Osmo op suar tafel geeft geen bescherming

Reinald

Nieuw lid
14 sep 2023
10
10
Amsterdam
Hoi,

Laatst een suar tafel gekocht, bij de houthandel lagen wat voorbeelden van verschillende oliën (Skylt, Rubio, parketlak,...) die ze verkochten om de tafel mee af te werken, zelf heb ik nog een goede hoeveelheid Osmo Hardwax Original semimat liggen en vroeg een stukje hout om de kleur te testen.

De kleur beviel me heel erg, en besloot om deze osmo te gebruiken voor de tafel. Op de website van Osmo staat tweemaal aanbrengen tussenin schuren. Ik heb met een kwast een goede hoeveelheid gesmeerd en met een doek de overtollige olie afgenomen.

Het resultaat is echter een stuk donkerder dan het test stukje:

1000021565.jpg

Daarnaast lijkt de olie helemaal geen bescherming te geven, mijn partner had haar glas een kwartier op de tafel staan en gaf meteen een kring:

1000021566.jpg

Nu heb ik deze olie ook op onze vensterbank gebruikt (1 laag) en al vaker een glas op laten staan zonder problemen.

Extra info over de olie:
Overlaatst zag ik dat er een uitgeharde laag in het blik bovenop de olie dreef, ik ben er van uitgegaan dat dit was omdat ik het blik niet goed had gesloten. Laag weggehaald en daarna blik goed afgesloten. Toen ik de tafel ging behandelen was er geen laag meer.

Wat is hier misgegaan? Wat kan ik nu doen om de tafel een beschermlaag te geven?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Hoeveel dagen zaten er tussen het behandelen en de kring op het blad? De afwerking is vaak na meerdere weken pas echt uitgehard.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Osmo hard op sommige ondergronden niet vlot uit. Ook een keer een ramp project gehad met zwarte mdf van hoge kwaliteit. Het duurde echt veel te lang voor het uitharde en Osmo gaf niet thuis.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
De Osmo hardwax 3032 kun je niet op sommige tropische hardhout soorten gebruiken bv teak suar merbau etc.
Staat zelfs op het blik dan adviseert osmo was of een geschikt product.
Osmo is helaas beperkt houdbaar na opening ongeveer 5 a 6 weken. Daarna ruikt het product zurig en wil niet meer goed uitharden. En ahltijd voor gebruik heel goed door roeren en dun aanbrengen en droog wrijven.
Dat is ook de reden dat ik alleen nog maar 0,75 l blikken gebruik.

Groetnis,
Roeland
 

Reinald

Nieuw lid
14 sep 2023
10
10
Amsterdam
Bedankt voor jullie reacties. Het staat inderdaad gewoon op het blik.. stom van me.

Geluk bij ongeluk vertrekken we voor 5 weken op reis en heeft het tafelblad alle tijd om uit te harden. We zullen 'm dan even goed gaan gebruiken, als de Osmo het niet goed houdt dan is schuren + opnieuw lakken aangewezen lijkt me?
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik heb een blik staan van meer dan 1 jaar, gebruik er af en dan wat van voor zwart HDF/MDF.
Net nog even het blik open getrokken om te ruiken, maar ruikt niet zuur.
De HDF/MDF wordt er erg mooi van en glad. verder nog geen problemen ondervonden.
Er komt wel een laag op in het blik, sluit het blik goed af, maar toch. Ik snij de laag rondom met een scherp mesje los, pak hem in het midden op, knijp hem uit en daarna door roeren. Good to go.

Op andere hout soorten heb ik er geen ervaring mee.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Hoe pas jij de Osmo toe en hoeveel lagen?
Echt een rampproject gehad met niet hardende Osmo op exact dezelfde ondergrond.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Ik heb een blik staan van meer dan 1 jaar, gebruik er af en dan wat van voor zwart HDF/MDF.
Net nog even het blik open getrokken om te ruiken, maar ruikt niet zuur.
De HDF/MDF wordt er erg mooi van en glad. verder nog geen problemen ondervonden.
Er komt wel een laag op in het blik, sluit het blik goed af, maar toch. Ik snij de laag rondom met een scherp mesje los, pak hem in het midden op, knijp hem uit en daarna door roeren. Good to go.

Op andere hout soorten heb ik er geen ervaring mee.
Idem hier.. Ook geen slechte ervaring met geur of niet uitharden na iets minder dan een jaar. Het laagje in het blik zal gewoon veroorzaakt worden door de lucht die aanwezig is na afsluiten, een mogelijkheid tot vacuum verpakken zou dit wel oplossen lijkt me.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Na opening van het blik gebruik ik de inhoud binnen 2 maanden.
Bewaar het blik goed afgesloten en op z’n kop.
Hier een foto van een 6 maanden oud geopend blik inderdaad wat verdikking en verandering van kleur. Er is zit nog een beetje in maar gebruik ik niet meer ivm de uitharding blijft dan dagen tikkerig. Deze gaat naar de milieustraat.

65477E25-6D02-4603-BAA0-3B15478F3BCC.jpeg

Groetnis,
Roeland
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Er zijn de zgn. Stoplossbags om olie te kunnen bewaren.
Truc hiervan is dat je de lucht (zuurstof) eruit knijpt
 

Bijlagen

  • IMG_0461.png
    IMG_0461.png
    297,9 KB · Weergaven: 4

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik zet blikken nooit op zijn kop, altijd onzin gevonden.
Hoe minder in het blik zit, des te meer lucht zit er in, of het blik nu op zijn kop staat of niet.
Krijg je een vel aan de andere kan, lekker met door roeren.

