Oud draaibankje

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Dag allemaal. Ik ben in het bezit gekomen van een oud eenvoudig draaibankje. Merk Ferm, made in Taiwan.
Ik weet niet of ik houtdraaien echt leuk ga vinden, maar wie weet. Nu vraag ik me af welk draad er zit op het ding.
Ik dacht zo te zien M18, maar als ik het meet kom ik op bijna 19 mm.
Is dit een Engelse maat en zo ja, welke?
Er is hier vast iemand die er iets over kan zeggen... ;)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.569
Gaanderen
De foto van de draad was niet mijn bedoeling. Het ging mij om de constructie van de draaibank. Wil je op deze draaibank een chuck zetten dan kost dat meer dan de bank waard is.
Dit is de goedkoopste die ik ken HBM CK 4 - 4 S Houtklauwplaat voor Houtdraaibank
Denk niet dat je met een set bekken er bent. Alhoewel je de bekken ver kunt opendraaien hebben ze maar een beperkt veilig gebruik.
Een adapter 3/4"binnen naar m33x3.5 buiten met een degelijke m33 chuck is meer aan te bevelen.
Deze chuck kan je ook meenemen naar een betere draaibank.
Kijk even op deze site chucks Archieven - Pagina 2 van 2 - De Houtdraaierij
Ronald is al jaren forumlid en professioneel houtdraaier. Je kunt hem ook een mailtje met vragen sturen.
Kijk op you tube naar jam chuck of friction chuck. Je hebt dan wel een faceplate nodig.
Zelf zou ik me even aanmelden bij radius (nederlandse houtdraaiers vereniging) en kijken of je bij iemand in jouw buurt op een bank wat mag oefenen. Dan leer je het in ieder geval niet fout aan.
Kijk nog wel even of je inderdaad 3/4 schroefdraad hebt 16 tpi (tanden per inch)
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Ik doe morgen wel een plaatje van de draaibank.
Het is een oudje made in Taiwan.
En ik kreeg hem gratis, dus al gauw is de klauw duurder dan de draaibank.... :)
En ga ik houtdraaien echt leuk vinden en ik ga een betere draaibank nemen, die klauw kan vast mee verhuizen...
 
Hoi Roel,

Ik denk dat je dit niet bedoeld had in de inzendingen voor onze woodworkings Challenge.
Mogelijke dat de beheerders het kunnen verplaatsen naar de juiste plaats.

Veel plezier met je draaibankje.
Ik heb er zelf ook een en moet oppassen ........het werkt zoals Hans eens zei verslavend.

Groet Edwin
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Bedankt voor de antwoorden. Ik was vergeten te vermelden dat ik i.d.d. op zoek was naar iets dat op M33 uit komt. En daarom wil ik weten wat voor draad er op mijn bankje zit. En ik zie nu dat ik wel degelijk op de verkeerde afdeling zit, sorry. Laat de mod me maar gauw ergens anders onderbrengen....
@Wim Kluck Hier een plaatje van het oudje. Ik weet dat het niet veel voorstelt vergeleken met de ingenieuze monsters die hier soms voorbij komen, maar ik kan er in ieder geval een beitelheft mee maken...;)
Ik denk dat het geen 3/4 draad is, geen 16 per inch...
DSCF3611b.jpg
DSCF3613b.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.