Stond ook al heel lang op het verlanglijstje, van die uitschuifbare meetlatjes om een binnendiameter te meten, vooral voor de haaksheid van kistjes en kasten. En als ik gebogen lijnen teken zoek ik altijd een ronde vorm die wat in de buurt komt, een verfblik, de fruitschaal of de wastobbe en bij nog grotere diameters een potlood aan een touwtje. Van Veritas zag ik een setje om de meetlatjes te maken en om een soort passer te maken, alleen het houtwerk moet je er zelf bij fabrieken. Van de meetlatjes bestelde ik 2 setjes, om groot en klein te maken, maar nu blijkt dat je met de grote ook kleine afstanden kunt meten, met de bijgeleverde messing staafjes. De onderdelen voor de passer zijn ook erg mooi gemaakt, de schroef waarmee je klemt duwt ook een stalen punt in de houten lat, waardoor het geheel onwrikbaar vast zit. 1 centerpunt is excentrisch geslepen, door deze te draaien heb je een fijnafstelling. Voor de andere stalen stift wordt ook een potloodje meegeleverd om ipv een kras een lijn te tekenen. Nu nog een plaatsje in de gereedschapkast :lol:
jaap
Attached files
jaap
Attached files