Jules Kabas:
Ik ben héél tevreden met mijn tafelzaag. Ik heb ze nog niet zo heel veel gebruikt, en in heb nog wat werk dat ik moet doen. Maar door studies loopt een en ander vertraging op.
Qua motor: Hangt vooral van het ronde dingetje waar je band om draait af. Zorg dat dit klopt (kan je wss ook checken op je handleidingen, mocht het niet duidelijk zijn laat gerust weten!). Verder hangt het ook van het vermogen af; minder dan 500W is af te raden (da's wat ik heb) en die heeft al moeite met een dikke plaat MDF.
Dat laatste kan ook te maken hebben met het feit dat de tafel of de dwarsgeleider niet parallel zijn met het zaagblad. Persoonlijk denk ik dat het de dwarsgeleider is. Daar kan je dus nog wat werk aan hebben.
Het is geen gouden graal, maar voor hobbywerk, veel meer dan voldoende! Er zijn verschillende nadelen aan. Maar geen van de kleine nadelen wegen op tegen de nadelen van een goedkoop (<600€) nieuw toestel (imho). Er zijn ook grote nadelen (die lijst ik hieronder op), maar eens je je toestel op punt heb leer je ermee te leven en er rond te werken. Mocht je je hobby een brug verder nemen zal je waarschijnlijk wel een pak beter af zijn met een beter toestel.
De 4 grote nadelen:
- als je een schuine snede wil maken moet je je tafelblad roteren
- de snijdiepte is relatief beperkt, ik vermoed (ben nu niet helemaal zeker, kan morgen checken) dat het grootst mogelijk blad 22cm is, dus een snijdiepte van slechts +/-5 of 6cm
- de tafelgrootte is ook zeer beperkt, zelfs met het expandable blad volledig uitgeschoven
- er is maar 1 groef in de tafel, je kan ook het eind van het vastetafelblad gebruiken als 2e groef, maar goed
Al bij al, ik ben er tevreden mee. Voor het geld dat ik betaald heb kan ik niet klagen, want het is degelijk materiaal dat je kan ver-/herstellen als er iets fout gaat.
Voor hetzelfde geld koop je een zaagje met dezelfde kenmerken, maar dan wel zo gammel dat je niet recht zaagt in geen enkele richting, en als er iets aan scheelt is het een éenrichtingsticket naar het containerpark...
Als je er goed voor zorgt kunnen zelfs jouw kleinkinderen er nog mee aan de slag!
Wat ik nog wil/moet doen of aan het doen ben:
- Een crosscut sled (ik weet niet wat de nederlandse vertaling hiervan is :s) al aan begonnen, maar ik heb nog enkele onderdelen nodig...
- De dwarsgeleider OK afstellen (Ik twijfel of ik niet beter zelf een nieuwe dwargeleider kan maken met een 'klem-hendel' als vergrendeling ipv een schroef, en een bredere klem, misschien zelfs glijdend op beide geleiders)
- Dustcollection; MDF is een bitch!
- Elektro; ik heb een nieuwe kabel liggen en een schakelaar, maar voorlopig werk ik nog met een altijd aan kabel waar een familie ratten al van geproefd heeft (supersafe).
Laat zeker weten hoe het gaat! En als ik tips kan geven; graag!
Groeten
Kyomity
(Sorry voor het vele Engels, maar dat is momenteel meer m'n hoofd- dan een extra taal... Vertalers die willen helpen: much appreciated!)
PS.: Ik zie net dat je ook uit het Belgenland komt en in Gent woont. Daar ben ik nogal regelmatig dus laat weten als het klaar is, dan kom ik zeker 's kijken

)