Orienteren vlak- vandiktebank(je)

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Zo, gisteren de machine gaan afhalen, op het eerste zicht ziet en voelt het een beetje zoals speelgoed, maar het resultaat van het schaven van een 65x150x1000mm vuren balk is toch wel positief.

Wat ik wel een negatief puntje vindt is dat de fence steeds verwijderd moet worden voor het gebruiken van de vandikte. In het wisselen tussen vlak en vandikte kruipt dus wel wat tijd.
Foto's volgen nog.
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Omdat ik anders de afzuigkap niet goed geplaatst krijg. (Tenzij ik iets fout doe natuurlijk)
De afzuigkap ligt dan nog zo'n 5mm op de messen, ook het gat voor het schroefje van de afzuigkap ligt 5mm te ver naar voor, met de fence weg past alles wel.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
@stekkestim; bij mij is het precies hetzelfde.
Het vervelendst daaraan vind ik dat je dan weer opnieuw haaks moet afstellen.
Maar over het schaafresultaat ben ik erg tevreden en daar gaat het om uiteindelijk.:)
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Blij dat ik niet de enige ben, wel jammer dat ze er niets aan doen om het op te lossen.

De vuren balk had ik gisteren nog in 3 fijnere balken gezaagd verlijmd, geschaafd, gezaagd verlijmt en vanmorgen opnieuw geschaafd.
Het uiteindelijke resultaat

DSC_0009.jpg
DSC_0010.jpg

De kanten wat bijwerken

DSC_0011.jpg
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ben je er happy mee?
Ik vind het schaafbeeld zo op het kopse hout best netjes.
Het is ook nog vurenhout, stel me voor dat hardhout er nog netter uit gaat zien.
Dat gaan nog leuke snijplanken worden. :)
Volgens mij hebben heel wat machines hetzelfde probleem met de fence als je van dikte gaat schaven.
Bij m'n Robland combi vroeger moesten de tafels omhoog en dus ook de zijgeleider eraf, dat was nog meer werk indertijd.
Ik had trouwens graag gezien dat er een fence op zou zitten die je over de breedte van de tafel kan verstellen (ivm slijtage) en dan ook nog een paar cm buiten de tafel, dan zou het perfekt geweest zijn.
Iets op een schuifsysteem of zo.
En dat kost misschien een paar tientjes meer om te maken maar daar denken ze niet aan.
Aluminium is niet duur trouwens, ik heb er wel 'ns aan gedacht om misschien een tekening met maten te maken en bij een metaal bedrijf iets te laten maken.
Ik gebruik de bank niet intensief maar als ik meerdere dagen per week 'm zou gebruiken dan zou ik daar misschien wel iets mee doen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
stekkestim; even een vraagje; mijn hbm bankje wordt na een minuut of 20 behoorlijk warm aan de kant waar de lagering zit.
Zou jij daar iets over kunnen berichten als je met je nieuwe bank wat ervaring hebt opgedaan?
Ik ben toch wel benieuwd of het bij jou ook zo warm wordt.

Groet Willem
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Beste formleden,

graag had ik toch nog eens uw wedervaren gehoord met de HBM 12".
Ik was tot op heden heel blij met deze machine maar.... vandaag opeens een hels geluid.... een brandlucht... en de machine stopte...
Ook bij mij werd deze machine warm aan de voorkant nochtans heb ik goed uitgekeken dat ik niet te lang schaafde en de motor niet overbelast werd. Ik heb vandaag een mail gestuurd naar Alphametal in Lommel (waar ik het toestel gekocht heb) en mag hem daar binnenbrengen... Ik hoop op een snel resultaat... Ik ben net gestart met mijn eerste "meubel-projectje" en was daarom eiken aan het schaven...
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Zoals al eerder gezegd in deze post; ook mijn 12 inch HBM wordt behoorlijk warm/heet na een minuutje of 20.
Momenteel ben ik niet erg aktief dus ik schaaf weinig maar het verbaast me niets.
Ik heb ze er telefonisch over gesproken en een mailwisseling gehad indertijd en zij zeiden dat het normaal was.:confused:
Aangezien ik nog in de garantieperiode zit heb ik het verder zo gelaten maar ik heb wel m'n twijfels.
De mijne heb ik gekocht bij HBM in Waddinxveen.
Als je een kopie van de mail wilt moet je even een pb sturen met je mailadres.
 

