opspanschijf

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
157
2
Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met een opspanschijf? Ik was dit online tegen gekomen en dat lijkt me wel interessant, maar is niet goedkoop dus wilde wel eerst wat meer info voor ik er een aanschaf. Is er veel verschil in en waar best bestellen of heeft iemand er een tweedehands te koop? wat zijn voordelen en of nadelen ervan? link met vb van wat ik bedoel opspanschijf Longworth style 400 - meeneemplaten
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je veel zuiver ronde schalen draait (dus uit droog hout, met een vlakke rand) is dit natuurlijk gemakkelijker dan het klemmen van je houtdraaiwerk tussen een vlakke plaat of bolle vorm in de vaste kop en de losse kop.
Als je al een vierklauw hebt waar extra grote bekken op passen (zie bv. de Mega Jumbo Jaws voor een Stronghold chuck) dan zou dat goedkoper kunnen zijn, maar moet je extra bekken wisselen.

Als je goed met passer en bovenfrees om kunt gaan, zijn ze overigens ook zelf te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: kire en henkverhaar

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Voor vlakke schalen heb je deze naar mijn idee niet nodig. Een schijf met daarop vilt werkt prima.
Ik heb zo’n longworth schijf gehad, maar gebruikte deze eigen lijk bijna nooit.
Heb hem maar weer gesloopt.
 
  • Leuk
Waarderingen: kire

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik vond hem ruim een maand geleden weer. Moest opzoeken hoe deze weer te gebruiken. Ik gebruikte hem nooit meer. Dit omdat ik losse bekken heb voor op een chuck. Hierop kan je ook nog excentrisch opspannen. Door aanschaf van een nieuwe bank passen de grote bekken (40cm) niet meer op mijn klein draaibank. Nee je hebt hem niet nodig. Ik gebruik ook wel eens mijn schuurschijf voor het opspannen van een schaal. Ik hoef dan alleen nog maar het opspandeel eraf te halen en het randje later nog een keertje schuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: kire

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Voordeel van zo'n schijf is het grote spanbereik. Nadeel is dat 'ie minder goed overweg kan met on-ronde werkstukken.
Voordeel boven een schijf met tapijt of rubber is dat hij het werkstuk zelf klemt en dat je niet compleet afhankelijk bent van druk van een tegencenter. Je kunt de bodem dus vrij afwerken. Dat is handig als de bodem van je schaal wat dun is uitgevallen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: kire

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Voordeel van zo'n schijf is het grote spanbereik. Nadeel is dat 'ie minder goed overweg kan met on-ronde werkstukken.
Voordeel boven een schijf met tapijt of rubber is dat hij het werkstuk zelf klemt en dat je niet compleet afhankelijk bent van druk van een tegencenter. Je kunt de bodem dus vrij afwerken. Dat is handig als de bodem van je schaal wat dun is uitgevallen.
Dat zelf klemmen is zeer afhankelijk van de vorm van de schaal. Ik vertrouw er liever niet op. Hoogstens bij het laatste haaltje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee en kire

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.