Opwippen werkstuk bij Dewalt DW7492 zaagtafel

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Als ik smalle stukken hout zaag hebben die de neiging om bij de achterkant van het zaagblad op te wippen (tussen de fence en het blad), ook als het zaagblad relatief laag staat. Is daar iets aan te doen? Ik heb wel eens iets gezien over accessoires die dat kunnen voorkomen maar weet niet meer waar.

Hartelijke groet Jan
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Staat de geleider wel goed parallel aan het zaagblad? Ik heb het idee dat de geleider aan de achterkant dichter bij het zaagblad staat dan vooraan, en dat het gezaagde hout dus aan het verste eind van het zaagblad klem komt te zitten.
De hulpgeleider is denk ik een goede oplossing, maar kan je bij dit type zaag de geleider ook verstellen tov het zaagblad?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
ook als het zaagblad relatief laag staat.
hoe lager het zaagblad staat, hoe kleiner de vertikale druk (aan de voorkant van het zaagblad) op het werkstuk, hoe makkelijker de zaag het werkstuk omhoog duwt
komt het werkstuk omhoog, dan merk je dat eerst aan de achterkant van het zaagblad, omdat je daar geen tegendruk zet
 
Hulpgeleider gebruiken die wanneer de plank of balk doorgezaagd is direct vrijkomt. Dat wil zeggen dat de hulpgeleider zo ver terug gesteld is dat het hout op moment van door gezaagd vrij komt te liggen. Daarbij het zaagblad op de hoogste stand zetten, dat geeft neerwaartse druk
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Meer neerwaartse druk uitoefenen op het te zagen stuk. Meestal is dat een combinatie van factoren. Het zaagblad heeft de neiging om het werkstuk op te tillen. Bij grotere stukken kan je gemakkelijk neerwaartse druk uitoefenen, of het stuk is zwaar genoeg. Als je voldoende ruimte hebt tussen geleider en zaagblad kan je ook het duwhout gebruiken om het werkstuk neer te houden. Bij smalle werkstukken gaat dat niet met klapperen tot gevolg. Ook met een langsgeleider die de het zaagblad vrij laat kan je dit krijgen. Oorzaak is dan meestal scheef doorvoeren van het werkstuk (sturen van het werkstuk richting zaagblad ipv langsgeleider). Maar de oorzaak kan ook han het hout liggen. Als je een smalle strook afzaagt kan deze gaan vervormen (krom trekken) waardoor deze onvermijdelijk tegen het zaagblad gaat duwen.Je moet je gevoel en techniek waarschijnlijk een beetje bijschaven om van dit fenomeen af te raken.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Wellicht overbodig maar omdat het nog niet genoemd is: gebruik altijd een spouwmes, dit zorgt ervoor dat het gezaagde hout achter de zaagsnede niet (teveel) kan klemmen.

Met een duwstok krijg je dit omhoog wippen vaak wel redelijk onder controle.

En terzijde, dit lijkt me geen specifiek probleem voor de DeWalt 7492.

Succes en houdt het veilig!
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Blad op maximale hoogte zetten, hierdoor wordt het hout (mogelijk) enkel ter hoogte van de achterzijde van het blad over de lengte van de tanden omhoog gewipt maar enkel zolang het hout nog niet in contact is met het spouwmes. Wanneer je het blad laag zet is het hout praktisch over de volledige lengte van het blad in contact en dus meer kans op wrijving en derhalve het wippen.

Last but not least: als het niet “lekker” voelt, verzin dan een andere manier.

Probeer zo lang mogelijke stukken (langer dan je zaagblad breed is) zodat je je voldoende controle hebt op het hout zelf. (Eerst langszagen, dan afkorten)

Probeer niet te zuinig te zijn door te kleine stukjes hout door je zaagtafel te frommelen.

Bril op, handschoenen uit, kettingen weggestopt, schermkap en spouwmes erop, 2 duwstokken bij de hand, oorkleppen op, stofzuiger aan etc. Etc.

Succes!
 

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Dank voor al jullie tips. Het probleem trad eigenlijk alleen op bij het zagen van korte (25 cm) dunne lafjes. Ik denk dat de oplossing is een korte geleide lat (tot aan midden zaagblad) tegen het fence.

ik dacht dat ik ook wel eens neerhouders had gezien die op het spouwmes zaten. Een soort featherboard.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Een kortere geleider gaat onvoldoende zijn. Dunne stroken buigen omhoog door de druk van de tanden van het zaagblad. Je gaat de stroken ook achteraan moeten neerdrukken (dus twee duwhouten gebruiken). Als er genoeg ruimte tussen de geleider en het zaagblad is, zou je ook een stuk plaat of een plank als duwhout kunnen gebruiken.Die plaat zet je op de smalle kant over het werkstuk om het zo over de volledige lengte neer te houden. Los daarvan is een korte (hulp)geleider altijd aangeraden.
(OPGELET: zorg ervoor dat je vingers ALTIJD ver genoeg van het zaagblad zijn en dat de beschermkap op zijn plek zit).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.