yuricts

Nieuw lid
7 jun 2016
5
0
Glabbeek
Stekkestim, waar ben jij gaan zien voor andere houtmachines? (ik woon in de buurt)
Ben je nog tevreden van je HBM12?
Eerst ga ik me een degelijke tafelzaag kopen, een vlakbank zal mogelijks het volgende worden...
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Helaas heeft de HBM 12 maandag het loodje gelegd. Het is nog wel te repareren, maar voor hoelang...
Problemen zoals ze nu zijn: Kogellager aan de aandrijfzijde is vastgelopen (lijkt wel of hij bijna gesmolten is.) De riem heeft serieuze slijtage langs één zijde, (draden die gebroken zijn), de 2 tandwielen vertonen serieuze slijtage en de cover lag vol met alu vijlsel (door de slijtage) Dit allemaal ondanks dat ik de machine nog geen 50 uren gebruikt heb over de tijd dat ik hem heb.
 

Victor

Actieve deelnemer
3 mei 2015
80
2
Maastricht
Helaas heeft de HBM 12 maandag het loodje gelegd. Het is nog wel te repareren, maar voor hoelang...
Problemen zoals ze nu zijn: Kogellager aan de aandrijfzijde is vastgelopen (lijkt wel of hij bijna gesmolten is.) De riem heeft serieuze slijtage langs één zijde, (draden die gebroken zijn), de 2 tandwielen vertonen serieuze slijtage en de cover lag vol met alu vijlsel (door de slijtage) Dit allemaal ondanks dat ik de machine nog geen 50 uren gebruikt heb over de tijd dat ik hem heb.
Oei, klinkt inderdaad niet best, sterkte. Nog sprake van garantie?
 
P

Pel

Guest
Een machine die na anderhalf jaar de geest geeft kan m.i. niet, de verkoper heeft jou een ondeugdelijk product verkocht. Ze zijn wettelijk verplicht om de machine terug te nemen of te repareren, of een nieuwe machine die wel voldoet te leveren

Groet Pel.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Aangezien er meerderen zijn met soortgelijke problemen omtrent de HBM 10 en 12 inch kunnen we er gevoeglijk van uitgaan dat deze een ontwerpfout heeft met als gevolg problemen na een tijdje.
Ik denk dat het heel goed is om deze af te raden qua aanschaf.
Nu ik het hierover heb is het geen gek idee om een soort van zwarte lijst te maken in een topic waar machines en gereedschap komt te staan dat meerdere keren door mensen vermeld worden met dezelfde problemen en zodoende af te raden zijn voor aanschaf.
Wat vinden andere forumleden van dit idee?
Meteen ook voor bedrijven een reden om een produkt niet meer te leveren of in gesprek te gaan met fabrikant/importeur als ze een produkt zien op de zwarte lijst.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.778
746
Enschede, Twente
Die HBM 10 en 12 worden ook onder heel veel andere namen verkocht, waarbij de kleuren en wat onderdelen af kunnen wijken (bijv. Bernardo, Holzher, Atika, Einhell, Scheppach, Güde). Of die 'merken' zich onderscheiden door er soms betere onderdelen in te laten zetten kan ik niet beoordelen, maar het maakt het wel moeilijk om een Zwarte Lijst te maken die verantwoord is.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Of die 'merken' zich onderscheiden door er soms betere onderdelen in te laten zetten kan ik niet beoordelen, maar het maakt het wel moeilijk om een Zwarte Lijst te maken die verantwoord is.

Juist de HBM is zwaarder uitgevoerd dan sommige van die andere merken want hij weegt ook zwaarder en heeft verschillende onderdelen van metaal waar anderen kunsstof hebben.
Maar toch helpt het niet dus dan moet het wel bijna een ontwerpfout zijn zou je denken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.