Oude toupie Kity 626

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Jaren geleden kocht ik een oude toupie Kity 626. Omdat de gelegenheid zich voor deed. Maar hij kwam achter in de schuur te staan omdat een aantal mensen in mijn omgeving waarschuwde dat ze erg gevaarlijk waren.

R0019707_Kity626 (2).JPG
R0019708_Kity626 (2).JPG

Maar sindsdien ben ik af en toe op klussen gestuit waarbij zo''n frees erg prettig zou zijn geweest. Ik ben er ondertussen wel achter dat nog voldoende profielmessen en koppen zijn te krijgen. Misschien moet ik hem toch maar restaureren en gaan gebruiken?.

Waarom worden deze machines extra gevaarlijk gevonden? Mij lijkt het gevaar niet anders dan dat van een flinke bovenfrees en zelfs geringer dan het gevaar van een cirkelzaag (ervan uitgaande dat mijn toupie wordt uitgerust met beschermkappen, duwhoutjes gebruik etc. zoals ook de bovenfrees en cirkelzaag vergt.

Dus: Welke extra veiligheidsvoorzorgen zijn nodig, wat onderschat ik?


mvg Klaas
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Zoals met alle roterende gereedschappen moet je je lichaam uit de buurt houden. Maar gezien je dat zelf al bedacht hebt, lijkt me dat je hem gewoon in gebruik kan nemen. Het is eigenlijk een brede zaag op zijn kant. Het is geen beul, dus pas je afname aan, aan de mogelijkheden van je machine. Zorg voor een goede afzuiging, want er komen een hoop spanen van af. Zorg dat je geleiding zo strak mogelijk aansluit op je freeskop en gebruik bij kleine stukken hout een hulpplank.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Een toupie is geen zaagmachine en zeker geen bovenfrees. Het is de gevaarlijkste machine in de werkplaats. De veiligheid ten opzichte van moderne machines is een heel stuk beter dan vroeger maar het blijft opletten.
Een belangrijke vooruitgang zijn de moderne freeskoppen. Terugslag arm en voorzien van spaanbegrenzers maken ze de machine een stuk veiliger in gebruik. Maar die freeskoppen kosten geld, waarschijnlijk meer dan de machine.
Laat je voorlichten over het gebruik van deze machine door iemand met kennis van zaken (dus geen mafkees op YouTube). Wees bij het gebruik altijd op je hoede want de machine doet niets liever dan het werkstuk door de werkplaats smijten. Trek een werkstuk NOOIT terug (meelopend frezen) want dan verlies je gegarandeerd de controle.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roeland en HoutWouter

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
@ Mathieu: Deze algemene waarschuwingen kreeg ik destijds ook waardoor de toupie achter in de schuur belandde (en misschien was toen de behoefteprikkel niet sterk ;) ).

Begrijp me niet verkeerd, ik wil beslist waarschuwingen niet in de wind slaan maar ik zoek naar wat een toupie extra gevaarlijk maakt t.o.v. van bijv een grote bovenfrees gemonteerd in een freestafel.

