuke uitdaging een mooi ovaal te maken.
De gratis Sketch up online werkt best prima. Al mis ik de volledige functies van Sketch up pro die ik voorheen gebruikte.

De ovale bladen heb ik gefreesd met een leuke mal. Is bijna speelgoed. Ik heb wel onderschat hoe groot de mal moest zijn. Nu was hij eigenlijk niet te klein. Goed dat ik eerst multiplex platen heb gefreesd in de goede vorm. nadat ik tevreden was over de vorm van de multiplex platen heb ik deze gekopieerd op t esdoorn met een kopieer frees.

De kist eronder was eerst onze salon tafel. Beetje klein haha.

photo_2021-08-11_08-58-34.jpg

Zo, voor het testen alles in elkaar gezet. Toen kwam ik erachter dat t onderblad erin gezet kan worden als t onderstel al in elkaar zit. het onderblad zit dus opgesloten in t onderstel. Goed om achter te komen voordat alles verlijmd is. Ook moest alles nog afgerond worden. Ik heb t de bladen uiteindelijk eerst geschuurd en geolied. Als er dan een drupje lijm op komt is dat niet zo erg. Bij het verlijmen heb ik het onderblad in een vuilniszak gedaan. Zo was t blad dubbel beschermd. Toch wel een beetje behelpen allemaal.
photo_2021-08-11_08-59-48.jpg

En tadaaa! daar is t meubel. helemaal af. Dat contrast vind ik erg gaaf! Niet zo vaak gewerkt met esdoorn. Mooie houtsoort zeg!
photo_2021-08-11_08-58-11.jpg

Mocht je nog vragen hebben over het proces hoor ik t wel!
 
Laatst bewerkt:

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
397
174
Groene Hart
Mooi gemaakt. Dat is precies meten, of goed tekenen met dat onderste ovale blad tussen de vier poten.
Ik had nog nooit van een "Ineke salontafel" gehoord, maar ik ben dan ook geen meubelmaker...
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Mooi gemaakt. Dat is precies meten, of goed tekenen met dat onderste ovale blad tussen de vier poten.
Ik had nog nooit van een "Ineke salontafel" gehoord, maar ik ben dan ook geen meubelmaker...
haha spelfout, mijn vrouw heet Ineke en wilde een Ikea,, ik heb t aangepast.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Mooi!

Esdoorn en noten zijn inderdaad een fraaie combi. Ik heb zo eens een keukentrapje gemaakt.

Sketchup Make 2017 kan je nog wel downloaden en lokaal installeren. Ook dan heb je niet alle pro-functies, maar ik vind het prettiger werken dan de online versie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.