opzoek naar een zaagtafel.

bananiel

Actieve deelnemer
19 okt 2008
51
0
vandaag in een bouwmarkt in de buurt een zaagtafel zien staan namelijk de
TKHS 315 C van metabo.
gezien mijn buget past deze er wel netjes in gezien de ruimte die ik heb wat minder.. maar daar kan ik wel mee leven.
alleen vraag ik me af of dit een wijze keuse is of verspilling van mijn centjes.

tkhs.jpg


tips van harte welkom :)

groetjes -BaN-
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Het lijkt mij een zaag voor het wat ruigere werk.
Maar wat me een groter probleem lijkt is de breedte. De breedte van de tafel beperkt hoe brede planken je kan zagen, deze zaag ziet er uit of het bij ongeveer 40 cm wel op houd. Zelf loop ik er bij mijn zaag die tot 60 cm zaagt al vaak tegenan dat dat te weinig is. aan de andere kant begrijp ik dat je met een beperkte ruimte zit, dus wie weet kan je bovengenoemd probleem oplossen door iets van een schuiftafel-jig te maken die jij bij je zaag gebruikt, waardoor je wel grotere breedtes kan zagen.
Of je maakt alleen kistjes en je hebt helemaal geen last van dit probleem :)
 

bananiel

Actieve deelnemer
19 okt 2008
51
0
janvandijk zei:
Zelf loop ik er bij mijn zaag die tot 60 cm zaagt al vaak tegenan dat dat te weinig is. Of je maakt alleen kistjes en je hebt helemaal geen last van dit probleem :)

arlg.. :eek: daar had ik nog helemaal niet aan gedacht :evil:
en die zaagtafels die tot 60cm of breder gaan zijn erg duur :cry:
opzoek dus naar een bredere tafel... heeft iemand daar nog tips voor ? (buget max 500)

en kistjes zijn erg leuk :) maar ik moet toch eerst een kast hebben om ze in optebergen :mrgreen:

-BaN-
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik zou inderdaad naar tweedehands gaan zoeken, nog even sparen en wie weet kan je een tweedehands festool vinden (klein maar fijn) of misschien is dit wat voor je: TIMBER YARD PRO TT315 (even googelen) inderdaad ook een bouwzaag, dus ik weet niet hoe secuur.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Misschien is dit iets?


O.a. hier verkrijgbaar (maar in Duitsland goedkoper)

Ik had tot voorkort nog nooit van dit merk gehoord, echter op engelstalige sites wel goede recenties gelezen. Misschien zijn er medeforumgebruikers die ervaring hebben met dit merk?
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ik heb enige tijd geleden ook de afweging gemaakt voor een zaagtafel. Ik wilde een brede inzetbaarheid. Dan loop je idd al snel tegen de breedte van zaagtafels aan. Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt voor een festool inval circkelzaag met geleiderails. Splintert niet, je bent flexibel en je hebt geen zaagtafel die af en toe in de weg staat. Gewoon twee schragen, plaathout erop en gaan. Tuurlijk soms is het iets bewerkelijker, maar de vele mogelijkheden is toch ook wel erg fijn...
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
voor grote panelen gebruik ik idd ook liever de invalzaag met geleider. maar het kan ook zo:

Onderstaande kan je natuurlijk in ieder formaat maken, het voordeel is dat het erg goed bruikbaar is als je veel moet zagen (in dezelfde breedte bv: gebruik een stopblok) en dat je het hout niet hoeft te klemmen of vast hoeft te houden.

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Hallo -BaN-

Nu ik er in tweede instantie nog even over nadenk herinner me ik een discussie op het forum over de manier waarop wij elkaar advies geven. Dopeling gaf toen terecht aan dat we vaak tips geven zonder goed te doorgronden wat de vraag van iemand is. Ik heb me toen voorgenomen dat anders te gaan doen dus......:

Kun je ons ook uitleggen wat je met je zaagtafel wilt doen? Wat voor werk maak je over het algemeen en heb je nog ideeen voor de toekomst. Je budgetgrenzen zijn duidelijk. Welke andere (zaag)machines heb je al? Misschien komen we nadat we hier zicht op hebben tot andere tips?

Fons
 

bananiel

Actieve deelnemer
19 okt 2008
51
0
bedankt allemaal voor de hulp :)

ik ben vanplan om in eerste instantie me meubels tegaan maken voor me eigen huis
en dan met name kasten tv,boeken,kleding kasten enzo.
later als het een beetje goed gaat mischien ook voor andere mensen kasten maken en beter / leuker spul voor me zelf maken.
ik heb inmiddels al een knappe verstek cirkelzaag waar ik heel veel aan heb gehad om mijn zolder teverbouwen (heb daar zelf inbouwkasten gemaakt voor de cv en kleding) tevens heb ik al het aftimmer werk gedaan van mijn nieuwe dakkapel.

ik heb ook een klein cirkelzaag tafeltje (50x50x40 cm) van kraft ofzo iets maar dat ding is scheef lomp verot en veroest en nog eens stuk ook.
ik laat nu alles opmaat zagen bij de bouwmarkt gezien ik daar ook me hout haalde
als ik nu eens een mooie kast wil maken van een andere houtsoort dan kan ik het daar niet laten zagen en thuis even iets aanpassen werkt ook niet lekker

ik heb inmiddels ook al het nut gezien van een bovenfrees dus ik heb nu ook een goede bovenfrees van festool bij voor kwaliteit werkstukken.
hier wil ik eigelijk ook een freestafel voor hebben omdat dat stukken makkelijker werkt dan zo los in het handje.

vandaar dat ik op zoek ben naar een zaagtafel waar eventueel in de toekomst ook een frees in/aan kan hangen
ruimte heb ik opzich wel zat (heb een schuur met aangebouwde garage) maar ik wil toch wel de boel een beetje ruim houden ben dus niet echt opzoek naar een grote machine maar kan eventueel wel als het beter is.

lang verhaal zo maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is waarom en wat ik zoek

-BaN-
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Ja, weer helemaal juist bannaniel, er wordt niet gevraagd wat iemand eigenlijk wil gaan doen met zijn machine. ik ben eigenlijk echt wel bang dat iemand op dit forum heel makkelijk een heel fout advies krijgt en dat baart me wel zorgen.
Dus laten we elkaar meer bevragen, en dan kijken naar specificaties van machines en daarna pas over merken beginnen.
En dan wil ik toch wel kwijt dat hoe zeer we ook proberen goedkoop uit te zijn: kwaliteit moet betaald worden dat koop je niet snel voor een spotprijsje. Wellicht op marktplaats uit een erfenis, dus altijd wel even kijken maar normaal gesproken heeft kwaliteit zijn prijs. Ik zie hier soms gereedschap ge-adviseerd waarvan ik blij ben dat ik weet wat dat inhoud en ik gelijktijdig enig medelijden kan voelen als ik bedenk dat iemand er dezelfde ervaringen mee zou hebben als ik heb gehad.

De machine die je als eerste laat zien lijkt me helemaal niet geschikt voor meubelmaken.
Ik kijk bij een stationaire zaagtafel altijd of er twee gleuven in het blad zitten waar je een hulpstuk in kunt laten glijden. (wellicht kun je bij deze machine het blad vervangen door een zelfgemaakt Trespa blad met gleuven-T-tracks erin) Kijk in het boek TABLE SAW MAGIC wat je dan kunt doen.
Dat is pas werk voor de meubelmaker.
en zo kun je wat meer specificaties bedenken.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Aangezien je al een bovenfrees van festool hebt, zou je hun systeem voor de tafel e.d. kunnen overwegen. Je kunt in dezelfde tafel doormiddel van een template de frees of de circkelzaag hangen. Werkt pachtig. Er is alleen een groot nadeel....het past niet binnen je budget.

Ik gebruik mijn circkelzaag met geleiderail precies voor de toepassingen die je noemt. Kun je aangeven waarom je dat nu niet vind voldoen?
 

bananiel

Actieve deelnemer
19 okt 2008
51
0
avos zei:
Ik gebruik mijn circkelzaag met geleiderail precies voor de toepassingen die je noemt. Kun je aangeven waarom je dat nu niet vind voldoen?

ik zit ook teoverwegen om geen tafel tenemen maar de geleiderails ik heb mooie inval cirkel zagen gezien die wel in me buget vallen.
maar ik wil er wel even goed over nadenken en alle info naast elkaar leggen.
als ik geen zaag tafel neem moet ik een andere oplossing zoeken voor me frees deze zou dan wel weer in mijn werkbank kunnen komen

heb niet echt veel zin om iets tekopen wat daarna stoffig ligt teworden in een hoek.

-BaN-
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ok, helder. Een oplossing voor een freestafel zit ik ook nog wel eens aan te denken.... Ik heb onderhand wel bewust gekozen om zoveel mogelijk voor 1 merk te kiezen (festool/protool). Juist om te voorkomen wat jij zegt, iets aanschaffen wat dan toch net niet werkt, of niet te combineren is. Je hebt al een frees van festool, deze past dan weer op de geleiderail die je bij de invalcirkelzaag hebt....etc.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Als je geen ruim budget hebt dan denk ik dat je wat meer aangewezen bent op doe hetzelf werk. Maar ik zou dan als basis wel een goed stuk gereedschap aanschaffen.
Terugkijkend, met alle kennis en ervaring die ik in de loop der jaren heb opgedaan zou ik aan het volgende denken:
*een stevige Trespa plaat van enige dikte.
*in het midden een nauwkeurige opening maken waar een inlegplaat in past.
*inlegplaat moet groot genoeg zijn om een cirkelzaag aan vast te kunnen zetten.
*inlegplaat van niet te dik materiaal.
*in het Trespa blad maak je geleidingsgleuven - met de frees machine - voor T-tracks die je daar vervolgens inlijmt of schroeft.
*De freesmachine kun je met schroeven aan de inlegplaat vastmaken aangezien het ook heel handig kan zijn om de freesmachine met grote basisplaat uit de hand te gebruiken
*De zaagmachine - bijvoorbeeld een festool omdat je deze ook met een zaaglineaal kunt gebruiken- kun je met Toggle-clamps aan de inlegplaat vastzetten zodat je de zaag er weer zeer snel van af kunt pakken.
* de inlegplaten zelf fixeer je op hun beurt ook weer met Toggle-clamps onder aan het Trespa blad, wederom om deze snel weg te kunnen pakken.

Op deze manier heb je een basis waarmee je dan ook een hangoor verbredingstafel voor aan je zaag/freestafel kunt maken, waarmee je prachtige goedkope verstelbare steunbokjes kunt maken zodat je geen problemen meer hebt met breed of lang (plaat)materiaal, en waarmee je uiteindelijk nog heel veel andere leuke zaken kunt maken.

Ik denk dat deze aanpak heel gunstig is in verhouding tot je budget terwijl je aan het eind toch met kwaliteitsmachines werkt.

Als je later dan geld verdiend met prachtige meubels te maken die je verkoopt hou je misschien wel geld over voor een Knapp, Lurem, Felder of Robland. :cool:
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Heb zelf een PK255 van Elektra BEckum (de groene) compleet met afzuiging, afkortgeleider verlenging, verbreding en onderstel. 2 jaar geleden gekocht voor 450 euro van iemand die hem in onderdelen in de schuur had staan en geen zin had om elke keer de zaag in elkaar te zetten.
Machine is van 1996, maar ziet er nieuw uit! Je moet er net tegen aanlopen.
Fijne machine, goed instelbaar , veel mogelijkheden.

Deze worden nu nog regelmatig op MP aangeboden (ook wel typ UK333).
Kost iets meer, maar je kan er een poos mee vooruit.
Bij een dergelijke machine is het handig dat hij een vaste plaats heeft.
(hij neemt niet meer ruimte in als een type 315)
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Vanwege ruimte-overwegingen (en ook geldelijk) heb ik (nog) geen cirkelzaagtafel.
Wel een Festool 55 met 3 geleiderails (2 x 140 + 1 x 80).

Het nadeel van zagen met de cirkelzaag met geleiderails is dat de geleiderails een minimale houtbreedte nodig hebben. Als dat kleiner wordt lukt het wel, maar is het een heel gedoe. Althans voor mij (mogelijk doe ik het niet handig). Ik klem het stukje vast aan 2 schragen. De geleiderail op hout van dezelfde dikte, ook vast aan de schragen. Een weinig afhalen van een weinig is lastig.
Op zich wel te doen voor sporadisch. Een afweging ten opzichte van geld en ruimte.

De laatste beschrijving van Dopeling klinkt mooi in de oren.
Alleen de vraag die ik dan heb is hoe zet je de zaag dan op een bepaalde hoogte?
Ik heb nog niet gezien op de ts55 dat ik deze vast kan zetten op een bepaalde zaagdiepte.

Sterkte met je keuze !
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Het zal niet zo simpel zijn om de hoogte (instelling) mooi te bepalen en vast te zetten. Ik heb daar ook nog niet zo over nagedacht maar ik denk dat het wel zal uitdraaien in de richting van iets wat lijkt op de hoogte instelling die ik laatst op de nieuwe Festool bovenfrees zag zitten. een schroefspindel naar beneden die op een handige manier vast zit aan het handvat en die je boven met een Allen Key kunt bedienen. Of iets dergelijks maar dan wat eenvoudiger die je van beneden af - onder de tafel dus - kunt bedienen.
Je kunt iets dergelijks afkijken van andere machines, vaak freesmachines dus, die een dergelijk soort mechanisme hebben.
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Hallo BAN,

Zijn inderdaad lastige keuzes in een oerwoud van mogelijkheden. Een paar ervaringen/overwegingen kan ik wel met je delen:
- de zaaglinealen, in mijn geval van Festool, werken perfect om grote platen snel op te delen in kleinere delen. De nauwkeurigheid is redelijk goed, maar bijvoorbeeld legplanken zagen is toch handiger met een zaagtafel.
- de linealen gebruik ik bij voorkeur voor het eerste zaagwerk, waarnaar ik de panelen exact op maat zaag met een zaagtafel.
- als je moet kiezen, zou ik kiezen voor een zaagtafel: meer mogelijkheden (bijvoorbeeld pennen zagen, afkorten, verdekt zagen, etc.
- momenteel gebruik ik met veel plezier een Festool CS 70 set (ja, vanwege oa. de systeemgedachte ben ik overgeschakeld op dit merk, duur, maar erg goed, mooi en nauwkeurig) De CS 70 ga ik begin volgend jaar verkopen (de complete set), maar eerst moet mijn nieuwe Hammer binnen zijn.. :D, maar deze is overigens duurder als jouw budget..
- als alternatief van de t-tracks is een goede roltafel ook erg praktisch. Koop wel een exemplaar wat stabiel en nastelbaar is. Het is natuurlijk afhankelijk van je doelstellingen, maar mijn voorkeur gaat sterk uit naar een roltafel.
- Let ook op de zijgeleider, is deze stabiel, goed instelbaar, en gemakkelijk in te stellen?
- wil je de tafel vast ergens neerzetten, of moet deze mobiel zijn?
- tot welke breedte wil je gaan zagen?
- is een combisysteem een optie (of stationair, of met bijvoorbeeld het Festool CMS / Basis systeeem)
- als het financieel haalbaar is, kijk dan niet op de laatste 50 euro, ik heb ervaren dat goedkoop héél vaak toch duurkoop is: het past niet helemaal, werkt niet lekker, geen accessoires voor te verkrijgen, etc

Zo dat was het voorlopig. Succes!

gr, Wim
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Hallo,

Ik had vroeger dezelfde tafel van Metabo, en was daar eigenlijk wel tevreden over. Zelfs in het schuin verstelbaar zagen was de nauwkeurigheid nog heel erg ok. De zaagtafel staat nu bij mijn vader, en die gebruikt hem nog elke dag. Het probleem dat ik had, en dat hier ook al aangehaald was, is dat er geen brede stukken kunnen me gezaagd worden. Dat is ook de reden waarom ik mij een Festool CS 70 heb gekocht, en daar ben ik wel super tevreden over, ook omdat ik af en toe op verplaatsing werk, en dan is de Festool wel heel erg handig.

Mocht ik plaats genoeg hebben, dan zou ik toch aanraden om een degelijke stationaire machine te kopen (Electra beckum pk 255 bijvoorbeeld). Die vind je aan een heel redelijke prijs.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.