Oud hout - ongedierte bestrijding

Rick_B

Actieve deelnemer
23 mrt 2018
37
2
Hi,

Ik heb wat mooie oude eiken planken gekocht bij historisch hout. Ze geven de planken een hitte behandeling maar ik zag nog wat (waarschijnlijk) dode beestjes in het hout.

ik heb vrij veel hout in huis en speel liever op zeker en wil de planken nog een keer behandelen.

ik heb ooit eens ander hout laten besproeien met bestrijdingsmiddel maar dat gaf een lichte verkleuring en duurt lang voordat het droog is en niet meer stinkt. Nu dacht ik het te laten begassen, maar adressen vinden is niet zo makkelijk.

mijn vragen zijn: is begassen een goede methode (alles dood, geen verkleuring) en weet iemand een adres waar ik wat planken heen kan brengen?

of hebben andere methodes de voorkeur (en waar zou ik de spullen heen kunnen brengen) die het hout niet verkleuren en ik snel verder kan?

groet en dank
Rick
 

Rick_B

Actieve deelnemer
23 mrt 2018
37
2
Het is een beetje groot daarvoor. 1.5m lang en 45 cm breed. :)

heeft niemand ervaring met ongedierte bestrijding in oud hout? :)
 

Rick_B

Actieve deelnemer
23 mrt 2018
37
2
Ik ben ook geen fan van gif. Weet je toevallig een adres waar ik het langs zou kunnen brengen als particulier?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Je zegt dat het hout al een behandeling heeft gehad bij het bedrijf waar je het hebt gehaald. Ik neem aan dat die mensen weten wat ze doen. Waarom zou je het dan nog een keer willen behandelen? Dode beestjes geeft aan dat de behandeling goed heeft geholpen?
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

hdv

Post veel
24 nov 2019
845
441
Noord-Veluwe
Ik heb een paar jaar terug ook zo'n situatie gehad. Ik heb toen Jonker Ongediertebestrijding laten komen. Die hebben een soort kerosine-achtig spul op het hout gespoten dat er na een paar dagen helemaal ingetrokken was. Geen spoor meer van te zien. Ik kon het daarna ook zonder probleem lakken. Geen vlekvorming of sinaasappelschileffect te bekennen. Er werd me verteld dat ze 10 jaar garantie geven op bescherming te gen beestjes. Dit ging om larikshout, dus ik kan je niet vertellen of het voor andere houtsoorten net zo goed zal werken. Maar misschien is het de moeite waard om uit te zoeken? Even een belletje naar ze kan vast geen kwaad.
 

Bomeo

Nieuw lid
21 nov 2018
9
0
Je kunt Biphentrin gebruiken. Het is wel een gif.... maar schijnt goed te zijn.
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Ik heb toen Jonker Ongediertebestrijding laten komen. Die hebben een soort kerosine-achtig spul
Een aantal jaren geleden constateerde ik boktor in één van de raamkozijnen.
Heb de openingen met een spuitje volgespoten met petroleum. Nadien geen boktor meer gezien.
Weet niet wat Rick_B in z'n hout had/heeft, en hoeveel, maar petroleum kan hier op een aantal plekken nog aan de pomp getankt worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.