oude houten balken als vensterbank, hoe behandelen?

samanthavdorst

Nieuw lid
14 feb 2022
2
0
brabant
heyy ik heb pas een huis gekocht van rond 1972
doordat ik een nieuw rieten dak liet leggen moest het dak constructie worden aangepast ivm de afwatering..
hierdoor heb ik een aantal oude balken over…
ik kreeg het idee hier vensterbanken van te maken dus heb ik ze doormidden laten zagen zodat ze nog maar 4 cm dik zijn.
geborsteld en uitgenerfd.
alleen nu weet ik niet hoe ik ze moet behandelen tegen vocht en beschadigingen
ik zou ze ook graag donkerder maken…
weet iemand hoe ik dit moet doen en vooral waarmee??
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.244
657
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hout behandelen tegen beschadigingen lukt het beste door er een glazen plaat op te leggen :cool:

Die oude balken hebben heel wat meegemaakt, je hebt ze geborsteld en generfd, en nu mag er geen deukje meer bij komen?

Apropos donkerder maken: beits is een algemeen gebruikt middel om hout donkerder te maken.

Behandelen tegen vocht lukt het beste door ze in een droge ruimte te verwerken. Als jij de hele winter condens van je raam op die oude, nu ruwe, balk laat druppen, helpt daar maar weinig tegen. Behalve die glazen plaat, natuurlijk...
 

samanthavdorst

Nieuw lid
14 feb 2022
2
0
brabant
ik leg het waarschijnlijk ook helemaal verkeerd uit, niet zoveel verstand er van maar wil de oude elementen wel terug laten komen in het huis..

maar ik dacht aangezien ikze als vensterbank wil gaan gebruiken ze wel vocht werende behandeling nodig hadden
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
536
Eanske
ingoogni.nl
Lijnolie of
Lijnolie met bijenwas met terpentijn 1:1:1 (niet terpentine)
Hier van wordt het ook iets donkerder. (Je zou er nog pigment doorheen kunnen doen, maar das gepruts en vraag geschikt gereedschap)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid !

welk hout is het ?
generfd => het oppervlak is glad ?
wat is de hellingsgraad ivm afwatering ?
komen ze langs de regenkant ?
onder de ramen of er tegen ?
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
vooreerst . . . welkom als nieuw lid !

welk hout is het ?
generfd => het oppervlak is glad ?
wat is de hellingsgraad ivm afwatering ?
komen ze langs de regenkant ?
onder de ramen of er tegen ?
Ik denk dat er een verwarring is ik begrijp hier uit dat het voor binnenshuis is bedoelt
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen
ZotVanHout ik begrijp je verwarring. Ik moest het ook nog een keer lezen voor bij mij het kwartje viel.
Balken van de jaren 70 zijn meestal vuren. Niet mijn keuze om deze als vensterbank te gebruiken. Dat laatste is niet van belang maar mijn smaak. Wil je veilig zitten dan zet het volledig in de epoxy. Dan komt er een dikke glimmende laag op. Uit jouw bericht maak ik echter op dat dit niet de bedoeling is. Probeer iets als Skylt.
Staan op dit forum vele draadjes over dit product.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.