mvg
Klaas
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Met een grote bovenfrees is het ook opletten geblazen. Fouten worden afgestraft.
Maar een van de verschilpunten is de diameter van de freeskop. Bij een toupie is die groot (hoewel dat relatief is bij een Kitty) wat de krachten groter maakt. En een tweede verschil is zoals ik al aanhaalde, de uitvoering van de freeskop met betrekking tot terugslag en afname. Bovenfreesjes zijn allemaal met spaanbegrenzer uitgevoerd en bijna altijd met vaste messen. Dat verkleint het risico op happen en terugslag.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
De afname heb je toch zelf in de hand? Ik frees nooit met spaanbegrenzers, maar ik heb nog nooit last gehad van terugslag of happen. Ik frees ook op een radiaalzaag, ook zonder spaanbegrenzers. Die freeskop heeft maar een snijdend profiel mes. Als je een beetje beheerst werkt en je handen uit de buurt van je draaiend gereedschap houd, kan er toch niet zo veel gebeuren?
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
De afname heb je toch zelf in de hand? Ik frees nooit met spaanbegrenzers, maar ik heb nog nooit last gehad van terugslag of happen. Ik frees ook op een radiaalzaag, ook zonder spaanbegrenzers. Die freeskop heeft maar een snijdend profiel mes. Als je een beetje beheerst werkt en je handen uit de buurt van je draaiend gereedschap houd, kan er toch niet zo veel gebeuren?
Als je weet wat je doet en hoe je het moet doen kan het zonder problemen veilig met die oude freeskop zonder spaanbegrenzer. Maar die dingen zijn weinig vergevingsgezind. Je moet dus wel weten wat je doet en hoe je het moet doen. Het is geen machine voor een instapper zonder voorkennis. Deze machine leren gebruiken doe je dan ook best onder het toeziend oog van iemand met ervaring.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het zit met name in wat er gebeurd áls het misgaat. Dan heb je aan een dergelijke machine een verkeerde omdat het dan ook goed misgaat. Ik heb een keer een ongelukje gehad met een bovenfrees (topje van de vinger kwam tegen het freesbitje) maar heb daar niks aan overgehouden. Als ik datzelfde had gehad met een ouderwetse toupie was het zeker erger afgelopen.

Ik heb ooit eens een filmje gezien waar ze een karbonade (!) of dergelijk stuk vlees in een oud freesblok zonder spaanbegrenzer duwden op dezelfde manier zoals bij een ongeluk een vinger of hand in de frees terecht komt. Bij een modern freesblok met spaanbegrenzer was er enkel een plakje vlees af na het terugtrekken. Bij het ouderwetse freesblok zonder spaanbegrenzer en andere veiligheidsmaatregelen werd het hele stuk vlees de freeskop ingetrokken... Je kunt je voorstellen wat voor een effect dat had op dat stuk vlees, laat staan op een hand. Ik zal eens kijken of ik dat filmpje nog kan terugvinden.

Ik herinner me ook een bijdrage van Andre (Tuoh) die waarschuwde dat bij de goedkopere DHZ toupies qua constructie en veiligheidsmaatregelen bezuinigd moet worden ivm de prijs, resulterend dat de veiligheid ondermaats is.

Nogmaals, zoals hierboven door anderen beschreven, uiteraard is er goed mee te werken als je je een veilige methode van werken aanleert. En wees er van bewust dat de machine terugbijt in het geval je consessies doet aan veilig werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Zeer informatief filmpje voor mensen die willen gaan frezen. Ik denk alleen niet dat de beste man het nog hoort als het sein koffie wordt gegeven.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Na een lange rust dit oud item van mezelf een vervolg met een vraag over de profielmessen voor de Kity 626.

Laat ik beginnen met te melden dat ik een verrijdbare console voor mijn tafelfreesmachine (toupie) Kity 626 aan het bouwen ben. Daarover later meer.

Nu heb ik een reparatiewerkje aan ons huis waarvoor ik profielmessen nodig heb om overhangend rabatprofiel te maken (als op de foto). Maar messen voor zo’n toch gangbaar profiel heb ik (nog) niet gevonden.

profiel.jpg
Foto rabatprofiel.


Zelf maken?
Nou meen ik dat je blanks kunt kopen waarin je zelf het gewenste profiel kunt zagen en vijlen. Daarna harden en slijpen.

Ik heb een oventje waarmee ik tzt een hardingstraject kan afwerken. De oven-regeling daarvoor is nog niet klaar, maar dat komt goed. (In de planning ervan zit veel wensdenken en tot nu weinig prioriteit; het is “maar” hobby he)

Mijn vraag nu:

Is het zelf maken van die profielmessen (ervan uitgaande dat er kant en klare hardbare blanks te koop zijn) een begaanbare weg ? Zijn er beren op de weg?

