OSB geschikt voor werkplaats vloer?

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ruim een jaar geleden heb ik de kap van mijn garage vervangen en nu wil ik deze zolder (met semi vaste trap) meer gaan gebruiken als hobby ruimte. Nu ligt er op de planken vloer een oud zeil en nu denk ik erover om dit weg te halen en daar bijvoorbeeld OSB over te leggen (eenmans plaat).

Is dat een geschikt materiaal voor zoiets?
Het betreft Ca 7x4 meter.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.114
1.939
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nu ligt er op de planken vloer een oud zeil en nu denk ik erover om dit weg te halen en daar bijvoorbeeld OSB over te leggen
ik ga er van uit dat de planken vloer voldoende draagkracht heeft
dus is osb strikt genomen niet nodig
is de vloer vlak, dan kan je er vinyl op rol op leggen
daarmee heb je direct een onderhoudsvriendelijke vloer
osb kan ook
maar dat is ruw + je hebt de voegen (+ het gewicht)
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Bedankt, ik zal er nog eens over denken. Gewicht is wel iets om rekening mee te houden, er staat al genoeg. De belangrijkste reden is dat zaagsel er niet doorheen valt en spijkers, schroeven en boortjes niet in de best ruime voegen van de planken komen.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik heb lang een vlonder van OSB in de voortent op de seizoensplaats gehad. Toen dat stopte, twintig jaar geleden, heb ik de vlonder in mijn tuinschuurtje gelegd. Word veel in gesjouwd, geschoven en met fietsen gescharreld. Mankeert, behalve een grote olievlek, nog niks aan. OSB is sterker, dan ik had verwacht.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
OSB is bedoeld voor constructies en derhalve best wel een sterke plaat.
maar hij is wel ruw.
Als je hem niet afwerkt niet ideaal om stofvrij te maken.
ik zou een paar tientjes meer uitgeven en voor vloerplaten gaan van vuren multiplex
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
OSB is bedoeld voor constructies en derhalve best wel een sterke plaat.
maar hij is wel ruw.
Als je hem niet afwerkt niet ideaal om stofvrij te maken.
ik zou een paar tientjes meer uitgeven en voor vloerplaten gaan van vuren multiplex
Nou is OSB in heel veel variaties te krijgen, formaldehyde vrij, watervast, en nog meer, ik heb ze gezien zonder "openingen" dus minstens net zo dicht als multiplex. Groot voordeel vond ik dat de vloer een hardere toplaag heeft en je er dus goed met zware machines overheen kan rijden.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
Daar hangen ook allemaal andere prijskaartjes aan.
gewoon osb is ruw en splintert als je er niets mee doet.

Of het rijden van machines schade geeft hangt van de contactdruk af onder de wielen.
het gewicht is eigenlijk minder belangrijk er van uitgaande dat de vloer het gewicht gewoon kan dragen
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
82
Zover ik weet is osb (III) niet geschikt als constructieve vloer. DBijvoorbeeld direct over een balklaag. De reden hiervoor is dat plaat op den duur door constande beweging langzaam zou verpulvereren (sterk woord maar weet even niet beters).
Osb wordt daarom meestal in wanden toegepast en in vloeren gebruikt men underlayment.

Uit praktische voorbeelden hierboven lijkt het te kunnen, maar hoe het zich dan op de lange termijn houdt?

Als vervanger van een planken vloer is het zonde; een planken vloer is vele malen sterker. Of je moet de osb over de planken heen schroeven.

Edit: ah het laatste wat ik opperde was al het idee van TS, het gaat je alleen over oppervlakte slijtage. Dan zou het kunen, maar ook niet ideaal iv ruwe oppervlak.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik heb OSB met tandgroef verlijmd op mn betonnen vloer, maar dat spul wat ik heb is echt 300x sterker danik had verwacht. Ik rij er gewoon met mijn combi-machine overheen. Ik sleep gewoon mijn lintzaag heen en weer.
Geen spilters geen deuken niks na 2 jaar. Makkelijk schoon te bezemen/stofzuigen.

Ik had er bij installatie over na zitten denken om het af te werken met het een of ander om het iets sterker/gladder te maken, maar achteraf lijkt dat dus niet echt nodig te zijn.

Ik kan me dus niet echt vinden in de reacties van hierboven qua mogelijke problemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.114
1.939
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik had er bij installatie over na zitten denken om het af te werken met het een of ander om het iets sterker/gladder te maken, maar achteraf lijkt dat dus niet echt nodig te zijn.
standaard osb heeft een gladde zijde + een ruwe
de vertanding is zo dat de ene zijde van de groef iets korter is dan de andere
het doel daarvan is de platen passend aan te kunnen sluiten
of de gladde of ruwe zijde de nauw sluitende is, weet ik niet
voor dit doel hopelijk de gladde
@s0ulmaster
weer over naar jou
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Zover ik weet is osb (III) niet geschikt als constructieve vloer. DBijvoorbeeld direct over een balklaag. De reden hiervoor is dat plaat op den duur door constande beweging langzaam zou verpulvereren (sterk woord maar weet even niet beters).
Osb wordt daarom meestal in wanden toegepast en in vloeren gebruikt men underlayment.

Uit praktische voorbeelden hierboven lijkt het te kunnen, maar hoe het zich dan op de lange termijn houdt?

Als vervanger van een planken vloer is het zonde; een planken vloer is vele malen sterker. Of je moet de osb over de planken heen schroeven.

Edit: ah het laatste wat ik opperde was al het idee van TS, het gaat je alleen over oppervlakte slijtage. Dan zou het kunen, maar ook niet ideaal iv ruwe oppervlak.
OSB (3) kun je prima als constructieve vloer gebruiken. Het is zwaarder en meer dempend dan underlayement of planken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.