Oude eettafel herstellen

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Hoi,

Even geleden heb ik een eettafel en salontafel opgehaald om deze te gaan opknappen. Ik ben nu met de eettafel begonnen, deze bestond uit 3 delen en was uitschuifbaar.
Doel is om er een rond blad 110cm uit te halen.
WhatsApp Image 2020-08-28 at 09.01.23.jpeg
Eerst heb ik geprobeerd hem met de bandschuurmachine te schuren maar er zaten op sommige plekken een soort zwarte sporen/vlekken best diep in het hout dus dat ging niet echt lekker. Dus heb ik het blad in stukken gezaagd zodat deze door de vandiktebank kon. Hiermee was ik ook wat zekerder dat het geen maanlandschap zou worden als ik heel veel weg moest schuren. Maar achteraf was het best wat werk en waren er waarschijnlijk betere manieren, zoals toch schuren :LOL:

Het verschil tussen geschaafd en niet geschaafd
WhatsApp Image 2020-08-28 at 08.51.47.jpeg

Omdat er een soort ronding in het blad zit heb ik er op de uiteindes een paar hapjes uitgezaagd om het geheel weer in elkaar te lijmen
WhatsApp Image 2020-08-28 at 08.51.47 (1).jpeg

Het lijmen heb ik in 2 stappen gedaan en met behulp van lamello's
WhatsApp Image 2020-08-28 at 08.51.47 (2).jpeg

Een klein hulpmiddeltje gemaakt voor de frees om hem netjes rond te krijgen. Eerst een hele lichte pas gedaan en het meeste weggezaagd met een reciprazaag, op 1 of andere manier wilde mijn decoupeerzaag er niet echt doorheen.. Vervolgens in 5 stappen mooi rond gefreesd, geeft een hoop troep maar wel een mooi resultaat
WhatsApp Image 2020-08-28 at 08.51.47 (3).jpeg

Dit is hem geworden
WhatsApp Image 2020-08-28 at 08.51.48.jpeg

Ik twijfel nog wat ik qua onderstel en afwerking ga doen, ik denk iets van zwarte stalen poten. Wordt vervolgd
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Nu heb ik nog een vraag over de houtsoort, ik dacht eigenlijk dat het eikenhout was maar het heeft een rode gloed. Amerikaans eiken? Of zit ik helemaal verkeerd? Hier nog een paar foto's die het misschien makkelijker herkenbaar maken.
WhatsApp Image 2020-08-28 at 08.54.16.jpeg
Bovenop een plankje eiken ter vergelijk, wat wat grijzer is, beetje lastig om goed op de foto te krijgen
WhatsApp Image 2020-08-28 at 08.54.16 (2).jpeg

Ben benieuwd wat jullie denken!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Het lijkt mij geen amerikaans eiken. Dat is veel donkerder. De donkere delen bij jouw tafel zijn redelijk normaal bij europees eiken.

Wel een hele mooie tafel. En zwarte poten zullen niet misstaan denk ik.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Bedankt!

Dus europees eiken kan redelijk wat verschillen in kleur hebben, van roodachtig, licht, grijzig en ook donkere delen?
Weet iemand ook wat er voor zorgt dat er zoveel verschil tussen kan zitten?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Weet iemand ook wat er voor zorgt dat er zoveel verschil tussen kan zitten?
europese eik is een geografisch ruim begrip
die komt uit verschillende landen, klimaatzones, hoogtes, bodems, enz
dat speelt allemaal een rol
bij éénzelfde boom heb je nog een redelijk constante kleur
meng je het hout van verschillende bomen, dan heb je contrasten
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Dit is geen herstellen van een tafel, maar een tafel van een tafel maken.
Ziet er goed uit trouwens
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
@ZotVanHout als je het zo stelt klinkt het eigenlijk heel logisch ja, dan is het een internationaal tafelblad :LOL:

Haha dat is een betere omschrijving ja.. voelde soms wat omslachtig maar ach, was leuk om te doen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.