Oude Jernbolaget beitels

Merbau

Nieuw lid
2 sep 2023
4
0
Hengelo
Ik heb al jarenlang een aantal oude beitels. Ooit geërfd in 1973, netjes bewaard, maar vanwege de matige conditie nooit iets mee gedaan. Er zitten onder andere 2 Jernbolaget beitels met houten heft bij. Niet lang geleden kwam ik op het idee om ze te restaureren. Na enig speurwek kwam ik er achter dat deze beitels, ook in als ze er niet best meer uitzien, her en der voor zeer stevige prijzen worden aangeboden.

Een paar vragen:

-Wie kan me iets vertellen over de kwaliteit van deze beitels?
-Zijn ze echt zo gewild zijn als de vraagprijzen suggereren?
-Hoe oud zouden ze zijn? Ter info Bij één van beide is de maat er in gestanst; bij de andereis de maat erop gedrukt.
-Wat is de originele kleur van de ring op de achter/bovenzijde. Het is me niet duidelijk of het zwart verwering is, of dat ie altijd zwart is geweest.
-Met welk soort lak zijn de beitels gelakt?
-Er zitten nog flinterdunne restanten van een blauw ovaal op het heft. Is dit lak of een muurvast gelijmde sticker?
 

Bijlagen

  • 1000007982.jpg
    1000007982.jpg
    72,8 KB · Weergaven: 69
  • 1000008077.jpg
    1000008077.jpg
    69,3 KB · Weergaven: 64
  • 1000007960.jpg
    1000007960.jpg
    92,4 KB · Weergaven: 60
  • 1000008043.jpg
    1000008043.jpg
    41,8 KB · Weergaven: 64

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Soort van Nooitgedagt maar dan Zweeds. Maakten vroeger ook schaatsen, alleen niet half zo goed als Nooitgedagt. Jern betekend ijzer en bolaget is een bedrijf of zaak.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik weet niet wat je met deze beitels wil gaan doen? Verkopen? Dan zou ik er verder weinig aan doen.
Er zelf mee gaan werken? Dan zou ik de achterkant slijpen en polijsten en de beitel goed slijpen.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik heb volgensmij een Jernbolaget beitel, is als ik het goed heb van dezelfde staalsoort als de EA. Berg beitels.
Het staal is wat meer gehard dan de gemiddelde beitel en heeft daardoor een langere standtijd en ze zijn goed scherp te slijpen, daarom zijn ze zo gewild.
Ik ben er niet weg van, vind ze lastig te slijpen op oliestenen (ik krijg de braam maar moeilijk weg).
 

Merbau

Nieuw lid
2 sep 2023
4
0
Hengelo
Ik heb volgensmij een Jernbolaget beitel, is als ik het goed heb van dezelfde staalsoort als de EA. Berg beitels.
De Jernbolagets en de Bergbeitel reageerden beide anders op mijn zuurbadje. Het geharde gedeelte van de Jernbolaget werd helemaal zwart. Met een schuurspons was dat redelijk snel te verwijderen.
Van de Bergbeitel kreeg ik het heft niet los. Ik heb hem rechtop in het zuur gelegd, tot een cm onder de messing (koperen?) ring van het heft. Het staal werd nauwelijks zwart, behalve het deel vlak boven het zuur: erg zwart, 3 lagen dik. Groene oxidatie op een deel van de ring.
 

Bijlagen

  • 1000008078.jpg
    1000008078.jpg
    54,7 KB · Weergaven: 30

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ze hoeven er ook niet allemaal uit. Als je op de achterzijde, aan de kant van de vouw, een vlak stukje hebt.
Ook op de vouw wil je geen putjes.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Dat is waar, maar ik doelde meer op de wijze van bedrijfsvoering. Schaatsen, beitels, schaven, etc.
Dat een merk harder staal gebruikt dan de ander kan zijn, het is maar net waar je liefde naar uitgaat.
Makkelijker slijpen of een langere standtijd. Het een of het ander.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.