Oude houten schaaf

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik heb een oude houten handschaaf. Otts's ulmer hobel. Hij blijkt zo'n 100 jaar oud te zijn. Er zit een ijzeren zool onder. Ik dacht altijd dat iemand die er zelf onder gemaakt had, omdat de originele zool versleten was. Maar de zool ging wat bol staan omdat er krullen tussen kwamen, omdat de schroeven niet meer goed vast zaten. Ik heb de zool er af geschroefd en tot mijn verbazing zit er een schuivend deel in waardoor je de mondopening kan verstellen met de middelste schroef op de kop. Zit mooi met een zwaluwstaart. Alles netjes warm geklonken en de uitsparing voor het mechanisme is machinaal gefreesd. Dit is dus af fabriek zo geleverd. Ik heb al wat zitten zoeken, maar ik kom ze alleen met pokhouten zolen tegen. Is er toevallig iemand van de handgereedschap liefhebbers die hier meer informatie over heeft?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Mogelijk een "Bestosshobel", een schaaf voor kops hout.
Er was een vrijwel identiek model voor kunststof randen waarvan de beitel daan rood of blauw geschilderd is.


Ze zijn nog steeds te koop, kosten ~E200.- en tweedehands voor minder dan de helft.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Goed gevonden. Mijn zool ziet er zo uit als op het plaatje van die verbouwde schaaf.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
In 1920 was het vermoedelijk nog een gewone putzhobel. Het mes is ook geen hss. De hoorn is ooit met een schroef en een krom geslagen spijker gerepareerd, maar verder is de schaaf in een goede toestand. Geen houtworm en het mes is nog lang. Ik gebruik hem regelmatig, door zijn gewicht vind ik hem fijn schaven.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik heb eerlijk gezegd geen idee van wie ik hem heb gekregen. Kijken of ik het schuifstuk weer gangbaar kan krijgen en de gaten voorzien van houten pluggen, zodat ik de zool weer goed vast kan zetten. Dan kan ik er weer mee schaven. Toch bijzonder dat zo'n schaaf het zo lang heeft uitgehouden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Die van mij ziet er dus uit als die onderste, maar dan met een ijzeren steun voor het mes. Het verstelmechaniek loopt weer na een nachtje in de imal. Bij mijn schaaf zit er ook zo'n slagknop achter op, maar lijkt me voor schaven met een wig bedoelt.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Wjordan,

staan de catalogi van Ott ergens op het internet? Heb je een link?

groeten

Ornament
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik kon er alleen een van 1940 vinden. Daar kostte zo'n schaaf volgens mij 12,50 reichsmark. Was iets van 2 x zo duur als een vergelijkbare schaaf zonder ijzeren zool. Zo'n schaaf is echt mooi gemaakt. Als je het niet weet, is eigenlijk niet te zien dat er een schuifstuk in zit. En van de klinknagels is aan de buitenkant ook niets te zien. Nu ik de zool weer gangbaar heb, zie je de lijntjes van het schuifstuk weer, maar het loopt allemaal mooi strak. Ik blijf het toch altijd wat speciaal vinden, om een stuk gereedschap beet te hebben, waar al meerdere generaties mee gewerkt hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: wjordan

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Zelfde site maar dan friedrich ott. Is denk niet de zelfde firma, maar ze hebben wel de zelfde schaven.
 
  • Leuk
Waarderingen: wjordan

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Beiteltje Weer mooi scherp geslepen, morgen de deuvels afzagen en alles weer monteren. Kan ik mijn fretboortjes eens gebruiken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Schaafje zit weer in elkaar. De slagknop achter op heb je wel nodig, want er zit geen hoogte stelmechanisme op. Hij maakt weer mooie krulletjes.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Ik ken alleen die uit 1937 op mijn website met oude catalogi:

Ik heb nog wel wat catalogi van Ulmia, maar die staan niet online:

Wolfgang
Dank je Wjordan,

De heel interessante website ken ik goed , meer de knop naar de catalogus van 1937 van Ulmia had ik niet gevonden.
Opvallend is dat er toen 90 cm bladen voor kaderzagen werden geleverd.

dank

groeten


Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.