Opstand lager maken

Nathan 74

Nieuw lid
4 jun 2023
9
0
Enschede
Dag allen,

Ik ben een nieuw lid op dit forum. Ik heb echter al vaak berichten gelezen, en tips en trucs tot me genomen.

Nu heb ik zelf een vraag.
Ik moet de opstanden van de lichtkoepels van mijn garage verlagen, zodat het zonnepanelen systeem hier overheen kan. Hoe kan ik dat t beste doen, zonder de opstanden eraf te halen? Ik wil de opstanden laten zitten omdat er EPDM opgeplakt is, na overleg met dakdekker en EPDM leverancier staat dakopstanden er compleet afhalen gelijk aan compleet dak opnieuw dekken, ivm kans op lekkage. Dat wil ik liever niet.
Kan ik dat met een decoupeerzaag doen? Hoe zouden jullie dit aanpakken?
 

Bijlagen

  • 4186EE86-7BE6-498F-8A49-D24CDBE6A6B3.jpeg
    4186EE86-7BE6-498F-8A49-D24CDBE6A6B3.jpeg
    196,5 KB · Weergaven: 40

fritske

Nieuw lid
19 mei 2012
6
1
Als de zonnepanelen er overheen gaan, dan hebben de lichtkoepels geen functie meer toch? Kan je ze dan niet beter verwijderen en een vlakke plaat trespa o.i.d. op die opstanden schroeven?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.769
984
Omgeving Eindhoven
Je wilt, zou ik zeggen, de opstand niet lager hebben. In ieder geval niet het deel waar epdm tegenaan is geplakt. Er is een reden dat deze nu op deze hoogte tov het dak zitten…
Ga je ze lager maken (en zeker als deze lager komen te zitten dan de opstanden aan de zijkant van het dak) gaat er geheid water doorheen komen als de afvoer een keer niet zou doorlopen met een stortbui.

Eventueel zou je wel het kunststof van de lichtkoepels eraf kunnen schroeven misschien (zitten zo te zien met een stel bouten vast, met daar overheen afdekkapjes) en dan een vlakke plaat underlayment erop (misschien ook ff een balkje eronder ivm doorzakken). En dan door de dakdekker daar epdm op laten plakken, tot over de bestaande dakbedekking heen. Alleen dan heb je dus geen licht meer binnen…

Plaats eens een detailfoto van een van de dakkoepels, dan is beter in te schatten hoe deze daadwerkelijk vast zit (en dus te demonteren is).

Maar, inderdaad is het het makkelijkst (en misschien het best) om de zonnepanelen hoger zetten. Al moet het zonnepaneel-bedrijf daar ff naar kijken omdat ze dan natuurlijk ook verder van het dak af komen en dus de windbelasting anders wordt (je wilt immers niet dat ze gaan vliegen bij zware storm omdat de wind eronder kan slaan). Ik heb daar te weinig verstand van om er iets zinnigs van te zeggen, maar mijn gevoel zegt dat je dat wel moet navragen of dat een risico is.
 

Nathan 74

Nieuw lid
4 jun 2023
9
0
Enschede
Dank voor jullie reacties.
Ik heb in overleg met een bevriende aannemer en constructeur besloten om de opstanden intact te laten en het pv systeem iets hoger (2cm) te leggen en deze op te delen in 3 delen. In oorsprong is het een oost-west systeem met 2 rijen 4 panelen (gekoppeld). Nu wordt het 3 losse rijen, 1 met 4 panelen en 2 rijen met 2 panelen. Op die manier kan het systeem langs de koepels. Het probleem waren de ballast bakken, die zitten op 7 cm + dak), de opstanden zijn 9 cm. door het systeem op te delen kan ik het rond de 3 koepels veel 13785F5B-AE28-411F-8309-CD97AA41DA1F.pngbeter plaatsen. Ik ga de koepels er af schroeven en er een vlakke polycarbonaat plaat opschroeven (met slobgaten voor werking van het polycarbonaat). Zo houden we toch wat licht onder de voormalie koepels. Eigenlijk precies zoals jullie idee met de trespa/underlayment.
Ik zal een foto plaatsen als het klaar is. Soms is een oplossing veel eenvoudiger dan je aanvankelijk denkt, maar moet je af van je oogkleppen.
Nogmaals dank voor het meedenken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.241
2.648
Ik zou dat plan nog eens over denken. Er is een reden dat die plastic koepels gebogen zijn. Als je echt plat wil, heb je ze van veiligheidsglas. Gewoon een plaat er op schroeven met ruimere gaten gaat om twee redenen niet werken. Een is condens en twee is de mate van vervorming door warmte is erg groot, daardoor beweegt je plaat te veel om het langdurig lekdicht te houden. Draai je het te strak, dan wordt je opstand bij de hoeklassen uit elkaar gedrukt.
 

