janwijbrand
Actieve deelnemer
Eergisteren heb ik een oud beestje op de kop getikt. Een kolomboormachine stond al een tijdje op mijn verlanglijst. Ik zocht een middelmaat kwa formaat en vermogen, maar dan wel liefst van ouderwetse kwaliteit. Na lang Marktplaats in de gaten houden, eentje in de buurt gevonden die klaarblijkelijk voor mij bedoeld is. De lagers leken me geen speling te vertonen. Alleen de poulie op de motor lijkt ooit een tikje gehad te hebben, die wiebelt een klein beetje. Verder zijn snaar en poulies bovenop niet afgedekt. Daar ga ik nog iets voor verzinnen. De boorkop is ooit vervangen voor een Metabo snelspan boorkop. De diepte-aanslag gaat tot 10cm, maar de daadwerkelijk boordiepte is ergens tussen de 70 en 80mm. Ik weet niet of dat ergens op wijst.
Naar ik begrijp is VSF een vroegere machine fabriek uit Amsterdam. Weet iemand of dat klopt?
Terwijl ik de anatomie van de machine een beetje aan het onderzoeken was, vroeg ik me af hoe de boorkop uberhaupt verwijdert zou moeten worden. Iemand enig idee? Het lijkt me geen morse conus oid te zijn, maar ik weet het niet zeker.
Ik overweeg nog een houten platform/tafel te maken met een aanslag en "t-tracks".
Tot zover ben ik erg in mijn nopjes met de aanwinst!

Naar ik begrijp is VSF een vroegere machine fabriek uit Amsterdam. Weet iemand of dat klopt?
Terwijl ik de anatomie van de machine een beetje aan het onderzoeken was, vroeg ik me af hoe de boorkop uberhaupt verwijdert zou moeten worden. Iemand enig idee? Het lijkt me geen morse conus oid te zijn, maar ik weet het niet zeker.

Ik overweeg nog een houten platform/tafel te maken met een aanslag en "t-tracks".
Tot zover ben ik erg in mijn nopjes met de aanwinst!
Laatst bewerkt: