opzoek naar relais voor robland combine

jurre50

Nieuw lid
31 okt 2020
2
0
beste,
ik ben op zoek naar een relais die pas op mijn robland combine k26
wie kan mij helpen.
 

Bijlagen

  • IMG_0546.JPG
    IMG_0546.JPG
    16 KB · Weergaven: 43
  • IMG_0547.JPG
    IMG_0547.JPG
    15,7 KB · Weergaven: 39
  • IMG_0548.JPG
    IMG_0548.JPG
    20 KB · Weergaven: 41
  • IMG_0549.JPG
    IMG_0549.JPG
    23 KB · Weergaven: 42
  • IMG_0550.JPG
    IMG_0550.JPG
    27,9 KB · Weergaven: 44
  • IMG_0571.JPG
    IMG_0571.JPG
    16,2 KB · Weergaven: 49
  • IMG_0577.JPG
    IMG_0577.JPG
    14 KB · Weergaven: 41
  • IMG_0589.JPG
    IMG_0589.JPG
    16,1 KB · Weergaven: 41

jurre50

Nieuw lid
31 okt 2020
2
0
beste , heb ik gedaan , combine is 25 jaar oud , antwoord gekregen , we hebben daar geen onderdelen meer voor ,model is te oud
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Als je weet wat voor relais je hebt, kan je er toch zo een ander op schroeven? Dus wat voor stuurstroom? 220, 12v 24v? Hulpcontacten? Wat voor schakeling? Kan je de foto van je schema dusdanig aanleveren, dat dit alles te lezen is?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.116
1.940
Klein-Brabant, Vlaanderen
beste , heb ik gedaan , combine is 25 jaar oud , antwoord gekregen , we hebben daar geen onderdelen meer voor ,model is te oud
alternatevn
1) haco in ardooie - dat is het vroegere kimac - die hadden 25 jaar geleden gelijkaardige combine's - een paar maand geleden had een ander lid een vraag, en werd daar snel geholpen
2) staat er een nr op de relais ? dan hoef je niet langs de fabrikant te passeren
3) in uiterste nood een andere oude machine kopen, waar zo eentje op zit

ik zou jou een handelaar aan kunnen prijzen, maar kan helaas niet zien waar je ongeveer woont . . . .
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Je kan een fonkel nieuw relais plaatsen. Hij moet het zelfde doen als de huidige. Hij hoeft er niet hetzelfde uit te zien. Op je foto's is alleen voor mij niet te zien welke.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik had hetzelfde probleem met mijn K310. Via de fabrikant/importeur kwam ik uiteindelijk terecht bij een elektroboer 3 km verderop:) .

De naam van de elektroboer weet ik nog. De rest zal ik moeten zoeken.
 

Bowls

Nieuw lid
11 jun 2016
14
5
Als ik naar het schema (Robland k26 k31 handleiding) kijk dan lijkt het gewoon een relais met 4 schakelcontacten voor de 3 fasen en de Nuldraad.
De spoel werkt op 220V~ en draait op een fase en een nul. Het contact van het relais dat de nuldraad schakelt wordt tevens gebruikt als overnamecontact om de motor draaiende te houden als de aan-knop wordt losgelaten. Door het indrukken van de stop-knop wordt de spanning van het relais gehaald waardoor ook het overnamecontact weer inactief wordt >> de motor schakelt uit. Belangrijk bij het kiezen van het relais is dat de schakelcontacten voldoende stroom kunnen verwerken. De hoogste waarde in het schema is 12A. De inschakelstroom van menig motor is vele malen groter dan de bedrijfsstroom.
LET OP: als de nuldraad in het geheel niet is aangesloten op het apparaat dan is er een ander relais nodig (het schema geeft nl. 2 opties). De spoelspanning dient dan 380V~ te zijn. Theoretisch zou in dat geval ook een relais met 3 schakelcontacten volstaan aangezien de nul niet is aangesloten. Dit is te zien aan en/of in de stekker van het toestel. Hierin zitten 4 of 5 pinnen en/of 4 of 5 draden :R, S, T en Aarde en optioneel de NUL (blauw). De R, S, T draden kunnen verschillende kleuren hebben, Soms alle 3 zwart maar ook bijvoorbeeld bruin, zwart, grijs. Aarde is altijd geel/groen. Bedrijven die schakelkasten maken kunnen deze relais wellicht leveren.

Succes!
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Deze bijvoorbeeld, weet niet direct of deze voldoende vermogen kan schakelen. Maar dan pak je een stapje hoger.

Fred
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
30
BE / Tienen
Zie de post nu pas.

Gewoon bij electrohandel te krijgen.

Ga het circuit na (schema + als je hem niet nieuw kocht ook nakijken of circuit klopt / nooit gewijzigd werd): hoeveel contacten + spoelspanning. Zal 3 of 4 NO contacten zijn (nulleider mee doorheen contactor of niet) en naar alle waarschijnlijkheid een spoelspanning van 380 of 220 volt (als de blauwe draden correct gebruikt zijn zou het wel eens 220 kunnen zijn). Voldoende schakelbaar vermogen nemen, of een beetje reserve....

Ik bestel meestal online :
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Zie de post nu pas.

Gewoon bij electrohandel te krijgen.

Ga het circuit na (schema + als je hem niet nieuw kocht ook nakijken of circuit klopt / nooit gewijzigd werd): hoeveel contacten + spoelspanning. Zal 3 of 4 NO contacten zijn (nulleider mee doorheen contactor of niet) en naar alle waarschijnlijkheid een spoelspanning van 380 of 220 volt (als de blauwe draden correct gebruikt zijn zou het wel eens 220 kunnen zijn). Voldoende schakelbaar vermogen nemen, of een beetje reserve....

Ik bestel meestal online :
Bij mijn machine zat er een trafo in naar 24 Volt voor de stuurkring.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.