Oud kastje opknappen

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
639
101
Sterksel
We hebben een behoorlijk oud kastje gekregen wat op meerdere plaatsen schade heeft. Fijne krasjes, fineerbeschadigd enz.
Ik heb nu het idee op het zelf op te knappen en op zoek naar hoe dit te doen vond ik deze video:


De maker schraapt het meubel eerst kaal met een schraapstaal en gebruikt vervolgens gekookte lijnzaadolie om hem weer prachtig te maken.
Zou deze techniek ook bij 'ons' kastje mogelijk zijn?
 

Bijlagen

  • bovenkant.jpg
    bovenkant.jpg
    102,3 KB · Weergaven: 35
  • fineer1.jpg
    fineer1.jpg
    80,2 KB · Weergaven: 35
  • fineer2.jpg
    fineer2.jpg
    51,9 KB · Weergaven: 35
  • kast.jpg
    kast.jpg
    80,1 KB · Weergaven: 35
  • kast2.jpg
    kast2.jpg
    92,7 KB · Weergaven: 35

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
We hebben een behoorlijk oud kastje gekregen wat op meerdere plaatsen schade heeft. Fijne krasjes, fineerbeschadigd enz.
Ik heb nu het idee op het zelf op te knappen en op zoek naar hoe dit te doen vond ik deze video:


De maker schraapt het meubel eerst kaal met een schraapstaal en gebruikt vervolgens gekookte lijnzaadolie om hem weer prachtig te maken.
Zou deze techniek ook bij 'ons' kastje mogelijk zijn?
We hebben een behoorlijk oud kastje gekregen wat op meerdere plaatsen schade heeft. Fijne krasjes, fineerbeschadigd enz.
Ik heb nu het idee op het zelf op te knappen en op zoek naar hoe dit te doen vond ik deze video:


De maker schraapt het meubel eerst kaal met een schraapstaal en gebruikt vervolgens gekookte lijnzaadolie om hem weer prachtig te maken.
Zou deze techniek ook bij 'ons' kastje mogelijk zijn?
Hallo,

je zegt dat hij eerst een schraapstaal gebruikt en daarna gekookte lijnzaadolie. Ik denk dat hij schellak gebruikt. In plaats van direct een schraapstaal te gebruiken zou ik eerst proberen het kastje te reinigen met brandalcohol. Indien het kastje reeds behandeld was met schellak zal deze laag oplossen en hoef je niet te schrapen en te schuren.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
639
101
Sterksel
Hallo,

je zegt dat hij eerst een schraapstaal gebruikt en daarna gekookte lijnzaadolie. Ik denk dat hij schellak gebruikt. In plaats van direct een schraapstaal te gebruiken zou ik eerst proberen het kastje te reinigen met brandalcohol. Indien het kastje reeds behandeld was met schellak zal deze laag oplossen en hoef je niet te schrapen en te schuren.

Maar daar gaan de krasjes toch niet mee weg? Of denk je dat die in de schellak zitten en daardoor weg gaan?
De krasjes zijn op wat plekken best diep
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.