Opstapkrukje uit Iepenhout van Masave

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Goede avond beste forumleden.

Mijn aanstaande wilde graag een opstapkrukje. Wij hebben namelijk een wandkast en af en toe moet ze er bovenin bij kunnen. Nu had ik natuurlijk bij de blokker iets kunnen halen maar zelf maken is natuurlijk veel leuker. Een tijdje geleden zat er in de mailinglist van Masave wat mooi iepenhout. Ik heb Rick een mailtje gestuurd of het nog beschikbaar was en uitgelegd wat ik wilde maken. Rick gaf mooi aan dat hij dacht dat het net niet genoeg zou zijn (goede tip!). Maar hij kon er een plankje bij doen dus dat hebben we maar gedaan. Als sommige mijn draadje van de moestuinbak op poten hebben gelezen weten jullie dat ik een redelijke beginner ben.

Ook dit was weer een goede les. Ik had een klein ongelukje gehad met de invalzaag. Ik was zo druk met netjes op de lijn zagen, even afgeleid doordat de afzuig slang bleef haken achter de geleiderail, eigen veiligheid........... Laten we het er op houden dat de stroomkabel van mijn invalzaag nu 20cm korter is.:rolleyes: De schrik en het maken van mn invalzaag nam wat hersencapaciteit in. Daardoor heb ik helaas wat minder foto’s van het bouwproces.

Van de planken heb ik er twee verlijmd zodat ze groot genoeg waren om de zijkanten van het krukje er uit te halen.

3CB0C53C-1DE0-461B-8DDA-8844EEF4ED47.jpg

8DB522FC-0AB5-4D1F-BA6B-168A9C2B1265.jpg
Ps, weet iemand waarom die foto’s zo klein uitvallen? Ik doe ze rechtstreeks van de ipad uploaden.

Ik weet niet of het te zien is maar bij de foto’s van het eindproduct kun je zien dat in de linkerkorpus de lamellen te zien zijn. Dit is iets voor de toekomst. De afwerking heb ik gedaan met verbeterde houtolie van de Cckerije. Het was weer erg leerzaam en de vrouw is blij. Vrouw blij, ik blij. Bedankt Rick, een tevreden klant!

783338FC-A5CA-4CD4-8238-452E4C5E694C.jpg
4FF0773C-9B0A-4410-ABFD-D012D3340EB3.jpg
FEF7FB72-89C6-4B87-B7F8-32EAA7AA727E.jpg
50BDA7B0-6AF6-4EC7-8369-200B5530E4D3.jpg

Met vriendelijke groet,

BoyS
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Leuk krukje, maar als je volgende keer de zijschotjes inzaagt inplaats van het het opstapplankje, dan sluit het mooier aan.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Onder zijde verjongen waardoor je eigenlijk vier pootjes krijgt die stabieler staan. Nu kan het krukje in de midden op de wip staan en dat wil je eigenlijk niet hebben.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Wow, mooi stukje hout; zeker met je afwerking. Eens met bovenstaande tips; die verjonging kan je sowieso nog wel toepassen. Maar verder een prima krukje? Mag de vrouw blij mee zijn.
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Bedankt voor de tip. Hij staat momenteel mooi vlak maar het hout zal nog wel gaan werken. Eens bedenken wat ik mooi vind. V-vorm of een boog om er 4 poten van te maken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mooi krukje!
Maar je had inderdaad beter de onderkant wat breder gemaakt tegen het omkippen. Ik had voor mijn verbouwing zoiets in elkaar geschroefd, maar ook recht. Niet echt een aanrader om op te staan want het ging zo om.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.