Opspannen

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik heb een Talon chuck van Oneway.
Heeft iemand misschien welke diameter en dikte ik in deze chuck veilig kan opspannen?
 
dat ligt er ook aan welke bekken erop zitten
de vuistregel is dat de voet op het werkstuk 40% van de diameter moet zijn
dus draai de bekken zo ver mogelijk open,meet hoeveel erin kan deel dat door 40 maal 100 en je hebt je maximale diameter

maar je moet je er natuurlijk wel goed bij voelen
heb ook al een paar keer gehad dat ik een schaal op wou spannen en dat ie er toen ie erop zat niet echt lekker uit zag
in zo'n gevallen kun je dan beter niet verder gaan met draaien:p(of een heel lage snelheid)
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Door de vorm van de bekken (niet rond) zit je niet vast aan een "verplichte" diameter wat ik zelf een enorm voordeel van deze chuck vind. Intern 41 tot 73mm, extern 51 tot 89mm en ook vierkant is voor deze chuck geen probleem.

groeten,
Patrick
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Dat is dus iets minder dan ik had verwacht.........!
Ik had met de Talon een eiken schijf met een diameter van 50 cm ingespannen.
Gedraaid met ca 180 toeren.
Ik heb wel zo lang mogelijk het tegencenter laten staan.

grt,

Leo
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Het maakt natuurlijk uit hoe je er mee omgaat. Zoals jij het gedaan hebt laag toeren en tegencenter prima. Je kan dan veilig wat afwijken. Heb je een groot en onregelmatig stuk wat je buiten het bed moet draaien word het veel kritischer. Ikheb wel eens gelezen dat ze met lood gingen balanceren. Zelf probeer ik eerst het zo rond mogelijk te zagen. Ook heb ik wel eens een bovenfrees gebruikt om een groot stuk hout vlak en in balans tekrijgen.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Een schijf van 50cm rond opspannen , tegencenter er tegen aan en een relatief laag toerental moet geen probleem zijn. Stukken met (grote) onbalans doe ik op dezelfde manier en pas het toerental aan zodat de draaibank stabiel blijft en niet aan de wandel gaat. Dit gaat uitstekend met een frequentie regelaar waarmee je vanaf zo'n 50 toeren kan regelen. Stukken tot ongeveer 70 cm heb ik zo gedraaid op mijn ("verbouwde") HBM1100 met de Talon chuck en met uitstekend resultaat.

groeten,
Patrick
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Wim/Patrick,

Bedankt voor jullie reactie.
Patrick, 70 cm is wel een heel behoorlijke diameter.
Ik vind de 50 cm al heel behoorlijk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
50 cm is voor mij het absolute max. Ik heb geen frequentietegelaar. Dus is mijn aanvangssnelheid te hoog. Ook kwam ik tot de conclusie dat en pauze nemen tijdens het draaien van een schaal van ongeveer 50cm niet de juiste keus was. Het hout vervormde dusdanig dat het weer in onbalans was. Hierna brak er nog een stuk af. Scheur in het hout. De balans was niet meer te herstellen..
Mijn bank een jet 1442 gewicht 165 kg verzwaard met 100 kg kwam mij tegemoet. Dus weet waar je aan begint. Ga als je weinig ervaring hebt niet te snel aan grote en of diepe werkstukkenbeginnen.
 
voor mij is 50 cm ook de max
ben wel bezig aan een zelfbouw kopdraaibank
heb er al bijna 550 kilo staal voor liggen dus die wordt wel stabiel
mijn gewone draaibank weegt van zichzelf al bijna 150 kilo plus nog bijna 350 kilo extra gewicht
en zelfs die trilt nog wel eens flink
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Wim/Patrick,

Bedankt voor jullie reactie.
Patrick, 70 cm is wel een heel behoorlijke diameter.
Ik vind de 50 cm al heel behoorlijk.

Het heeft wel wat voeten in de aarde als ik die diameter wilt draaien met een "geknutselde" buitendraai inrichting. Tot ongeveer 50 cm kan ik redelijk uit de voeten maar indien nodig kan het groter. De snelheid ligt dan niet boven de 100 toeren maximaal en met een "trage" start, dit is dus alleen mogelijk met een frequentie regelaar. Deze zijn er nieuw vanaf zo'n 250 euro. Vereiste is wel dat je een 3 fase motor moet hebben.

Ik wilde alleen duidelijk maken dat je met een Talon chuck dus ook grotere diameters kan opspannen. Wat wel verstandig is bij grotere diameters is een setje grotere bekken op je chuck monteren, dan kan je de 'prop' wat groter houden. Grote schalen kan je beter van binnen naar buiten opspannen ( je draait in de bodem een gat ipv. een prop waardoor de bekken naar buiten toe klemmen en je dus voorkomt dat de prop afbreekt bij groot draaiwerk)

groeten,
Patrick
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.240
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Grote schalen kan je beter van binnen naar buiten opspannen ( je draait in de bodem een gat ipv. een prop waardoor de bekken naar buiten toe klemmen en je dus voorkomt dat de prop afbreekt bij groot draaiwerk)

In zijn algemeenheid ben ik het daar niet mee eens. Maar ieder het zijne, natuurlijk.
De Oneway Talon chuck wordt door de leverancier zelf aangeraden met 'This snappy little chuck is perfect for lathes with a 16" swing or less.' dus schalen van 70 cm moet je dan wel met enige voorzichtigheid behandelen.

Ik heb op mijn Geiger draaibank met 30 cm centerhoogte een Vicmarc 125, omdat dat toen de enige was waar ik gemakkelijk een adapter voor Geiger schroefdraad (1.5", 6 tpi) bij kon kopen. Daarbij bekken van 128 en 148 mm. Om dan een prop af te laten breken is me slechts 2x gelukt door onhandig gebruik van een schalensteker.

Voor mijn kopdraaibank heb ik een metaal-vierklauw laten aanpassen. Deels omdat de Vicmarc constructie me niet echt overtuigde; de achterkant is een slap stuk aluminium. Bij de Talon is de achterkant zelfs helemaal open. Deels omdat de kopdraaibank een M45x4.5 schroefdraad heeft, en ik een vierklauw wilde waar die schroefdraad ook echt in zou passen. Deels voor de prijs, zo'n metaal vierklauw koop je voor iets meer dan 200 euro, en ik moest toch al met een metaaldraaier in
de slag voor de adapter, dus die klauwen kon hij dan gelijk ook mooi maken.

Bij metaal-vierklauwen is de behuizing een stuk massiever. In plaats van Vicmarc zou ik de volgende keer TOS kopen, bij Steinert in Duitsland, voor mijn Geiger.

Voor de kopdraaibank heb ik dus een 160 mm metaal-vierklauw laten aanpassen, met klauwen van 160 mm, 200 mm en 240 mm. De allergrootste heb ik nog nooit gebruikt. De middelste heb ik laatst voor het eerst gebruikt toen ik een 110 cm schaal met schorsrand uit eiken draaide. Vergeleken met de Vicmarc is alles steviger; de achterkant is 15 mm staal, de klauwen zijn nergens minder dan 10 mm dik, de schroeven zijn M10 in plaats van M5, de klauwen zijn 25 mm diep vergeleken met 14 mm. Het enige nadeel is dat de vierklauw met alles er op en er aan 15 kilo weegt, dus monteren moet wel met 2 handen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.