Nathan 74

Nieuw lid
4 jun 2023
9
0
Enschede
De uitzetting van het polycarbonaat is 0,065 mm per graad per m1. Voor de grootste opening komt dat neer op ongeveer 4mm uitzetting (van -15 graden tot 35+ graden). Dus slobgaten met speciale schroeven gaat dat oplossen. Dat doen ze in Australië ook op die manier en daar gebruiken ze vaker dan hier polycarbonaat als dak.
Ik ga het iets onder een hoek leggen, 15 mm oid. met balken in het midden die het carbonaat ondersteunen. Daarnaast komen de polycarbonaat onder de oost-west pv opstelling te liggen, er komt geen direct zonlicht meer op en ook bijna geen neerslag.
Condens maak ik me ook niet druk over want dan had ik ook een issue met de koepels gehad. Dat is 9 jaar goed gegaan. Het is een ongeïsoleerde berging/carport.D4BB42EE-030D-42E1-8135-5B5171569DB6.jpeg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.772
2.607
Gaanderen
Er zijn hier meerdere redenen aangegeven waarom je ze niet moet verlagen. Je stelt hier een vraag, antwoorden zijn niet wat je wil horen. Ja dat gebeurd soms. Ik wens je veel succes met deze klus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Ik zou rondom dan wel een rand lijmen zodat de plaat net als de dakkoepel over de opstand valt.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.460
404
Dordrecht
De uitzetting van het polycarbonaat is 0,065 mm per graad per m1. Voor de grootste opening komt dat neer op ongeveer 4mm uitzetting (van -15 graden tot 35+ graden). Dus slobgaten met speciale schroeven gaat dat oplossen. Dat doen ze in Australië ook op die manier en daar gebruiken ze vaker dan hier polycarbonaat als dak.
Ik ga het iets onder een hoek leggen, 15 mm oid. met balken in het midden die het carbonaat ondersteunen. Daarnaast komen de polycarbonaat onder de oost-west pv opstelling te liggen, er komt geen direct zonlicht meer op en ook bijna geen neerslag.
Condens maak ik me ook niet druk over want dan had ik ook een issue met de koepels gehad. Dat is 9 jaar goed gegaan. Het is een ongeïsoleerde berging/carport.Bekijk bijlage 132277
Als je geen vraag hebt, waarom stel je hem dan?
 

Nathan 74

Nieuw lid
4 jun 2023
9
0
Enschede
@ avdLinden. Ik zal kijken of ik er een randje er onder lijm. Bedankt.

@WimKluck en Emilio:
Volgens mij heb ik zoals Thomasz ook aangeeft netjes de input gelezen en heb juist die input meegenomen in een overleg met de constructeur en aannemer. Misschien heb ik niet helemaal correct geciteerd of gereageerd op een betreffend antwoord en dat dat verwarring heeft gezaaid.
Nogmaals bedankt voor de input. We gaan het zien of het werkt met de polycarbonaat plaat.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
584
136
@Nathan 74

Koepels zijn meestal bol omdat deze dan zelfreinigend zijn. Maar je kunt ook vlakke koepels bestellen, wellicht de eenvoudigste oplossing. Heb je nooit last van inregenen.
Anders zou ik bij jouw oplossing met een vlakke plaat ook een kitnaadje leggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.