Oplegging brug

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.574
441
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Gents,

Ik heb een probleempje wat ik maar niet goed opgelost krijg, ik woon op een woonark, zoals sommigen van jullie weten. Om bij mijn voordeur te komen heb ik een brug, zoals zovelen. aan de ark zelf zit een betonnen rand van 80cm breed waar een stalen constructie op staatdaar zitten duimen op met zware hengen waar de balken van de brug aan vast zitten. Daarbovenop ligt een dek van kunstof/bamboe planken, zoverre allemaal prima en geen probleem. de balken van het dek liggen op een balk die tussen 2 palen hangtdaar zit aan de voorkant een paar regels tegenaan voor de trede die daarvoor nodig is voor het hoogte verschil.
IMAG0014.jpg
Het dek beweegt zowel naar voor en achter als naar links en rechts, plus dat de boot op en neer gaat met de rivier. Op zich gaat dit allemaal best naar wens, alleen heb ik om te zorgen dat het geen hout op hout schuif constructie wordt, heb ik onder elke balk een stuk zware stalen hoeklijn geschroefd, dazelfde heb ik ook op de dwarsbalk gedaan.
tussen de hoeklijnen een flinke klodder vet en dan is het prima te doen, echter al vrij snel lijkt het vet ertussenuit te worden gedreven en gaat de boel 'kraken' oftewel het dek gaat zich in schokken verplaatsen met de nodige kraak geluiden.

Is er misschien iemand die een beter idee heeft voor de manier van opleggen? Anders smeren?

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.650
1.280
Enschede, Twente
Kale stalen wielen. Het soort dat in palletwagens zit. Of een type met flens voor zijdelingse stabiliteit als er geen staand profiel op je hoeklijnen zit. Staal op staal heeft geen smering nodig (railvervoer!).

Voorhetplezier

Actieve deelnemer
12 jan 2024
126
66
Hillegom
Jouw ark kan in drie richtingen bewegen. Het is ondoenlijk om de ark zo vast te leggen dat er geen beweging meer ten opzichte van de wal mogelijk is, dus het is zaak de resterende bewegingen scharnierend en/of linear op te vangen. Hoe de ark vastzetten moet jij zelf bekijken, zonder kennis van de situatie is er vanaf hier niets te zeggen. En mogelijkheid om de beweging op te vangen:
De loopbrug aan wall vastzetten via een scharnier, en aan de kant van de ark twee stevige kogelpotten (een sort kogellager met een kogel als steunpunt) eronder, en een glad, hard loopvlak (bv een stuk HPL/RVS 6/8mm) waar de kogel op rust. Dit geeft de ark drie vrijheidsgraden om via de kogelpot vrij wrijvingsvrij te bewegen tegenover de wall. Als het mogelijk is de bewegingen na voren/achteren te elimineren voldoen twee wielen onder de loopbrug om de roll beweging en afstandsverandering ten opzichte van de wall op te vangen.
In plaats van een kogelpot kunnen ook twee draaiende wielen onder de loopbrug, (dwars op de ark) rustend op een plank die in bug/hek richting kan bewegen, maar een kogelpot is waarschijnlijk beter beschermd tegen weersinvloeden. Een kogelpot van 30mm draagt +_ 100 kg.
Een andere oplossing: de loopbrug aan wall vast en boven het dek van de ark laten zweven, of andersom, maar aan wall heb jij denk ik meer ruimte voor een stevige lange balk.

S6!!

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.574
441
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Om de rest van de rest van de situatie wat te verduidelijken:
1782396169846.png
Linksonder zie je 1 van de 2 veren die de ark naar de wal trekkendan de afmeerpaal met stalen beugel waar de ark met de veer tegeaan getrokken wordt, bveweegruimte op de paal, ongeveer 5cm beide kanten op, palen zijn 14mter lang maar stenken bij 2,5 meter pas in de grond. Bij veel wind op de kop gaat de ark gewoon die 5cm van de eerste paal terwijl hij tegen de achterste paal aan blijft liggen.

Wielen kunnen geen zijwaartse beweging opvangen. Totale gewicht van de brug ligt ruim boven de 100 kilo.

Om de constructie echt geheel aan te gaan passen is niet echt een plan waar ik in mee kan gaan.

Het idee van de snijplanken, hoe zou je dat doen?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.483
4.405
Als je de bovenste hoeklijnen er nog af kan halen, kan je er een smeergroeven kruis in hakken met een ritsbeitel. Of gewoon met de slijptol, maar is minder mooi. Op het kruispunt van de smeergroeven een smeerautomaat potje zetten. Eventueel met een leiding.

• Leuk
Waarderingen: The Boktor

rolandvs

Post veel
10 mrt 2022
804
199
Oss
Is er geen speciaal spul voor word ook gebruikt om bepaalde soort stalen mallen te beschermen. Is polyurethaan soort maar dan vloeibaar op te brengen. Was om onderdelen slijtage bestendig te maken ( stortbakken of vultrechters mallen ) Of oude (tuin)slang eromheen maatje groter althans dan tuinslang.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.