Lijkt me wel een interessant boek Fons, bedankt voor de tip, ga het ineens bestellen.
Er zouden idealiter verschillende types opleiding moeten zijn, deels met meer praktijk dan theorie omdat niet iedereen zin heeft in een boel theorie. Maar er zou ook een opleiding moeten zijn, of komen, die deels steunt op praktijkopleiding, maar met veel meer theorie, zou zelfs deels een ing. opleiding mogen zijn (wiskunde, sterkteleer, etc). Er is nu wel een onderwijs op meerdere niveau's denk ik, technisch, beroeps, en iets dat daar nog onder zit, maar voorzover ik dat kan overzien is er te weinig kennisverschil tussen de diverse opleidingen.
Tegenwoordig is het in Vlaanderen zo dat een architect wel een ontwerp kan maken maar voor de praktische uitvoering heel zwaar moet leunen op de kennis van de uitvoerder. Die potentiële uitvoerders moeten dan wel beslagen op het ijs kunnen komen. Dit wil niet zeggen dat ie dan maar de plaats van een ing. moet innemen, nee, maar als je hetzelfde jargon spreekt zijn er minder misverstanden
Kennis is macht,je kan nooit teveel weten
Het technisch onderwijs zou ook een uitdaging moeten vormen voor de vlot studerende leerlingen die ook graag de handen uit de mouwen willen steken. Het technisch onderwijs (hogeschool) in Duitsland lijkt mij hier een ideaal voorbeeld van.
Houtbewerking is meer, of zou meer moeten zijn dan bvb. kunnen zwaaien met een bijl, of kunnen disselen, om maar iets te noemen
Mooi als een enkeling het nog kan, en voor een kleine niche zal het ook belangrijk blijven, maar de praktijk van alledag stelt andere eisen.
Mvg,
André