Oude Lower VlakVandikte Bank onderhoud: vraagje

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
217
Goedemorgen en allemaal de beste wensen voor 2024! Dat het maar een mooi houtjaar mag worden in goed gezondheid.
Heb een vraagje over mijn prachtige oude Lower VlakVanDikte bank uit 1975: gisteren de beitels eruit gehaald om te laten slijpen en gelijk even gekeken naar de instellingen en smering. O.a. de rollen aan de onderkant van de vandiktetafel op hoogte afgesteld met een geijkt stuk ijzer (hoe heet dat ook al weer) en met een voelermaatje om exact dezelfde hoogte te krijgen links en rechts en voor en achter.
Mijn vraag gaat over de smering:
Ik zie op de lagerhouder van de beitelas een soort pukkeltje (nippeltje) zitten, waarschijnlijk om olie aan het lager toe te dienen.
Is dat daar inderdaad voor bedoeld en zo ja hoe krijg ik de olie erin?
Gr,
Harry
IMG_0454.jpeg
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
395
173
Groene Hart
Als je een keer in de pak m beet tien jaar een likje vet nodig hebt, zou ik langsgaan bij een bevriende boer. Iedere boer heeft zo'n vetspuit om lagers van machines te smeren. En veel andere bedrijfstakken met machines ook. Of je moet zelf zo'n spuit kopen: die krijg je nooit leeg met alleen deze vvd.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je regelmatig smeert, dan druk je met het nieuwe vet, ook de vervuiling uit het lager.
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
217
Ok dank voor jullie reacties. Ik heb de machine zelf al 15 jaar dus de lagers kunnen vast wel wat gebruiken. Even zien of ik een vetspuit kan lenen en anders koop ik er een.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
543
129
Zou natuurlijk kunnen dat er in die 50 jaar dat deze machine oud is op je beitelas nieuwe gesloten lagers gemonteerd zijn.
Op de invoeras zo te zien een glijlager.
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
217
Inmiddels van een buurman een vetspuit geleend (toch handig als je op het platteland woont en je buurman heeft een trekker ). Hier een detailfoto van de lager van de beitelas, lijkt me open met grote kogels, zal wel origineel zijn:
20240101_102437.jpg
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
217
En nu ik toch bezig ben de scharnierpennen van de deuren er uit geslagen (draaiden heel zwaar), schoongeslepen en ingevet en er weer ingezet:
20240101_114727.jpg
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
217
En de onderste rollen van de van diktebank er uit gehaald om te zien wat daaraan te smeren valt: zit een lager in met een nummer: 6204Z. Zou ik die nog kunnen/moeten vervangen?
20240101_114240.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Als het nog soepel loopt is vervangen niet nodig. >De open lagers van de beitelas vervangen door hermetisch gesloten exemplaren is het overwegen waard. Die open lagers moeten zoals Chevy al aangaf eigenlijk dik in het vet zitten en regelmatig opnieuw gesmeerd worden. Het vet dient niet enkel als smering maar ook om stof en vuil uit het lager te houden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
De lagers van de beitelas zijn zo te zien, al eens vervangen door iemand met een doorslag in plaats van een pensleutel. Als je alles nu toch aan het opknappen bent, kan je voor die paar euro gelijk die lagers vervangen. Zoals mathieu al aangeeft, moet je als je de beitelas lagers smeert, eerst alle deksels weer aanbrengen en daarna er vet in pompen totdat er schoon vet naar buiten komt. Dan het oude vuile vet weg halen. Dit regelmatig herhalen, afhankelijk van het gebruik.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Alleen vervangen als hij niet goed meer is, maar het kan wel.
Het nummer kan je gebruiken om nieuwe te bestellen.
Het mooiste is als je bij bestelling het nummer en het merk op kan geven.
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
217
Een van de kogellagers van de onderste rollen liep niet soepel. Heb deze toch maar eruit gehaald. Was wel een klus, zitten erg vast maar is uiteindelijk wel gelukt. En ook gelijk een stukje eikenhout op maat gedraaid waarmee ik de nieuwe lagers later er in kan tikken zonder de lagers te beschadigen…

20240101_135111.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
De as in de diepvries steken. Of nog beter in droog ijs of vloeibare stikstof. Maar die laatste twee is thuis niet zo evident.
Het lager kan je een beetje opwarmen, maar dat is beperkt vanwege het aanwezig vet.
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
217
Als je geen pers hebt, wordt het een hamer en wat passende stukken ijzer.
Een pers heb ik niet. Hoop dat het met het stuk eikenhout lukt als ik daarop ga slaan. Zou een lijmklem als alternatief voor een pers nog iets doen of is dat veel te weinig kracht? Kan er een bessey op zetten…
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
217
De as in de diepvries steken. Of nog beter in droog ijs of vloeibare stikstof. Maar die laatste twee is thuis niet zo evident.
Het lager kan je een beetje opwarmen, maar dat is beperkt vanwege het aanwezig vet.
Goed tips. As in de diepvries ga ik doen. En ik kan de rol zelf opwarmen dan wordt hij iets groter dan het lager en gaat het lager er wellicht makkelijker in.
 
  • Leuk
Waarderingen: elzenmaa en mathieu

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
217
Het is gelukt om de nieuwe lagers er in te tikken met de stukjes eikenhout. En de rollen zijn weer gemonteerd! Gelijk ook naar de instelling van de messen gekeken: bij het testen hoever ze boven de uitvoertafel uitsteken merkte ik dat links en rechts teveel verschilde (bij een mesbreedte van 50cm). Heb een hulpstuk om de messen op de goede hoogte in te stellen en heb gecontroleerd met een voelermaat of dat hulpstuk wel exact is. Niet dus! Daarom de inhammen aan de onderkant (waar het mes tegenaan wordt gedrukt maar iets uitgevijld tot ze even diep zijn. Is gemaakt van messing dus dat vijlt heel gemakkelijk. Zie de foto’s. En nu zijn de messen op gelijke hoogte! Blij mee! Even wat proefstukken gevlakt en op dikte geschaafd en gaat super. Nog bedankt voor het meedenken en de adviezen.20240103_153330.jpg20240103_153338.jpg20240103_153314.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.