Oude beitels

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik ben nu mijn tormek eindelijk goed werkt, mijn beitelvoorraad aan het opknappen. Ik heb een stel nooitgedagt handvaten, nieuw, met daar in een vierkant gat. Ik heb een stel nooitgedagt beitels met een vierkante arend, maar dat is een andere maat. Nu kan ik alle beitels gaan uit smeden, maar het zijn er inmiddels 14 waar een nieuw handvat aan moet. Bij een paar smalle beitels moet ik het gat in het handvat eerst stoppen, want het gat is te groot, bij de rest is is het gat te klein. De gaten in de handvaten zijn ruwweg 6,5 x 6,5mm, de arenden van de beitels 7,5x 7,5 en een paar 9,5x 9,5. Hoe groot zou zo'n gat moeten zijn, om de beitel probleemloos te kunnen monteren? En wat is een snellere manier om de achterkanten van beitels mooi vlak te krijgen?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Om de achterkant van je beitel sneller vlak te krijgen kun je schuurpapier op een glasplaat leggen. Waterproof een beetje water eronder en erop en voorzicht gaan. Ja hoe grof moet je beginnen? Dat hangt af van hoeveel je moet weghalen. Ik zou bij P180 beginnen. en dan in enkele stappen naar P1000.
Of je neemt een diamantsteen in een grove korrel.
Je kan ook droogpapier op mdf plakken dat gaat wel sneller slijten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik heb het op een diamantplaat 220 geprobeerd, maar zo veel geduld heb ik echt niet. Mijn beitels zijn allemaal oude zooi. Als je een 38 of 50mm beitel een beetje netjes wil krijgen, dan ben je een hele avond met een beitel bezig. Ik heb nog een magneetplaat in de kelder liggen. Misschien moet ik die eens op graven en dan een slijpsteen op mijn dewalt zetten. Die heeft alleen een vrij grove hoogte instelling.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik heb wel eens beitels die verre van vlak waren gevlakt op de zijkant van de steen op de werkbankslijper, maar dat moet je wel trefzeker en met vaste hand doen en regelmatig koelen in water.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Werk met waterproof schuurpapier op een tegel of glasplaat en een dunne stalen liniaal om achterkant te vlakken. Alleen bij het snijvlak is een rechte achterkant nodig. Voor het "gezicht" kan je verder de achterkant schuren op een schuurmachine, al of niet een bandschuurmachine
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Begin dan met korrel 60, je hebt dan wel meer werk om de achterzijde spiegelend te krijgen. Mijn inschatting is dat jij je niet wil spiegelen en dus eerder klaar bent. Het probleem als je de achterzijde van een beitel op een electrische slijper legt of een bandschuurmachine is dat je dit niet recht doet. IK heb het ook wel eens gedaan met wisselend succes. Dat ligt dus wel aan mijn kwaliteiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: gerwin

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Aangezien ik beitels, vooral de grote maten, vooral als een soort schaaf gebruik, is het handig dat hij vlak is.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik vertelde laatst tegen een goede kennis dat ik het slijpen met de hand te lang vond duren om de vouw opnieuw eraan te slijpen. Ik kreeg toen deze steen Atoma diamant slijpplaat op basis 75 x 210 mm grof 140 mesh - Baptist en was verbaasd hoe snel je hiermee kan slijpen.
Inregenstelling tot de meeste diamantstenen die alleen in het begin agressief slijpen, zou deze dat moeten blijven doen. Ik weet met een slijpmachine gaat het sneller maar als ik veel stof en krullen heb wil ik geen vonken en heb ook niet altijd zin om eerst te ruimen voor ik bij mijn machine kan.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Vlakslijpen op schuurpapier heb ik slechte ervaring mee. Hoe goed de kwaliteit ook is, het papier veert altijd iets en vouwt zich daardoor om de zijkanten iets omhoog. Resultaat is licht afgeronde beitelzijkanten en dus een (heel) licht bolle achterkant, en dat terwijl het vlak lijkt. Mijns inziens is schuurpapier daarom niet de beste methode. Voor grof voorwerk misschien behulpzaam, dat dan wel.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Ik heb een paar jaar geleden al mijn (oude) beitels gevlakt op de bandschuur machine. Dat ging prima en is met korrel 80 (denk ik?) zo gepiept. Vervolgens een malletje (jig, haha) gemaakt met 30 gr en een haakse aanslag en ze allemaal een nieuwe hoek geschuurd op dezelfde bandschuurmachine. Daarna alles met de hand afgemaakt en gewoon een beetje met de hand bijgehouden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Vlakslijpen op schuurpapier heb ik slechte ervaring mee. Hoe goed de kwaliteit ook is, het papier veert altijd iets en vouwt zich daardoor om de zijkanten iets omhoog. Resultaat is licht afgeronde beitelzijkanten en dus een (heel) licht bolle achterkant, en dat terwijl het vlak lijkt. Mijns inziens is schuurpapier daarom niet de beste methode. Voor grof voorwerk misschien behulpzaam, dat dan wel.
Ook als je je papier lijmt? Daarin tegen zijn er genoeg die een holle steen hebben en nog nooit van vlakken gehoord hebben. Maar daar gaat het nu niet om.
 
  • Leuk
Waarderingen: boertje125

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Vlakslijpen op schuurpapier heb ik slechte ervaring mee. Hoe goed de kwaliteit ook is, het papier veert altijd iets en vouwt zich daardoor om de zijkanten iets omhoog. Resultaat is licht afgeronde beitelzijkanten en dus een (heel) licht bolle achterkant, en dat terwijl het vlak lijkt. Mijns inziens is schuurpapier daarom niet de beste methode. Voor grof voorwerk misschien behulpzaam, dat dan wel.
Ik denk dat je dan wat minder hard moet drukken.

persoonlijk gebruik ik nooit groter dan korrel 240 voor staal.
dan maak je alleen maar krassen die je er weer uit moet halen.
vlak een klein stukje bij de snede je hoeft echt niet de hele beitel vlak te maken om hem goed te laten funtioneren
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik heb ook nog een stel gutsen. Waar slijp je die op? Ze zijn nu volgens mij met een slijptol behandeld. Smal steentje op de bankslijper en dan in model ritsen? En an afwerken op zo'n slijpsteen met een wigvorm, die aan weerskanten een andere ronding heeft?
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Ondanks ik geen expert ben vind ik het juist leuk om een beitel die helemaal is verkloot weer terug te brengen in "nieuwstaat". En inderdaad dit kan heel lang duren, maar als het resultaat na afloop bevredigend is, is de rest al gauw vergeten nietwaar? Tormek heeft een hulpstuk waarmee je de beitel op de zijkant van de steen kunt vlakken, wordt wel aanbevolen met een diamantsteen,, maar wellicht kun je dit ook op een normale steen doen? Ikzelf heb geen Tormek dus geen ervaring. Ik gebruik hoofdzakelijk slijpstenen en om de achterkant te vlakken kun je ook de liniaal truc hanteren, dan hoef je niet de hele beitel aan de achterkant te vlakken, scheelt ook weer een heleboel tijd

Er is nog niet veel gereageerd op je vraag tav aanpassen handvaten/arend, hier ben ik ook wel benieuwd naar
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je de achterkant van een beitel als geleidevlak gebruikt, is het wel handig als de snijkant ook in dat vlak zit. Ik kan mijn beitels prima zonder hulpstuk tegen de zijkant van mijn steen houden. Maar daar gaat het niet echt sneller van. Er wordt wel een groter deel van je werkplaats nat. Ik ga morgen als het goed is alle beitels die dat nu niet hebben, voorzien van een mooie arend. Alle handvaten rond uitboren en voorzien van een beuken deuvel. Ik had er een geprobeerd, maar met een standaard 8mm deuvel, splijt zo'n handvat open. Dat was zeg maar wat teleurstellend. Daarna gaten getrapt boren en dan de beitels ouderwets in branden. Op de bandschuurmachine gaat het snel, ze gaan mooi glimmen, maar ze zijn absoluut niet vlakker, dan voor ik het probeerde.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.062
109
is het vlakken van de achterkant van een beitel weer een van youtube geleerde obsessie?
in 1965 op de LTS beitels leren slijpen, vlakken van de achterkant werd nooit genoemd.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Nee, als de vouw niet op de hoek zit, dan kan je er nog prima mee hakken, Maar steken, terwijl de achterkant vlak op het hout ligt, lukt alleen als de vouw daar ook zit. Ik gebruik mijn bredere beitels vaak om bijvoorbeeld gezaagde pennen schoon te steken. Daar zijn ook schaven voor, maar die heb ik niet. Als de schaaf vlak is, kan je die als referentievlak gebruiken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
is het vlakken van de achterkant van een beitel weer een van youtube geleerde obsessie?
in 1965 op de LTS beitels leren slijpen, vlakken van de achterkant werd nooit genoemd.

Ze gingen er vanuit dat de beitel vanuit de fabriek vlak geleverd werd. Zo hoort het natuurlijk ook.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.