oplegging balk met verjonging

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
190
136
Zuid Holland
@michielr
Bedankt voor het berekenen van de max drukspanning bij de oplegging! Het geeft wat meer inzicht door er getallen aan verbonden te zien.
Het verjongen heeft in dit geval dus blijkbaar geen invloed. Puur uit nieuwsgierigheid, waar ligt ongeveer de grens, wanneer gaat het verjongen de balk eerder doen bezwijken dan dat doorbuigen kan doen?
Dat is nog niet zo eenvoudig om te zeggen, je zou het in detail uit moeten rekenen. Breedte, hoogte, lengte en oppervlakte van de oplegging in combinatie met de materiaaleigenschappen zoals max toelaatbare spanning bepalen waar het kantelpunt licht. Een verandering van 1 van deze parameters zorgt mogelijk al voor een andere uitkomst.

In mijn simpele benadering kom ik tot de conclusie dat de verjonging helemaal geen kritiek punt is. De drukspanning loodrecht op de vezel door kracht overdracht op het contact vlak tussen de houten en stalen balk is meer kritisch dan de schuifspanning in de verjongde sectie. Mede ook doordat de max toelaatbare spanning lood recht op de vezel blijkbaar lager is dan de max toelaatbare schuifspanning parallel aan de vezel. Hoe dat exact zit kan ik je niet uitleggen, de getallen haal ik simpelweg uit de NEN-EN 338.

Maar tot zover hebben we hier allemaal wel de mening dat het goed gaat komen, maar we weten nog niets van de belasting van jouw balk. Je vraagt of je ontwerp sterk genoeg is, maar je vertelt niet hoe het belast word. Kun je meer vertellen over wat voor een krachten er in het spel zijn?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.