Klaas


PS mocht iemand nog oude messen te koop hebben, dan hou ik me aanbevolen 😊
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Ik gebruik over het algemeen een standaard flu mes die er zo dicht mogelijk bij komt. dan hoef ik minder weg te slijpen. Je kan ook blanks kopen, maar dan moet je vaak veel meer slijpen. Voor de smalle inkepingen gebruik ik een op maat geritste roze slijpsteen van een kettingzaag slijper. Die kosten weinig. Ik slijp een mes op maat en gebruik een tegenmes voor de balans dat niet in de weg zit. Om de delen van jouw te maken zou ik een set messen gebruiken om de mes en de groef te maken en een weer een ander mes om het rabat gedeelte te verwijderen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Eigenlijk heb je enkel een set messen nodig dat het profiel van de zichtzijde heeft. Voor de onderkant maakt niet uit, dat kan gewoon recht. En de groef kan met iedere groeffrees.
De afschuining kan je eventueel met een rabatschaafje maken en afwerken met schuurpapier.
Dat gaat waarschijnlijk minder werk zijn dan een mes zelf slijpen.
Wees ook beducht voor trillingen door onbalans bij enkel mes. En zware machine zal daar niet zoveel last van hebben, maar hobby machines zoals de Kitty kunnen op wandel gaan (of erger).
Nadeel is dat je in drie stappen moet frezen, maar voor een herstelling zal dat niet zoveel uit maken.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
.Voor de smalle inkepingen gebruik ik een op maat geritste roze slijpsteen van een kettingzaag slijper.

Dat lijkt me een goed idee. Als ik je goed begrijp ga je uit van een reeds geharde bijtel of blank waar je niet aan zaagt of vijlt maar uitsluitend slijpt met een roze slijpsteen. Welk type roze schijf gebruik je? . Haakse slijper of iets dremelachtigs (dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk maar vraag het toch :) ).

En ja ik was van plan apart set voor groep en

Klaas
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Die slijpstenen voor kettingzaag slijpmachines gebruik je op een gewone werkbank slijpmachine met slijpstenen van 150 mm. Ze zijn er in verschillende breedtes. 3,5 4,5 en 6 zo even uit het hoofd. Het modelleren doe ik met een simpele hbm diamantritser van 10 euro. Zijdelings kunnen die stenen niet zo veel hebben, dus op zij van de steen gaan staan. Als je iemand hebt die een paar grote opspan flenzen kan draaien zou ik dat doen. De rest slijp ik met een 40mm brede hbm steen met een verzonken kant. Kost ook iets van 10 euro.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Mathieu schreef::
Eigenlijk heb je enkel een set messen nodig dat het profiel van de zichtzijde heeft. Voor de onderkant maakt niet uit, dat kan gewoon recht. En de groef kan met iedere groeffrees.
De afschuining kan je eventueel met een rabatschaafje maken en afwerken met schuurpapier.
Dat gaat waarschijnlijk minder werk zijn dan een mes zelf slijpen.
Wees ook beducht voor trillingen door onbalans bij enkel mes. En zware machine zal daar niet zoveel last van hebben, maar hobby machines zoals de Kitty kunnen op wandel gaan (of erger).
Nadeel is dat je in drie stappen moet frezen, maar voor een herstelling zal dat niet zoveel uit maken.

Hm, Ik heb nogal wat meters vevangingsrabat nodig vrees ik.
Je noemt het belang van onderdrukken van onbaalns ivm met trillingen of erger. Die trillingrn begrijp ik maar waar denk je aan bij de woorden ""of erger""?

Verder:
wat bij mij een beetje meespeelt is dat het me leuk lijkt dit ding (Kity 626) aan de praat te hebben, maar dat is natuurlijk niet een zakelijk argument.
Klaas
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Die trillingen vallen bij die kleine freeskoppen erg mee. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Ik heb een paar sets die je bij een dewalt radiaalzaag kon kopen en die zijn van staal. Zit een set profielmessen bij, die je rond om kan gebruiken. Elke kant heeft een eigen profiel. Je gebruikt gewoon een ander mes voor de balans. Zolang die maar niet in de weg zit. En zo'n radiaalzaag heeft een 16mm as.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.