OSB frezen met een bovenfrees

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Hallo,
ik heb een bovenfees aangeschaft. Ik heb nog al wat OSB platen mijn vraag is of OSB geschikt is om te frezen men een bovenfrees
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
in theorie kan dat
voor het freesmesje is het nadeel dat in osb toch nog wat lijm zit
voor de aanbieder van de gefreesde osb is het nadeel dat osb geen homogeen produkt is, de persing aan de binnenkant minder is, en daar holtes zitten, die bij frezen zichtbaar worden
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
in theorie kan dat
voor het freesmesje is het nadeel dat in osb toch nog wat lijm zit
voor de aanbieder van de gefreesde osb is het nadeel dat osb geen homogeen produkt is, de persing aan de binnenkant minder is, en daar holtes zitten, die bij frezen zichtbaar worden
Mijn ervaring is juist dat het van binnen dichter is dan van buiten. Frezen gaat prima.
 

jorisvh

Post veel
Mijn ervaring is juist dat het van binnen dichter is dan van buiten. Frezen gaat prima.
heb eens een YouTube filmpje gezien over OSB productie en als ik me goed herinner bestaan de buitenste lagen uit grotere chips die vooral in de lengterichting georiënteerd worden en zitten binnenin kleinere chips die eerder dwars of random georiënteerd worden.
ik kan me dus inbeelden dat het freesresultaat aan de buitenzijden verschilt ngl de zaagsnede in de lengterichting (vooral langsdraad) of de dwarsrichting (eerder kops, meer chip-out) van de plaat is.
binnen in zou het minder uitmaken.

hoe dan ook, het is maar wat je verwacht. OSB is net als spaanplaat licht en toch sterk omdat het voor een deel uit lucht bestaat. een strakke zaagsnede die je direct kan schuren/plamuren/lakken zoals bij MDF moet je niet verwachten.
voor zichtwerk in OSB werk ik zoveel mogelijk in verstek om zichtbare zaagsnedes te vermijden. afkanten, bvb met een strookje massief of triplex is ook een optie om ze te verbergen.
 

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ

Bijlagen

  • 36E9BD54-ACBC-4357-BB26-B5802E2D514F.jpeg
    36E9BD54-ACBC-4357-BB26-B5802E2D514F.jpeg
    155,8 KB · Weergaven: 47
  • 0F1F88CF-3D47-4453-925E-C9C6BDC97F1D.jpeg
    0F1F88CF-3D47-4453-925E-C9C6BDC97F1D.jpeg
    200,6 KB · Weergaven: 48

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
osb is geen homogeen materiaal
mijn ervaring is: hoe meer naar het midden, hoe meer holtes
de rechte sneden schuur ik
op de foto in #9 heb ik na het schuren 3 lagen pu-lak gezet
De holtes in het midden herken ik niet. Zal met de kwaliteit te maken hebben. Na bewerken in de meubelwas (snot van Ceta Bever) zetten en vlak en bewerkte kanten lichten egaal en mooi op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.