Oud kastje gerestaureerd

Dulcimer-Junior

Actieve deelnemer
14 sep 2016
32
0
Hallo allemaal,
Bij mijn ouders in het tuinhuis (of houten bijgebouw zoals jullie het van het forum waarschijnlijk kennen) stond een heel oud eiken kastje dat van de oma van mijn oma is geweest.
Het stond langs de buitenzijde, dus als het regende, regende ook het kastje nat.
Zo heeft ie daar een paar jaar gestaan en ik heb er altijd moeite mee gehad dat iets wat al zo lang in de familie is daar zomaar stond te vergaan, maar ik had er geen ruimte voor.
Nu ben ik afgelopen November verhuisd en het eerste waar ik aan dacht was natuurlijk dat kastje, daar had ik nu eindelijk genoeg ruimte voor.
Er moest veel aan gedaan worden, nieuwe scharnieren want de deuren hingen er half uit, de oude waslaag moest eraf gehaald worden met een schraapstaal en een nieuwe erop en sommige sierranden moesten opnieuw worden gemaakt.
In het begin heb ik meegeholpen maar toen ik een week later terug kwam bij mn ouders was het al bijna af, mijn vader vond het denk ik ook een leuk klusje om te doen :) Hij heeft sindsdien ook een opnieuw aangewakkerde interesse voor antieke meubels.
Dankjewel Dulcimer voor het mooiste kastje wat gelukkig gered is van de ondergang, ik kan weer rustig slapen ;-)
Ik had nog wat voor en na foto's gemaakt:
IMG_0360.jpgIMG_0361.jpgIMG_0968.jpgIMG_0970.jpg
 
P

Pel

Guest
Heb ze even voor je gedraaid, mooi gerestaureerd.

Groet Pel.

IMG_0968.jpg
IMG_0970.jpg
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
heel erg top om te zien dat deze mooie meubel stukken weer in ere is hersteld ..

enorm bedankt voor het delen,,

groet robert
 

Dulcimer-Junior

Actieve deelnemer
14 sep 2016
32
0
Dank je Klaas, Pel en Robert. Ziet er toch een stuk beter uit, die foto's zo gedraaid ;-)
En buffetkast, dat is het goede woord Klaas! Zat al te denken; commode.... linnenkast.... keukenkast.... Kwam er maar niet op :p
 

treegje

Nieuw lid
25 jan 2017
22
0
Torhout
Dit is een mooi resultaat , het oude kan terug jaren mee.
Jammer dat er al veel van zulke kastjes in rook zijn opgegaan.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Bijna ongelofelijk dat dit mooie kastje zolang buiten in de regen heeft gestaan.
Zo te zien zit alles nog erop en eraan, is de bovenste spiegel nog de originele?
Prachtig gedaan hoor, daar heb je nog lang plezier van.
Mvg,:).
 

Dulcimer-Junior

Actieve deelnemer
14 sep 2016
32
0
Hoi Spaander,
Ja, allebei de spiegels zijn nog origineel. Het valt wel op dat de bovenste er veel verweerder uitziet dan die andere. Hoe dat komt weet ik ook niet.
@Bossyrangs, het was in ieder geval antiekwas op natuurlijke basis (volgens mij carnaubawas en bijenwas), zal het vanavond aan mn vader vragen of misschien kan hij zelf op dit draadje antwoorden.
Gelukkig was dit hout erg weerbarstig bhengeveld :)
En inderdaad Peter en Treegje, het kan weer even mee.
Moet wel zeggen dat ik die donkere stijl (bruine cafe stijl heet dat geloof ik) van vroeger niet zo mooi vind, maar dan heb je aan de andere kant weer mensen die dit soort mooie oude meubels wit verven en het dan brocante noemen, dat vind ik al helemaal zonde.
Dit lijkt me dan een mooie middenweg, oude was eraf en nieuwe lichtere was erop zodat het de kleur en nerf van het hout krijgt.
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
De buffetkast is naar de stijl van de Amsterdamse school (1910-1930) gebouwd. O.a Piet Kramer heeft meubels in die stijl ontworpen.

