ovaal tafelblad met bergruimte maken

bbinnenweg

Nieuw lid
1 aug 2021
4
0
Den Haag
Ik heb een vraag over het werken met buigtriplex:

Ik wil proberen een ovaal tafeltje van 60 bij 30 cm te maken waarbij het blad bestaat uit een ovale bak, met daarop een ovaal blad dat kan draaien over zijn middelpunt. Voor het maken van de bak wil ik 2 lagen buigtriplex van 7 mm rond een bodem van 18 mm multiplex lijmen. Mijn vraag is of ik deze 2 lagen buigtriplex in 2 fases kan bevestigen zonder mal maar dmv schroefjes, lijm en lijmtangen. Na verlijmen van de 2e laag kunnen de schroeven dan weer worden verwijderd. Is dit een werkbare methode?

Het model hieronder diende in dit geval als voorbeeld, maar ik wil zelf dus geen glas gebruiken.
 

Bijlagen

  • ovaal.JPG
    ovaal.JPG
    10,5 KB · Weergaven: 12

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.986
813
Omgeving Leiden
Hoi,
Heb geen ervaring met buigtriplex, maar 7mm lijkt me nogal dik om om de kleine radius van de ovaal te buigen. Wellicht is het beter om laagjes van 3mm te gebruiken.
Van de bodemplaat van 18mm multiplex zou ik een kopietje maken van mdf. Dan de mdf ovaal monteren op de bodemplaat zodat je een sandwicht hebt, iets dunner dan de hoogte van de ovale bak die je wilt maken.

Je kan dan de strippen buigtriplex onder vastschroeven/ lijmen/ klemmen en boven klemmen. Zo zorg je er voor dat de bovenkant van de strip niet gaat wijken en de rand van de bak dus haaks op de bodem staat.
De methode die je aangeeft kan prima,al eindig je wel met gaatjes die weer dicht moeten. Maar dat had je zelf vast ook al bedacht. En de gaatjes in de strip van te voren boren in de strip, zodat je bij het buigen/lijmen/schroeven door kan werken. Ben benieuwd.
 

bbinnenweg

Nieuw lid
1 aug 2021
4
0
Den Haag
Ik ga kijken naar 3 mm buigtriplex, dank voor de tip! En de mdf ellipsvorm uitvoeren als een ovale ring zodat daar een klem op past?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.