Ik smeer osmo lekker met een kwast op, niet de dun, wacht even en pak een lap en poets het mooi uit.
Een dag later smeer ik het iets dunner, wacht even en weer uit poetsen.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Heb mijn parketvloer (jataba/rode locus) al een paar keer opnieuw gelakt met Osmo. Dat doe ik met een kleine schuimroller dat ik daarna gewoon laat drogen. In de zomer en na aanbrengen ramen en openslaande deuren open voor het drogen.
De 1e keer ging dit perfect. De 2e keer heb ik een zitplek de volgende dag op dezelfde manier een 2e laag gegeven en die bleef vervolgens nog heel lang ruiken.
Het 2,5 ltr blik gaat nooit op, maar (behalve een velletje) verder nooit problemen mee gehad. Ook niet na jaren staan.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Ik zet blikken nooit op zijn kop, altijd onzin gevonden.
Hoe minder in het blik zit, des te meer lucht zit er in, of het blik nu op zijn kop staat of niet.
Het idee achter het oo zijn kop zetten is dat je het deksel afsluit om uitdrogen van de inhoud te voorkomen. Je hoeft het blik dan ook niet op zijn kop te laten staan. Beter zelfs van niet: als het deksel niet 100% goed afsluit loopt het blik leeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiepie en Petrolhead

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik zie mensen wel een een blik open rukken, tsja, dat blik sluit daarna dan ook nooit meer fatsoenlijk af.
Op zijn kop zetten wordt dan ook een feestje.

Blikken maak ik altijd open met zo'n verfblik openen, ooit een keer gratis bij een blik verf gehad, nooit met een schroevendraaier of beitel (hoe kan dat nou dat die bijtel bot is)
En ik veeg altijd de rand goed schoon voor dat ik het blik weer sluit, of beter, ik zorg dat die rand niet te vies wordt.
Plak daar tape op zodat die rand niet vol loopt, veeg het daarna schoon en klaar.

Zoals het blik op de foto uit post#11, zo ziet mijn blik er nooit uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en Petrolhead

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik zie mensen wel een een blik open rukken, tsja, dat blik sluit daarna dan ook nooit meer fatsoenlijk af.
Op zijn kop zetten wordt dan ook een feestje.

Blikken maak ik altijd open met zo'n verfblik openen, ooit een keer gratis bij een blik verf gehad, nooit met een schroevendraaier of beitel (hoe kan dat nou dat die bijtel bot is)
En ik veeg altijd de rand goed schoon voor dat ik het blik weer sluit, of beter, ik zorg dat die rand niet te vies wordt.
Plak daar tape op zodat die rand niet vol loopt, veeg het daarna schoon en klaar.

Zoals het blik op de foto uit post#11, zo ziet mijn blik er nooit uit.
Chapaux!!!

Groetnis,
Roeland
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik zie mensen wel een een blik open rukken, tsja, dat blik sluit daarna dan ook nooit meer fatsoenlijk af.
Op zijn kop zetten wordt dan ook een feestje.

Blikken maak ik altijd open met zo'n verfblik openen, ooit een keer gratis bij een blik verf gehad, nooit met een schroevendraaier of beitel (hoe kan dat nou dat die bijtel bot is)
En ik veeg altijd de rand goed schoon voor dat ik het blik weer sluit, of beter, ik zorg dat die rand niet te vies wordt.
Plak daar tape op zodat die rand niet vol loopt, veeg het daarna schoon en klaar.

Zoals het blik op de foto uit post#11, zo ziet mijn blik er nooit uit.
Ik weet dat het zo moet maar ik vergeet het steeds.
 
  • Haha
Waarderingen: Petrolhead

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Even onderzoek gedaan naar de verzuring van Osmo 3032:



- Kan "Osmo Hardwax-Olie" zurig gaan ruiken na een tijd?

Osmo Hardwax-Olie kan inderdaad na verloop van tijd in het blik een zure geur ontwikkelen. Dit kan vooral gebeuren als het product na opening langere tijd bewaard wordt. De houdbaarheid van Osmo Hardwax-Olie kan tot vijf jaar bedragen voor ongeopende producten, maar eenmaal geopend is het meestal ongeveer een jaar houdbaar. Om de houdbaarheid te verlengen, wordt soms aanbevolen om een inert gas zoals Bloxygen aan de container toe te voegen na elk gebruik, wat helpt om de inhoud vers te houden door oxidatie te verminderen. Als het product eenmaal zurig ruikt, is het raadzaam om het niet te gebruiken, aangezien dit de kwaliteit van de afwerking kan beïnvloeden.


- Oke, na 1 jaar, maar als dit korter is, bijvoorbeeld 2 maanden, wat gaat er dan fout?
Als Osmo Hardwax-Olie al na twee maanden een zure geur ontwikkelt, kan dit duiden op een probleem met de opslag of het gebruik van het product. Een aantal factoren kan de houdbaarheid van het product na opening beïnvloeden, zoals blootstelling aan lucht, verontreinigingen of onjuiste sluiting van het blik. Om dit te voorkomen, zorg ervoor dat:
  1. De deksel van het blik goed gesloten is na elk gebruik.
  2. Vermijd kruiscontaminatie door gereedschappen schoon te houden.
  3. Bewaar het blik in een koele, droge plaats uit direct zonlicht.
Als het product al een geur ontwikkelt ondanks deze voorzorgsmaatregelen, is het mogelijk dat het product defect is of dat de bewaaromstandigheden niet optimaal zijn geweest. In dergelijke gevallen is het raadzaam de fabrikant te raadplegen voor advies.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en hansth

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.