Kun je ergens nog een naam van een fabrikant vinden?

mvg
klaas0639
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
@Bossyrangs, het was in ieder geval antiekwas op natuurlijke basis (volgens mij carnaubawas en bijenwas), zal het vanavond aan mn vader vragen of misschien kan hij zelf op dit draadje antwoorden.

Moet wel zeggen dat ik die donkere stijl (bruine cafe stijl heet dat geloof ik) van vroeger niet zo mooi vind, maar dan heb je aan de andere kant weer mensen die dit soort mooie oude meubels wit verven en het dan brocante noemen, dat vind ik al helemaal zonde.

Bedankt voor de info. Ik hou ook niet van donkerbruine meubels, dus daarmee dat ik het vroeg. Het hout heeft nu perfecte kleur (niet te bleek en niet te donker) en komt hierdoor heel mooi tot zijn recht.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ha Dulcimer-Junior,

Op de kastdeurtjes zit nu zo'n kraal-lijstje (wat is het goede woord daarvoor?), is die nog origineel, of heb je een nieuwe gemaakt? Zo ja, hoe?

Op het eerste 'voor' plaatje zie ik geen lijstje rond de panelen.

Ben het eens met jou en BossyRangs dat de kleuring zoals het nu is echt mooi is; ben ook wel benieuwd naar de samenstelling van het smeersel!
 
D

Dulcimer

Guest
Dank je wel voor jullie reacties, leuk dat Birgit dit restauratiewerkje op de site heeft gezet. Het kastje was inderdaad flink verweerd, koper was bruin geworden, kraallijsten waren vaak van het kastje af gekomen, scharnieren zaten los. Enkele kleine sierornamenten heb ik nieuw moeten maken van eiken met gutsen en een dremel omdat de oude verdwenen waren. De kraallijsten heb ik schoongemaakt met een borstel in een emmer met caustic-soda ( gootsteenontstopper). Houtwormgaatjes behandeld met anti-houtwormmiddel en dichtgestopt met was.
Om het weer in ere te herstellen werkten schraapstalen het beste ( schuurpapier zit binnen de kortste keren dicht door de oude waslagen), nadat de waslagen waren weggeschraapt schuurpapier korrel 80, daarna 120. Eindafwerking antiekwas die ik besteld had bij politoeren.com, op basis van bijen- en carnaubawas. Aan de verweerde spiegels kon ik niets doen; daar heb ik geen verstand van.
Klaas; ik heb geen naam van een fabrikant kunnen vinden.
Enfin; het kastje kan weer een tijd mee. Birgit heeft gelijk als ze schrijft dat mijn interesse in antieke meubels weer aangewakkerd is; ik ben bij antiek- en brocantemarkten in België gaan kijken en schrok van de zeer lage prijzen; waar je in de 80'er jaren nog fl. 2000,00 en meer voor betaalde is dat nu een fractie daarvan; we spreken dan van antieke meubels die met veel vakmanschap gemaakt zijn tussen 1860 en 1914; met vaak magnifiek houtsnijwerk. Triest dat het momenteel zo uit de belangstelling is, vroeg of laat wil echter ineens iedereen het weer hebben ( slimme handelaren hebben al jaren loodsen vol staan met dit antiek om op het goede moment hun slag te slaan).
Groet,
Frans
 
Laatst bewerkt door een moderator:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Dank je wel voor jullie reacties, ............... De kraallijsten heb ik schoongemaakt met een borstel in een emmer met caustic-soda ( gootsteenontstopper)..................

Groet,
Frans

Ja, net als Nerf vroeg ik mij ook al af of die kraallijsten wel origineel waren. Ik ben ze nooit tegengekomen op dit type kast (nou lijkt het of ik veel ervaring heb; dat is niet zo). Maar Dulcimer hierboven geef je al het antwoord dat ze oorspronkelijk zijn., althans niet van recente datum.

mvg
klaas0639
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
De buffetkast is keurig hersteld, goeie job hoor!
Kan me voorstellen gezien de huidige trend dat je het hout wat lichter houdt, zelf had ik iets tussen het oude en zoals het nu is misschien iets meer bij de stijl vinden passen.
Kwestie van smaak natuurlijk ook.
Het had leuk geweest als je een paar detailfoto's had gemaakt zoals de lijstjes rond de panelen en van de handvaten of scharnieren bijv.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.