Oude toupie Kity 626

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Erger is dat de hele zaak uit elkaar trilt, de lagers het begeven en in het ergste geval een mes loskomt.
Ik begrijp dat je het graag machinaal wil doen (daar dient de machine tenslotte voor), maar enkele stappen handmatig hoeft niet zoveel tijd te kosten.
Als je beperkt ben in middelen, moet je de beschikbare middelen zo efficiënt mogelijk inzetten. In dit geval kan dat met groef en onderste deel mes met groeffrees, bovenste deel met met wat de vorm benadert en afwerken met handgereedschap. Maar als het over een flink wat meters gaat, kan je je ook de vraag stellen of het nodig is dat je het profiel exact kopieert. Misschien zie je het gewoon ook niet als het een beetje afwijkt.
Messen kan je ook op maat laten slijpen. Dan krijg je twee messen met identiek hetzelfde profiel en kan je veilig aan de slag.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Die trillingen vallen bij die kleine freeskoppen erg mee. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Ik heb een paar sets die je bij een dewalt radiaalzaag kon kopen en die zijn van staal. Zit een set profielmessen bij, die je rond om kan gebruiken. Elke kant heeft een eigen profiel. Je gebruikt gewoon een ander mes voor de balans. Zolang die maar niet in de weg zit. En zo'n radiaalzaag heeft een 16mm as.
Chevy, jij bent een 'machine man', die iedere morgen een kop motorolie drinkt bij het ontbijt.
Je hebt de nodige ervaring en vaardigheden om met mindere 'veilige' machines en bewerkingen om te gaan zonder dat er ongelukken gebeuren. Jij weet (meestal) ook wel wanneer het tijd is om te stoppen vanwege gevaar. Maar dat is iets wat je moet leren, liefst zonder letsel.
Ik ben van mening dat sommige handelingen en machines niet mag gebruiken zonder ervaren leermeester.
 
  • Leuk
Waarderingen: bruine_beer

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Lagers begeven het niet zo maar. Ben je er bang voor dan druk je er voor die 10 euro een paar verse in. Messen zitten met een of twee pennen geborgd en de aandrukkers zitten in een tapse kamer opgesloten. De rest is een zaak van je gezond verstand gebruiken. Frees afschermen en je handen ver uit de buurt houden. Ik ben bang dat er meer ongelukken gebeuren bij mensen die op routine werken, dan bij mensen die het wat spannend vinden en met wat extra voorzichtigheid werken.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Klaas,

Ik heb deze Kitty ook met diverse profiel messen en kop en een doos vol atributen.
Heb de machine nooit gebruikt heb alleen de parallel aanslag en de verscheidene zij en boven aandrukkend overgezet op een eigen gebouwde freestafel met de zwaarste Makita eronder.
De rede simpel te gevaarlijk om mee te werken met name de frees kop met verwisselbare messen (zonder spaanbegrenzer).
Maak morgen wel even een foto van de freeskop en de diverse messen.
Overigens een moderne freeskop voor deze machine kopen gaat niet lukken of je moet wel een verloop (laten) draaien naar 40mm.
Zo uit mijn hoofd is de as 30 of 32 mm. het tafeltje heb ik ook nog samen met een langgat boor inrichting die ik inmiddels niet meer gebruik door aanschaf enige jaren geleden van een vierkanten gatenboor.

Groetnis,

Roeland
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Die kitty staat er op de foto wel kaal bij wat zit er allemaal nog meer bij of moet dat nog allemaal gemaakt
Worden of bij gezocht denk dat de veiligheid ook valt of staat met het toebehoren,
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Volgens mij heeft zo'n kity een as van 20mm.
Ik heb er ook een, een andere kop voor gekocht in Frankrijk en toen passende messen daarbij gevonden. Kan later deze week wel eens zoeken.

en inderdaad, waar zijn je geleiders, en bescherming, enzovoorts?

(en beitel is met ‘ei’ net als een kippenei, nu vergeet je het niet meer 🐔🐣)
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Ik kan die verkeerde 'bijtel' nergens vinden..
Maar weet je, als ik het al zie, meldt ik het altijd even via een pb... wel zo kies....
 
  • Leuk
Waarderingen: Roeland

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik ben van mening dat sommige handelingen en machines niet mag gebruiken zonder ervaren leermeester.

Misschien heb je wel gelijk Mathieu, ik ben echter met houtbewerken begonnen en heb mezelf alles aangeleerd. Dit wil echter niet zeggen dat ik nooit geluk heb gehad en achteraf dacht, wat je deed was niet zo slim. Waar ik hier op doel is dat ik van een vierkant stuk hout de hoeken af wilde zagen (merbau) en ik had hiervoor bedacht de dwars geleider onder een hoek te zetten en de langsgeleider op de goede afstand om gelijke stukken af te zagen. Het resultaat was dat na een aantal stukken een stuk een beetje dwars kwam en door de zaag werd gegrepen en gelanceerd. Gevolg, stuk uit een betonplaat achter me.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Dus moraal van het verhaal; Als je domme dingen doet zorg dan dat je niet in de vuurlijn staat.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik had hiervoor bedacht de dwars geleider onder een hoek te zetten en de langsgeleider op de goede afstand om gelijke stukken af te zagen
dit systeem kan je nog altijd toepassen
een meer veilige manier is om telkens een stuk hout tussen werkstuk en langsgeleider te leggen, het werkstuk te klemmen, het stuk hout weg te nemen & zagen maar
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Klopt, ik doe het nu nog iets anders en leg het latje aan het begin van de geleider, dan hoef ik dit niet weg te nemen.
En dom of niet, blijf altijd uit de vuurlinie indien mogelijk :cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.