Oud eikenhouten meubel

Jichem

Actieve deelnemer
1 dec 2019
33
2
Goedemiddag allen,

Voor mijn moeder ben ik een oud meubel aan het opknappen. Helaas is in de loop van de tijd het blad gesprongen op de lijmnaden, dit heb ik inmiddels hersteld.
Om het er echt mooi uit te laten zien moet het alleen geschuurd worden en weer behandeld.
Nou ben ik echter opzoek naar een beits die de kleur van het meubeltje benaderd.
Het gaat om een meubel in deze kleur, wie kan mij op weg helpen?

groeten Jochem
 
  • Haha
Waarderingen: TUNE4IT

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Nee eikenhout word van oudsher niet gepolitoerd (van schellak) voorzien.
Eiken werd meestal met een amoniakwaterbeits of aniline beits of alcoholbeits voorzien van een een kleur en daarna in de harde was afgewerkt.
Zo te zien is dit midden bruin of terwijl spaans bruin.
Je kunt kleurpigment kopen en oplossen in water met een beetje ammoniak (dit ontvet en zorgt dat de kleur diep door dringt in het hout) Daarna licht schuren en afwerken met was of olie. Zorg wel dat het hout oppervlak na kleuring goed droog is (24 uur) Je kunt van te voren het aan te kleuren hout licht bevochtigen zodat de houtvezel opgaat staan en dan na droging schuren kleurbeits aanbrengen en dan de was.
Het is in vedergeval geen moeilijke kleur mocht je wat pigment willen hebben geef maar een PB en voor de verzendkosten stuur ik je met beschrijving wat pigment op.

Groetnis, Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Jichem

Actieve deelnemer
1 dec 2019
33
2
Bedankt voor de reacties!

Roeland, dat klinkt wel een stuk makkelijker. Ik zou heel graag van je aanbod gebruik willen maken, ik heb namelijk maar een oppervlak van 30 bij 60 te doen. Ik stuur je een pb!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Dit is nieuw voor mij. Beits met ammoniak. Ik wel al ammoniak gebruikt om eik te verdonkeren (roken), maar wist niet dat je dit in combinatie met pigment kon gebruiken.
Wat voor pigment is dat?
 

Jichem

Actieve deelnemer
1 dec 2019
33
2
Dankzij Roeland vorige week het tafeltje af kunnen maken. Helaas geen foto van het eindresultaat nadat hij is de was is gegaan.
Ik ben er extreem tevreden mee en mijn moeder gelukkig ook.

Roeland nogmaals dank!
IMG-20200722-WA0002.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.